For dere som ikke har fått det med seg

L

Lykkeliten2019

Guest
Ringte legen for første gangs kontrollen. Men fikk beskjed at det var nytt nå at man også skal inn til samtale uke 6-7 føre 12 uker kontrollen som var tidligere. Kan spørre når jeg har vært der. Om det gjeller over alt.
 
Last edited by a moderator:
Jeg ringte legekontoret fordi jeg akkurat har bytta lege pga flytting. Fikk beskjed om at det trengtes ikke å bestille time før i uke 12. Jeg skal nå ta den timen jeg har bestilt når jeg er i uke 6 uansett. Det er mest for å møte legen min for første gang og snakke om hvordan det blir videre pga konisering jeg har gjennomgått og det at jeg kanskje må ha delvis sykemelding pga arbeidstider på 13 timer i strekk i en bi-jobb jeg har. Er også gravid for første gang så har 100 spm om ting i svangerskapet.
 
Jeg fikk og beskjed fra legekontoret at jeg ikke skulle dit før rundt uke 12, så det er da min time er :) Synes det var litt lenge å vente, så bestilte en TUL så får vi forhåpentligvis sett noe før :happy:
 
Dere som har legekontor som ikke vil ha dere inn før uke 12 må be dem om å holde seg oppdatert på helsedirektoratets retningslinjer. De er nylig oppdatert.
 
Dere som har legekontor som ikke vil ha dere inn før uke 12 må be dem om å holde seg oppdatert på helsedirektoratets retningslinjer. De er nylig oppdatert.

Har du link? Finner bare at den første konsultasjonen er mellom uke 6-12.
 
Hei.
Anbefalingen fra helsedirektoratet er at man skal ha første kontroll i uke 6 til 12. Altså er det ikke feil å vente til uke 12. Jeg skal ha første kontroll i uke 9 da det passet best med min arbeidssituasjon.
 
Var hos legen pga noe annet i uke 5. Fikk time i uke 12. Hun da ingenting om time i uke 6-7. Føler heller ikke det har så mye for seg og dra til legen før, for min del.
 
Legen min tar meg inn uansett hun :hilarious:har allerede vært inne og byttet medisiner osv til gravidvennlige så hun gleder seg jo sikkert til å slippe den gjennomgangen på første kontroll.
 
Hei.
Anbefalingen fra helsedirektoratet er at man skal ha første kontroll i uke 6 til 12. Altså er det ikke feil å vente til uke 12. Jeg skal ha første kontroll i uke 9 da det passet best med min arbeidssituasjon.

Tja. Spørs hvordan man tolker teksten i retningslinjene.

"Første og/eller andre konsultasjon i første trimester
Gravide bør får tilbud om første konsultasjon så snart som mulig og senest en uke etter at hun henvender seg til fastlege eller jordmor for å avtale time."


Altså skal man ikke trenge å vente til uke 12, om man ringer i uke 5. Og man skal inn SEINEST i uke 12.
 
Legen min sa de ikke kan ta meg inn før tidligst uke 12 for med blodprøver tatt før det vil prøvene komme i retur fra sykehuset. Altså at de ikke kan vise det de skal vise.

En samtale hadde jo gått an, men da hadde det jo blitt en ekstra svangerskapskontroll.
 
Kontordama sa kontroll uke 12 med prøver og samtale uke 6-7. Var noe nytt de hadde starta med sa hu. Kan spørre når jeg har vært der om det gjeller over alt
 
Last edited by a moderator:
Det anbefales tidlig pga veiledning ift kost, ernæring, medisiner, trening, alkohol, tobakk o.l. og evnt spm fra den gravide :)
 
Jeg var hos legen i dag, for å sjekke b12 og D vit nivåene mine (mangler). Sa da til legen at jeg ville sjekke dette nå pga nytt svangerskap. Og da sa legen at da tok vi like så godt hele sette som skal tas av blodprøver i svangerskapet. Vi fylte ut helsekortet, og han henviste til TUL da jeg ikke visst når jeg hadde mens sist [emoji28] holdt ikke at jeg visste når jeg hadde sex, og at jeg hadde eggløsning dagen etter [emoji846] men fint det, hadde tenkt å bestille privat UL uansett [emoji4]
 
Jeg har time 5+1 som første time. Helst for å snakke om kosthold mtp svangerskapsdiabetes med første barn, og mtp at jeg ble konisert for 1 år siden. Men, sist hadde jeg kontroller hos lege hver 4. uke, og på sykehuset hver 4. uke.
 
Jeg er rundt 5 uker på vei tror jeg. Så ringte lege i dag, men fikk beskjed om at det var alt for tidlig, og at de ikke tar første kontroll før mellom uke 10 og 12. Jeg fikk heller ikke bestilt time så langt fram i tid, så måtte ringe igjen når det nærmer seg.
 
Legen min mentw det ikke var noe vits i å ha kontroll før uke 12. Men var der for å få henvisning til TUL pga habituell abort og det fikk jeg :)
 
Var hos legen på mandag, på grunn av noe annet, men da fikk jeg ordnet sykemelding pga kvalme og tretthet, og beskjed om å bestille time til første kontroll i uke 10. Det vanlige er mellom uke 8 og 12 her, men siden jeg har blødd i 2 måneder og ikke har ant hvordan syklusen min har hvert etterpå så tok vi det midt i.
 
Back
Topp