Folat

...men på det gravid kosttilskuddet jeg tar står det jo at det er beregna for hele svangerskapet. Sikkert salgstriks men [emoji14] jeg tenker at for meg som ikke er så flink til å spise variert så er de vitaminene og omega3 en god trygghet. Er jo ikke bare folat liksom. Så jeg tror jeg fortsetter :)
 
Jeg er 12 uker i dag, men spiser til boksen er tom. Tipper jeg har tabletter for 2-3 uker til.
 
Jeg tar kosttilskudd for gravide med folat. Jordmor sa jeg skulle ta det hele svangerskapet, så det kommer jeg til å gjøre. Nå bor jeg i Storbritannia, så det kan hende rådene er annerledes her enn i Norge.
 
Gynekologen min har presisert ved to tilfeller at jeg bør ta folat hele svangerskapet og ikke slutte ved uke 12 sånn som han gjorde før. Jeg glemte å spørre hvorfor, men jeg lurer på om retningslinjene for det i Norge er i ferd med å endres? Eller noe ny forskning?Fikk nemlig ikke slike formaninger da jeg var gravid for 5 år siden. Det er vel for å motvirke ryggmargsbrokk, men i følge apper lukkes jo ryggen kjempetidlig... Så ikke vet jeg, men det koster så lite å ta det, så jeg kommer til å fortsette.
 
Er 12 uker i dag, men tenker å fortsette ihvertfall til boksen er tom[emoji4] Skal på 12 ukers kontroll til legen i morgen, da skal jeg spørre om "det er noen vits" i å ta det hele svangerskapet[emoji4]
 
Jeg fortsetter til boksen jeg har er tom. Så går jeg over til multivitaminer med føler [emoji4]
 
...men på det gravid kosttilskuddet jeg tar står det jo at det er beregna for hele svangerskapet. Sikkert salgstriks men [emoji14] jeg tenker at for meg som ikke er så flink til å spise variert så er de vitaminene og omega3 en god trygghet. Er jo ikke bare folat liksom. Så jeg tror jeg fortsetter :)
Hvilket merke bruker du?
Jeg fikk beskjed på apoteket at "gravid" pakken brukes frem til 12 uker - da denne pakken inneholder hele dosen en trenget av folat. Og fra andre trimester gikk en over på "ammende" pakken som inneholdt det man trenger resten av svangerskapet + ammeperioden.

Jeg kjøpte to pakker av gravid-boksen og har brukt kanskje 1/2. Har vært så kvalm og ikke hatt sjangs. Kommer alikevell til å bruke opp disse pakkene før jeg kjøper nye, selvom de inneholder folat [emoji6]
 
Hvilket merke bruker du?
Jeg fikk beskjed på apoteket at "gravid" pakken brukes frem til 12 uker - da denne pakken inneholder hele dosen en trenget av folat. Og fra andre trimester gikk en over på "ammende" pakken som inneholdt det man trenger resten av svangerskapet + ammeperioden.

Jeg kjøpte to pakker av gravid-boksen og har brukt kanskje 1/2. Har vært så kvalm og ikke hatt sjangs. Kommer alikevell til å bruke opp disse pakkene før jeg kjøper nye, selvom de inneholder folat [emoji6]
Den gule fra lifeline. "For kvinnen og det kommende barnet" står det på den.
 
Den gule fra lifeline. "For kvinnen og det kommende barnet" står det på den.
Stemmer. Den jeg lette etter, som jeg brukte sist. Men endte opp med en annen som jeg ikke husker navnet på i farten [emoji85]
 
Hvilket merke bruker du?
Jeg fikk beskjed på apoteket at "gravid" pakken brukes frem til 12 uker - da denne pakken inneholder hele dosen en trenget av folat. Og fra andre trimester gikk en over på "ammende" pakken som inneholdt det man trenger resten av svangerskapet + ammeperioden.

Jeg kjøpte to pakker av gravid-boksen og har brukt kanskje 1/2. Har vært så kvalm og ikke hatt sjangs. Kommer alikevell til å bruke opp disse pakkene før jeg kjøper nye, selvom de inneholder folat [emoji6]
Gjør jo ingen skade med litt ekstra folat iallefall [emoji6] (dvs ikke lurt å ta mer enn en graviddose, kan visst skjule b-vitamin-mangel eller noe).

Akkurat kjøpt ny boks, men regner med at den blir spredt utover resten av sv.skapet, har en tendens til å glemme en del dager, så det blir vel ganske passelig. Tar ellers bare en vanlig multivitamin, ikkeno gravidgreier.
 
Gjør jo ingen skade med litt ekstra folat iallefall [emoji6] (dvs ikke lurt å ta mer enn en graviddose, kan visst skjule b-vitamin-mangel eller noe).

Akkurat kjøpt ny boks, men regner med at den blir spredt utover resten av sv.skapet, har en tendens til å glemme en del dager, så det blir vel ganske passelig. Tar ellers bare en vanlig multivitamin, ikkeno gravidgreier.
Ja akuratt det med gravid-vitaminer er jo et veldig salgstriks! Den pakken jeg tar nå inneholder 2 vanlige omega3 og 2 "vanlige" multivitaminer med tilsatt ekstra folat. Så kunne jo kjøpt omega3 for seg, multivitaminer for seg og folat for seg for sikkert samme pris. Men, men... greit med den boksen så vet man at man får i seg det man trenger hvertfall. For sånne som meg som er skikkelig kresne [emoji28]
 
Jeg bruker nyco plus sin "gravid"- og etterhvert "mamma" tilskudd. Var usikker på hva annet enn folat som trengtes, så tenkte det var like greit å kjøre på en slik en!:D Som flere andre nevner så har dog kvalmen gjort at jeg har vært noe av og på med å ta disse.. Men, men.. :bag:
Jeg fikk beskjed på apoteket om å gå over til "mamma" ved 12 uker, og i den er det kun 200 mikrogram folat..
 
Jeg kommer til å bruke opp boksen, men ikke mer enn det. Så kommer jeg bare til å ta multivitamin. Men må man egentlig ta en egen for gravide? Jeg har vanlige multivitaminer jeg hadde tenkt å ta. I tillegg passer jeg på å få i meg en del frukt og grønt i kosten. Er de for gravide mye "bedre" enn vanlige?
 
Jeg kommer til å bruke opp boksen, men ikke mer enn det. Så kommer jeg bare til å ta multivitamin. Men må man egentlig ta en egen for gravide? Jeg har vanlige multivitaminer jeg hadde tenkt å ta. I tillegg passer jeg på å få i meg en del frukt og grønt i kosten. Er de for gravide mye "bedre" enn vanlige?
De gravide- vitaminene er sikkert ikke noe bedre, bare en samling med alt på samme brett/ i samme boks!;) Fungerer helt sikkert fint med det du tar!:)
 
Fikk til svar av jm at de anbefaler folat til uke 13 og omega 3. Så det tar jeg :)
 
Back
Topp