Folat

Tar multivitaminer og folat, men ikke omega 3 :)
Noen spesiell grunn til at de anbefaler det for gravide?
 
Tar multivitaminer og folat, men ikke omega 3 :)
Noen spesiell grunn til at de anbefaler det for gravide?
Omega-6-fettsyren linolsyre og omega-3-fettsyren alfa-linolensyre er essensielle flerumettede fettsyrer som bør bidra med minst 5 prosent av energien hos gravide. Det anbefales at én prosent av energien kommer fra omega-3-fettsyrer og dette bør inkludere 200 milligram DHA per dag. Transfett bør stå for maksimum én prosent av energitilførselen. (hentet fra https://helsedirektoratet.no/folkeh...raviditet-og-svangerskap/kosthold-for-gravide) Så er du flink til å få det i deg via kosten trenger du ikke :)
 
Jeg fikk beskjed av legen om at folat burde tas videre etter uke 12. Da nyere forskning viser at folatet kan bidra til andre lukkeprosesser hos barnet enn bare de som skjer tidlig i svangerskapet. Noe som blant annet kan motvirke leppe-kjeve-ganespalte.
 
Har noen av dere med de boksene lyst til å sjekke om de inneholder jod ? [emoji14] Tenker å kjøpe noen vitaminer, Og gjerne noen som er tilsatt jod om det finnes
 
Legen min sa jeg skulle ta folat til uke 16. Ikke sikkert hun er så oppdatert da.
 
Back
Topp