Folat?

Nå jenter, har dere begynt å ta folat?

Ja, man skal jo helst ta det minst en måned før unnfangelse. Så da bør man jo helst ta det før man slutter på pilla. :-) Jeg begynte like gjerne for noen måneder siden. Synes det er greit å ha best mulig ernæring før og under svangerskapet. :-)

Jeg har lagt dem ved tannbørsten for å huske det. :p

Har ikke begynt å ta det :o Burde kanskje kjøpt meg det...

Begynte da jeg slutta på pilla, rutina var jo allerede inne med å ta ei pille før leggetid ;) om det klaffer på første pp har jeg tatt det i 6uker, eller 4 uker. Alt etter hvordan man regner graviditetsuker ;)

Har kjøpt lifeline på apoteket som er sånn alt i ett :) Syns de er så greie :)

Begynte da jeg slutta på pilla, rutina var jo allerede inne med å ta ei pille før leggetid ;) om det klaffer på første pp har jeg tatt det i 6uker, eller 4 uker. Alt etter hvordan man regner graviditetsuker ;)

Det er kun interessant hvor lenge du har tatt folat før EL. Så i ditt eksempel betyr det at du vet at EL ikke kommer før 4 uker etter siste p-pille og første IKM er 6 uker etter siste pille (eventuelt at dere først bruker kondomer de første fire ukene så dere ikke treffer noe egg da). I min familie er det mange som har hatt positiv graviditetstest veldig tidlig etter pilleslutt (2 uker etter), slik at EL kom den første uken/de første dagene etter siste p-pille. Da bør man ha tatt folat den siste måneden man tok p-pille hvis ikke blir det bare noen dager med folat før unnfangelse. :-) Da er man jo egentlig nesten to uker på vei allerede den den dagen man tar siste pille. :-)

Nei ikke enda :/ men begynner til fredag :) er tom nå og litt blakk etter jeg har vært ute med en del til rommet til jentungen siden det var så mye store flotte tilbud :D ei krone her og ei krone der vettu:P eller i dette tilfelle en 1000 lapp her og 1000 lapp der xD

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Ja begynte på folat for litt siden pga medisiner jeg går på, så sykehuset ba meg begynne før jeg ble gravid, å på ekstra stor dosering..:)

Ja prøver å ta hver dag, men hender mange ganger at jeg glemmer noen innimellom.

Det er kun interessant hvor lenge du har tatt folat før EL. Så i ditt eksempel betyr det at du vet at EL ikke kommer før 4 uker etter siste p-pille og første IKM er 6 uker etter siste pille (eventuelt at dere først bruker kondomer de første fire ukene så dere ikke treffer noe egg da). I min familie er det mange som har hatt positiv graviditetstest veldig tidlig etter pilleslutt (2 uker etter), slik at EL kom den første uken/de første dagene etter siste p-pille. Da bør man ha tatt folat den siste måneden man tok p-pille hvis ikke blir det bare noen dager med folat før unnfangelse. :) Da er man jo egentlig nesten to uker på vei allerede den den dagen man tar siste pille. :)
Men hvor lenge skal vi ta folat?

Har tatt det siden desember, da ble jeg gravid, mistet i februar og prøvde etter det...

Ok. Takk! Husket ikke når jeg fikk beskjed av jordmord om å slutte sist:)

Det viktigste er de første tre månedene, men etter det kan du gjerne fortsette, men halvere dosen. Så du kan gjerne fortsette da å enten ta 1 tablett annenhver dag eller ta en multivitamin-tablett som har 200 mg folat, og det kan du ta helt til du er ferdig med å amme. :) Det trengs folat hele tiden under vekst, så den lille trenger det hele veien. Det bare trengs litt ekstra i starten.

Begynte 2. mai :-)

Det viktigste er de første tre månedene, men etter det kan du gjerne fortsette, men halvere dosen. Så du kan gjerne fortsette da å enten ta 1 tablett annenhver dag eller ta en multivitamin-tablett som har 200 mg folat, og det kan du ta helt til du er ferdig med å amme. :) Det trengs folat hele tiden under vekst, så den lille trenger det hele veien. Det bare trengs litt ekstra i starten.
Aha! Det visste jeg faktisk ikke, at vi bør ta hele svangerskapet. Genialt med forum;-)

Back
Topp