for å ikke rote og bable i den hundetråden

ORIGINAL: ¤Woolfmother¤

ORIGINAL: Auliana

Jeg syns ikke det er noe forskjell.

Et hundebitt er et hundebitt...1)Bikkjer og små barn har ikke noe å gjøre sammen! Vil man ikke avlive valpen, da må man gi den vekk.2) Det avlives tusenvis av kattunger vært år...fordi ingen vil ha dem, eller for at de ikke er stuerene osv osv osv.. Same shit, new wrapping...
3)jattes vekk med at det er en valp....
4)Hundebitt må taes på alvor, båndtvang må overholdes!!!
Hundehold er greit, så lenge eierene tar sin oppgave dønn seriøst. Da setter man mennesker FØR hunden, valp eller ikke...

1) Hunder og barn uten tilsyn har ikke noe sammen å gjøre, jeg er helt enig. Og spesielt valper og små barn har ikke noe sammen å gjøre
2) Jeg er overhode ikke for at kattunger skal avlives fordi ingen vil ha dem! Derfor mener jeg at folk bør STERILISERE kattene sine, om de ikke skal bruke de i oppdrett
3) det er ikke snakk om å jatte det vekk, men en valp er en liten baby og et lite barn selv. De trenger oppdragelse og må lære hva som er riktig og galt!
4) enig i at hundebitt skal tas på alvor, samme med båndtvan

MEN når man anskaffer seg en hund og da spesielt en valp, må man være klar over at den valpen BITER I TING! Den biter i klær, den biter i sko, den biter i sofaen, den biter i bøker osv osv osv. Man må lære valpen at den ikke skal bite. Den klør i tenna, akkurat på samme måte som en baby som får tenner klør! Og hunder leker på den måten. Derfor må man som eier være bevisst på at barna ikke skal leke med hunden, og lære det til barna! Det gjelder forøvrig alle dyr!

Å avlive "et barn" fordi det har lekt blir for meg helt drøyt!!!

Jeg personlig syns det burde være et slags hundersertifikat jeg, hvor man må gå på kurs og være godkjent før man får hund. Rett og slett fordi det kreves litt kunnskap og innsikt å dressere en hund.
Folk som ikke gidder det, bør ikke ha hund.

Og jeg håper du er en av de som ikke kommer til å anskaffe deg hund.

Signerer deg på alt!

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: *Nothernstar*

Et hundebitt er et hundebitt...Bikkjer og små barn har ikke noe å gjøre sammen! Vil man ikke avlive valpen, da må man gi den vekk. Det avlives tusenvis av kattunger vært år...fordi ingen vil ha dem, eller for at de ikke er stuerene osv osv osv.. Same shit, new wrapping...

Det er et dyr, biter det et barn burde det ikke jattes vekk med at det er en valp....den er så liten...det er bare et lite rift....barnet provoserte det fram og fandens oldemor...Kan virke som mange tror at bikkja, valpen deres aldri gjør noe fortred..wake up call! Det er forskjell mellom dyr og mennesker. Hunder er flokkdyr og kan plutselig klikke!

En barndomsvenn av meg ble angrepet av 2 huskyer som hoppet ut et vindu fra nabohuset til barnehagen og bet han nesten i stykker. Vi snakker om flere hundre sting i ansiktet, og kroppen.. vansiret for livet...Så før dere sier at huskyer er ustabile, så finnes det utallige andre eksempler på andre raser som blir mannevonde og angriper...Til og med snilleste "Fido" kan klikke...

Hundebitt må taes på alvor, båndtvang må overholdes!!!
Hundehold er greit, så lenge eierene tar sin oppgave dønn seriøst. Da setter man mennesker FØR hunden, valp eller ikke...

Ajajaj. Dette var mye ivitenhet gitt. Det ER forskjell på valper og voksne hunder, akkurat som det er forskjell på barn og voksne mennesker. At noen hunder biter og skader folk, HELT klart. Ingen som nekter på det, men man skal ikke dra alle under en kam. Massse hunder der ute elsker barn og er kjempesnille. Det handler om å behandle hundene riktig og kunne lese dem. Alle hunder kan bite ja, alle biler kan krasje, alle kan få livstruende sykdom, all mat kan være forgiftet. Man kan ikke slutte å leve av den grunn.

Er enig i at mennesker kommer før dyr. Og at en voksen hund som biter skal avlives.

Nå snakker vi om hunder og valper. Uforutsigbare dyr! Ikke noe annet.

Vi snakker om et barn som blir bitt av en valp gang på gang, der legen truer med å ta saken videre til BV og foreldrene ikke helt innser konskvensene deres hundehold kan ha for deres familie....

Ja, og i den saken mener jeg helt klart at de ikke burde ha den hunden sammen med barn. Barna kommer alltid først. Men avliving er å dra det for langt.

Til og med når det ikke nytter med valpekurs, trening osv...? Hvem vet om valpen er av dårlig avstamming og gemytt? Avlives ikke det valper pga av uønsket adferd?

Minner om at hunden er 16 uker.. 16 uker.. valpekurs er ikke unnagjort på 0 komma niks...

ha ha.. kan ikke annet enn å le av deg...

Aldri hørt om at valper avlives pga uønsket adferd.. erre mulig

Jeg vet ikke om jeg vil le av deg....

Fordi du framviser den likegyldigheten som så mange hundeiere desverre gjør...

Haha, du ser ikke forskjellen mellom en valp og en voksen bikkje, du skjønner ikke hvordan den skal trenes...Haha!

Et bitt er et bitt, som tidligere sagt for meg er det like ubehagelig med bitt fra valp, som en fra en voksen hund.

Jeg ser ikke likegyldig på et bitt jeg! Men jeg synes det er hårreisende at sånne som du mener at en VALP skal avlives pga at den biter.. når eieren ikke har lært den at biting ikke er ok!

De som mener at man burde avlive valper som biter, burde virkelig kke få seg hund!!
Sefølgelig skal de sette hunden på plass osv, men avlive den???? Seriøst!!! Hadde dere avlivet en kattunge som hadde bitt????

Sånne som meg setter mennesker FØR dyr. [:)]

Ja, da er vi 2 da!

ORIGINAL: lille nuppa

trodde ikke ett "valpebitt" normalt gikk gjennom huden[&:]

valper har ekstrem skarpe tenner og det skal ikke så mye til før det går hull på huden. Vi har hatt flere valper og alle valper jeg har vært borti har hatt tenner skarpe som nåler!

=
Ikke la små barn leke alene med en valp (eller hund) de kan bite! Og valper har veldig skarpe tenner

Helt enig med deg! Stor forskjell

Et hundebitt er et hundebitt...1)Bikkjer og små barn har ikke noe å gjøre sammen! Vil man ikke avlive valpen, da må man gi den vekk.2) Det avlives tusenvis av kattunger vært år...fordi ingen vil ha dem, eller for at de ikke er stuerene osv osv osv.. Same shit, new wrapping...

1) Hunder og barn uten tilsyn har ikke noe sammen å gjøre, jeg er helt enig. Og spesielt valper og små barn har ikke noe sammen å gjøre
2) Jeg er overhode ikke for at kattunger skal avlives fordi ingen vil ha dem! Derfor mener jeg at folk bør STERILISERE kattene sine, om de ikke skal bruke de i oppdrett
3) det er ikke snakk om å jatte det vekk, men en valp er en liten baby og et lite barn selv. De trenger oppdragelse og må lære hva som er riktig og galt!

MEN når man anskaffer seg en hund og da spesielt en valp, må man være klar over at den valpen BITER I TING! Den biter i klær, den biter i sko, den biter i sofaen, den biter i bøker osv osv osv. Man må lære valpen at den ikke skal bite. Den klør i tenna, akkurat på samme måte som en baby som får tenner klør! Og hunder leker på den måten. Derfor må man som eier være bevisst på at barna ikke skal leke med hunden, og lære det til barna! Det gjelder forøvrig alle dyr!

Jeg personlig syns det burde være et slags hundersertifikat jeg, hvor man må gå på kurs og være godkjent før man får hund. Rett og slett fordi det kreves litt kunnskap og innsikt å dressere en hund.

Takk for slaget under beltestedet! [;)]

Nå det er sagt så sammenligner jeg ikke dyr og mennesker. En valp og et barn er ikke det samme for meg.
Jeg har heller aldri sagt at et barn bør avlives pga av uønsket adferd. Det er dine ord.

Et dyr kan ikke skille mellom rett og galt. Den kan trenes, men den drives fortsatt av innstinkt og innlært adferdsmønster. Men den kan ikke skille mellom rett og galt.

Jeg er helt enig med deg at man skulle hatt kurs i hundehold. Det er et dyr som kan påføre mye skade på mennesker og andre dyr om det oppfostres galt.

Jeg synes du har ett forkastelig syn på dyr. [:'(] Og om jeg minnes riktig så bor du på en gård.
Trodde faktisk mennesker som drev med dyr skjønte forskjellen på små dyr og voksene dyr.
Skammelig å ha ett slik syn.
Greit du synes mennesker er mer verdt enn dyr, men ett dyr er faktisk ett liv det også.
Jeg blir fryktelig lei meg jeg når noen har ett slikt forkastelig syn på dyr. Det er ikke bare å avlive, de har rett til ett godt liv de også.

Nå det er sagt så sammenligner jeg ikke dyr og mennesker. En valp og et barn er ikke det samme for meg.
Jeg har heller aldri sagt at et barn bør avlives pga av uønsket adferd. Det er dine ord.

Et dyr kan ikke skille mellom rett og galt. Den kan trenes, men den drives fortsatt av innstinkt og innlært adferdsmønster. Men den kan ikke skille mellom rett og galt.

Jeg er helt enig med deg at man skulle hatt kurs i hundehold. Det er et dyr som kan påføre mye skade på mennesker og andre dyr om det oppfostres galt.

det var ikke ment som et slag under beltestedet, og jeg tror heller ikke du tok det som det, så hvorfor du kom med den kommentaren er for meg uforståelig. Jeg mente det som en oppfordring fordi jeg ikke tror du hadde trivdes med det

Jo en valp er et barn, og når mine barn leker, og det går litt heftig for seg så får de tilsnakk! Samme som med en valp, når den leker og blir litt voldsom, så får den også en konsekvens! Det lærer den av!

Så å avlive en valp for biting syns jeg blir å tråkke langt over streken!

ORIGINAL: søteste

Jeg synes du har ett forkastelig syn på dyr. [:'(] Og om jeg minnes riktig så bor du på en gård.
Trodde faktisk mennesker som drev med dyr skjønte forskjellen på små dyr og voksene dyr.
Skammelig å ha ett slik syn.
Greit du synes mennesker er mer verdt enn dyr, men ett dyr er faktisk ett liv det også.
Jeg blir fryktelig lei meg jeg når noen har ett slikt forkastelig syn på dyr. Det er ikke bare å avlive, de har rett til ett godt liv de også.

Kunne ikke vært mere enig med deg Søteste[:)]

Fridasinmamma: Er det et så dumt innlegg fordi jeg refererer til faktiske skader påført av hunder, der hundene tydeligvis ikke har lært forskjellen mellom "rett og galt" som valp ?

Jeg synes det var et så dumt innlegg fordi du sammenligner en valp med en voksen hund! En voksen hund som biter vrs en valp som biter! Det er stor forskjell på det!

Og du vet ikke om disse hundene som har biti i disse innslagene ikke har vært lært opp til at det ikke er greit å bite!

Jeg synes ikke det er greit at en voksen hund biter uprovosert! Men synes det er forskjell når en valp biter. Det er ikke overraskenede at en valp biter! Det er en kjennesgjerning at det gjør det! Og i alle fall når de blir provosert til å gjøre det. En valp er som et lite barn.. de må læres opp!

Ja, jeg hører deg...lite barn, læres opp bla bla bla....

Et hundebitt er et hundebitt voksen eller ikke.

Så er det nå også slik at hunder og valper biter uten framprovokasjon også, noe annet er å leve i trua om at bikkja er smartere enn deg...

Hadde du giddet å lest noen av artiklene som er linket til i listen, hadde du funnet ut av flere av episodene har skjedd uprovosert.

Men det er ikke valper det er snakk om der! Det er voksne hunder!

Og du ser jo tydeligvis ikke forskjell på valpebitt og voksenbitt.. så da er det ingen vits i å diskutere noe mer med deg...

for jeg synes det er helt hårreisende å sammenligne det

Jeg har blitt bitt av en valp og en vosken hund...uprovosert...som uskyldig forbipasserende og det var ikke særlig behaglig noen av gangene. Derfor sammenligner jeg bittene. Ingen forskjell for meg.

Så det er det samme for deg om et voksent menneske slår deg og en liten 2 åring. Like mye straff skal personen ha likevel. For selv om man ikke vil sammenligne dyr og mennesker så er en valp like uerfaren og "ny" i hodet som et lite barn er.

Jeg skal si deg en ting til, du ser at hunder er uforutsigbare dyr. Mennesker er VEL så uforutsigbare dyr!

Ha, ha må le av hele tråden, SELFØLGELIG sammenligner man ikke valpebiting og hundebiting. En valp er ikke aggressiv den er bare valp. Vent til den er 4-5 mnd og det hele vil arte seg annerledes.

Alle valper biter! Du så kanskje hvordan valpene lekte med sine kullsøsken da du hentet den hos oppdretteren. De river og sliter i hverandre med de små sylskarpe valpetennene sine. Av og til hører du et lite hyl fra en av valpene når leken blir for heftig, og den trekker seg kanskje litt unna før den hiver seg inn i leken igjen med liv og lyst. Dette er helt naturlig valpeoppførsel som de fortsetter med når vi får dem i hus. De kan bite oss i fingrene, i armer og buksebein eller ansiktet hvis de får sjansen til det. Noen valper er mer energiske enn andre og spesielt små barn kan bli skremt av dette.

Voksne hundeeiere har også til tider problemer med overdreven valpebiting. Det største problemet består vel egentlig i at man begynner å tillegge valpen mange skumle intensjoner og hensikter. Mange tror faktisk at den lille skapningen prøver å "bli sjef" i huset, den prøver å "teste lederskapet". Andre tror at hunden deres er direkte "aggressiv" - den biter jo! Hvordan skal dette gå når den blir stor?

Og så risikerer man å gjøre noe som egentlig ikke er et problem til et ganske alvorlig problem. Man begynner å ta valpen hardt for å lære den å "oppføre seg". Dette kan resultere i en av tre forskjellige problemer som forsåvidt er like alvorlige.

1. Noen valper synes det er helt greit å få all denne oppmerksomheten når de begynner å bite, så de fortsetter med det. Negativ oppmerksomhet er ofte bedre enn ingen oppmerksomhet. Å bite i eiers hender eller i kobbel blir etterhvert en innarbeidet måte å få oppmerksomhet på for denne hunden, og man risikerer at den tar med seg denne adferden langt forbi valpealderen. Den slutter kanskje å bite akkurat i det den blir straffet (det gjør den hvis du gir den en godbit for å bite også!), men ikke lenge etter er den igang igjen. Man risikerer også at valpen finner ut at far i huset lønner det seg ikke å bite. Ungene og kona derimot er det bare å forsyne seg av.

2. Andre valper blir så skremt av å bli straffet at de slutter helt å bite. De slutter også gjerne å hilse eller ta kontakt i det hele tatt. Hundeeieren blir da ofte riktig så fornøyd i første omgang, men faktum er at dette er like ille, for slike valper går glipp av veldig verdifull sosial læring, og det er ofte slike hunder som biter når de blir voksne.

3. Den tredje varianten er valper som blir så skremt av å bli straffet at de må forsvare seg. Når eieren bøyer seg ned for å ta tak i valpen knurrer og biter den på alvor - noe helt annet enn valpebiting. Der har historien endt for altfor mange, helt normale valper som ikke har gjort noen annen feil enn å havne hos eiere som ikke visste bedre.

Faktum er at valpebiting faktisk er veldig nyttig! Når valpene biter på hverandre lærer de en meget viktig ferdighet - bitehemming. De lærer at tenner gjør vondt når man biter for hardt. Hvis en valp biter for hardt vil den andre valpen komme med et lite hyl og så vil den trekke seg litt unna. Den andre valpen erfarer da at dette ikke var så lurt - "når jeg biter for hardt vil ikke den andre valpen leke mer med meg". Og så er den mer forsiktig neste gang. Da er den på vei til å lære å kontrollere tennene sine.

OK, valpebiting er naturlig, men fortsatt er det greit å få det under kontroll. Her følger noen forslag.

Hentet fra canis. Les og lær, før du sammenligner

ORIGINAL: Mamma Propell

Ha, ha må le av hele tråden, SELFØLGELIG sammenligner man ikke valpebiting og hundebiting. En valp er ikke aggressiv den er bare valp. Vent til den er 4-5 mnd og det hele vil arte seg annerledes.

Alle valper biter! Du så kanskje hvordan valpene lekte med sine kullsøsken da du hentet den hos oppdretteren. De river og sliter i hverandre med de små sylskarpe valpetennene sine. Av og til hører du et lite hyl fra en av valpene når leken blir for heftig, og den trekker seg kanskje litt unna før den hiver seg inn i leken igjen med liv og lyst. Dette er helt naturlig valpeoppførsel som de fortsetter med når vi får dem i hus. De kan bite oss i fingrene, i armer og buksebein eller ansiktet hvis de får sjansen til det. Noen valper er mer energiske enn andre og spesielt små barn kan bli skremt av dette.

Voksne hundeeiere har også til tider problemer med overdreven valpebiting. Det største problemet består vel egentlig i at man begynner å tillegge valpen mange skumle intensjoner og hensikter. Mange tror faktisk at den lille skapningen prøver å "bli sjef" i huset, den prøver å "teste lederskapet". Andre tror at hunden deres er direkte "aggressiv" - den biter jo! Hvordan skal dette gå når den blir stor?

Og så risikerer man å gjøre noe som egentlig ikke er et problem til et ganske alvorlig problem. Man begynner å ta valpen hardt for å lære den å "oppføre seg". Dette kan resultere i en av tre forskjellige problemer som forsåvidt er like alvorlige.

1. Noen valper synes det er helt greit å få all denne oppmerksomheten når de begynner å bite, så de fortsetter med det. Negativ oppmerksomhet er ofte bedre enn ingen oppmerksomhet. Å bite i eiers hender eller i kobbel blir etterhvert en innarbeidet måte å få oppmerksomhet på for denne hunden, og man risikerer at den tar med seg denne adferden langt forbi valpealderen. Den slutter kanskje å bite akkurat i det den blir straffet (det gjør den hvis du gir den en godbit for å bite også!), men ikke lenge etter er den igang igjen. Man risikerer også at valpen finner ut at far i huset lønner det seg ikke å bite. Ungene og kona derimot er det bare å forsyne seg av.

2. Andre valper blir så skremt av å bli straffet at de slutter helt å bite. De slutter også gjerne å hilse eller ta kontakt i det hele tatt. Hundeeieren blir da ofte riktig så fornøyd i første omgang, men faktum er at dette er like ille, for slike valper går glipp av veldig verdifull sosial læring, og det er ofte slike hunder som biter når de blir voksne.

3. Den tredje varianten er valper som blir så skremt av å bli straffet at de må forsvare seg. Når eieren bøyer seg ned for å ta tak i valpen knurrer og biter den på alvor - noe helt annet enn valpebiting. Der har historien endt for altfor mange, helt normale valper som ikke har gjort noen annen feil enn å havne hos eiere som ikke visste bedre.

Faktum er at valpebiting faktisk er veldig nyttig! Når valpene biter på hverandre lærer de en meget viktig ferdighet - bitehemming. De lærer at tenner gjør vondt når man biter for hardt. Hvis en valp biter for hardt vil den andre valpen komme med et lite hyl og så vil den trekke seg litt unna. Den andre valpen erfarer da at dette ikke var så lurt - "når jeg biter for hardt vil ikke den andre valpen leke mer med meg". Og så er den mer forsiktig neste gang. Da er den på vei til å lære å kontrollere tennene sine.

OK, valpebiting er naturlig, men fortsatt er det greit å få det under kontroll. Her følger noen forslag.

SIGN!!!!!!!

Alle valper biter! Du så kanskje hvordan valpene lekte med sine kullsøsken da du hentet den hos oppdretteren. De river og sliter i hverandre med de små sylskarpe valpetennene sine. Av og til hører du et lite hyl fra en av valpene når leken blir for heftig, og den trekker seg kanskje litt unna før den hiver seg inn i leken igjen med liv og lyst. Dette er helt naturlig valpeoppførsel som de fortsetter med når vi får dem i hus. De kan bite oss i fingrene, i armer og buksebein eller ansiktet hvis de får sjansen til det. Noen valper er mer energiske enn andre og spesielt små barn kan bli skremt av dette. Voksne hundeeiere har også til tider problemer med overdreven valpebiting. Det største problemet består vel egentlig i at man begynner å tillegge valpen mange skumle intensjoner og hensikter. Mange tror faktisk at den lille skapningen prøver å "bli sjef" i huset, den prøver å "teste lederskapet". Andre tror at hunden deres er direkte "aggressiv" - den biter jo! Hvordan skal dette gå når den blir stor?

Ha ha, en herlig alder på valpene synes jeg da[:D] Og kjenner meg igjen i mye av det.. både fra da jeg hadde valp..og valpene til vennene mine[:)] De biter i klær.. hopper gjerne opp og biter deg i nesa om de får sjangsen[:D]

ORIGINAL: Oktobersol

De fleste "feil" på en hund er jo menneske som har lært de!! Et dyr er ikke noe leketøy, ferdig med det.. Avlivning mener jeg at hører ikke hjemme før man ser at det er en aggresiv hund man snakker om! Noen har bare ikke vett nok til å tenke seg om før man tenker/skriver!

sign! alle valper biter, de klær jo i tennene de også. det er noe de vokser av seg, sammen med en konsekvent eier som sier det ikke er lov. dessuten burde ikke barn ha lov til å skulle herje med en hund, er et dyr det er snakk om, å den er vi snille med! skal barn ha noe med hunden å gjøre får de være rolige å snille. er da ikke uhnden det er noe galt med, selv om det dog var en annerledes enn den de fleste barnefamilier kanskje vanligvis ville valgt[8D]

Jeg kjenner jeg er veldig glad at oppdretteren min, og jeg selv når jeg har valper faktisk spør når det er barnefamilier intr i valp om hvordan de skal takle situasjonen hvis en valp biter under lek eller noe lignende skjer med valpen så ikke en uskyldig liten valp skal måtte avlives pga av trangsynhet når det kommer til slikt.

Auliana:; Hvor mange valper har du møtt som IKKE biter? Om det så være seg i klær.. sokker.. fingre... teppekanten osv osv??

Hunder er ikke født til å jakte!! Ikke alle hunder har jaktinnstinkt heller!

Valper biter fordi de leker.. eller fordi de klør i tennene! De biter ikke fordi de er rovdyr og skal jakte!

Fridasinmamma: Er det et så dumt innlegg fordi jeg refererer til faktiske skader påført av hunder, der hundene tydeligvis ikke har lært forskjellen mellom "rett og galt" som valp ?

Jeg synes det var et så dumt innlegg fordi du sammenligner en valp med en voksen hund! En voksen hund som biter vrs en valp som biter! Det er stor forskjell på det!

Og du vet ikke om disse hundene som har biti i disse innslagene ikke har vært lært opp til at det ikke er greit å bite!

Jeg synes ikke det er greit at en voksen hund biter uprovosert! Men synes det er forskjell når en valp biter. Det er ikke overraskenede at en valp biter! Det er en kjennesgjerning at det gjør det! Og i alle fall når de blir provosert til å gjøre det. En valp er som et lite barn.. de må læres opp!

Ja, jeg hører deg...lite barn, læres opp bla bla bla....

Et hundebitt er et hundebitt voksen eller ikke.

Så er det nå også slik at hunder og valper biter uten framprovokasjon også, noe annet er å leve i trua om at bikkja er smartere enn deg...

Hadde du giddet å lest noen av artiklene som er linket til i listen, hadde du funnet ut av flere av episodene har skjedd uprovosert.

Men det er ikke valper det er snakk om der! Det er voksne hunder!

Og du ser jo tydeligvis ikke forskjell på valpebitt og voksenbitt.. så da er det ingen vits i å diskutere noe mer med deg...

for jeg synes det er helt hårreisende å sammenligne det

Jeg har blitt bitt av en valp og en vosken hund...uprovosert...som uskyldig forbipasserende og det var ikke særlig behaglig noen av gangene. Derfor sammenligner jeg bittene. Ingen forskjell for meg.

Så det er det samme for deg om et voksent menneske slår deg og en liten 2 åring. Like mye straff skal personen ha likevel. For selv om man ikke vil sammenligne dyr og mennesker så er en valp like uerfaren og "ny" i hodet som et lite barn er.

Jeg skal si deg en ting til, du ser at hunder er uforutsigbare dyr. Mennesker er VEL så uforutsigbare dyr!

Et menneske klarer å skille mellom rett og galt. Det kan ikke et dyr....kansje en sjimpanse...men ikke en hund.

Ikke alle mennesker klarer å skille mellom rett og galt.. Ikke alle hunder klarer å skille mellom rett og galt heller.. men de fleste gjør det! Om de har fått riktig opplæring!

SELVFØLGELIG biter valper!! Gi meg EN valp som ALDRI har bitt,det eksistere ikke!!! Å si at valper skal avlives fordi de biter under lek blir FOR DUMT!!!! Barn biter også, vi går ikke rundt å tar livet av de av den grunn, selv om et bitt fra en liten barnemunn kan vere MYE farligere enn et bitt fra en liten valp. Og mange barn biter ofte og mange[;)] Joda drøy og tåpelig sammenligning men det er jo sant [;)]

Å dra frem masse avisartikler om hunder som har bitt og angrepet er faktisk ikke sammenlignbart en gang! Ingen vet noe om forhistoriene der! Mange hunder biter fordi de føler seg truet, blir mishandlet osv, men når hunden da biter så er det DEN som faktisk blir straffet for å ikke gjøre noe annet enn å forsvare seg! Vi som mennesker hadde også forsvart oss om noen hadde satt oss i en presset situasjon.

Hunder kan trenes og læres og de kan faktisk endre atferdsmønster de også! Men trening og det å vere kosekvent er viktig i dyrehold!!

ORIGINAL: *Bestevennen*

SELVFØLGELIG biter valper!! Gi meg EN valp som ALDRI har bitt,det eksistere ikke!!! Å si at valper skal avlives fordi de biter under lek blir FOR DUMT!!!! Barn biter også, vi går ikke rundt å tar livet av de av den grunn, selv om et bitt fra en liten barnemunn kan vere MYE farligere enn et bitt fra en liten valp. Og mange barn biter ofte og mange[;)] Joda drøy og tåpelig sammenligning men det er jo sant [;)]

Å dra frem masse avisartikler om hunder som har bitt og angrepet er faktisk ikke sammenlignbart en gang! Ingen vet noe om forhistoriene der! Mange hunder biter fordi de føler seg truet, blir mishandlet osv, men når hunden da biter så er det DEN som faktisk blir straffet for å ikke gjøre noe annet enn å forsvare seg! Vi som mennesker hadde også forsvart oss om noen hadde satt oss i en presset situasjon.

Hunder kan trenes og læres og de kan faktisk endre atferdsmønster de også! Men trening og det å vere kosekvent er viktig i dyrehold!!

Det samme sier jeg.. jeg har ikke møtt en eneste valp som ikke har hatt behov for å bite pga kløing i tennene.. eller i leksammenheng.. Som valper skjønner de ikke at det er galt.. da de er vandt med dette helt fra fødsel av...

Back
Topp