Folat

Ja, tar lifeline gravid tabletter. Tatt siden jeg tok ut spiralen 6 februar.
 
Veldig lurt å ta folat, fikk akkurat info fra mor og barn undersøkelsen. Der har de oppdaget at når kvinner tar folat før og tidlig i svangerskapet, så er det 40% mindre sjanse for at barnet blir autistisk.
 
Jg har ikke begynt ennå, men skal begynne på mandag. Legen min sa at det var lurt at jeg begynte fortest mulig siden jeg hadde veeeldig lite av det forge svangerskap også :/
 
Jeg har glasset på nattbordet så jeg ser den hver kveld :p så jeg er helt sikker på og huske det ;)
 
Tatt folat siden jeg fant ut at det var en liten spire. Himla dårlig til å huske på det da, så kjører varsling på mobil hver morgen ;)
 
ja når jeg husker det :p men har gått på de i 3 mnd så har nok mye folsyre i kroppen :) hehe...
 
Jeg har tatt det hver dag siden jeg fant ut at jeg er gravid, i tilleggt tar jeg omega3 hver dag.
 
Omega-3 er veldig viktig for hjernens utvikling! :)



Venter en liten skatt i september 2013 <3

Og D-vitamin ;) som svært mange gravide mangler og er viktig for å bygge opp ett sunt immunsystem...

Så her går det i tran og folat, det dekker det viktigste ;)
 
ja selvfølgelig :) jeg har tatt det siden vi starta planleggingen av nr 4, så har gått på det en stund, er jo den første mnd det er aller viktigst for spira, så ofte kan det bli for seint når man finner ut at man er gravid. Nå har jeg jo gått på det i nærmere et år nesten så tror nok jeg har et godt lager i kroppen, hehe :)

med førstemann ble jeg gravid så plutselig så der fikk jeg ikke startet før jeg fant det ut, så bedre sent enn aldri da ;) men har følt det best når jeg har fått begynt på det en stund før også :)
 
Jeg tar folat og b12 hver dag. Har hatt mangel, kroppen er ikke så flink til å ta det til seg gjennom kosten alene. Jeg tar bare 0,2, som er anbefalt for hvermansen, og ser at for prøvere og gravide anbefales 0,4. Det er jo vannløslig, så alt overskudd går jo ut av kroppen igjen. Men det jeg lurer på, bruker faktisk kroppen mer folat ved en graviditet. Er det noen grunn til at 0,2 ikke holder?
Og ja, jeg tar omega3 og d-vit også. :)
 
Jeg tar folat og b12 hver dag. Har hatt mangel, kroppen er ikke så flink til å ta det til seg gjennom kosten alene. Jeg tar bare 0,2, som er anbefalt for hvermansen, og ser at for prøvere og gravide anbefales 0,4. Det er jo vannløslig, så alt overskudd går jo ut av kroppen igjen. Men det jeg lurer på, bruker faktisk kroppen mer folat ved en graviditet. Er det noen grunn til at 0,2 ikke holder?
Og ja, jeg tar omega3 og d-vit også. :)

Ja :) du kan faktisk si at kroppen bruker mer folat når den er gravid. Det er fordi folat (og endel andre B-vitaminer, men spesielt folat) trengs for celledeling og en gravid kvinne har jo veldig mye celledeling hos fosteret sitt, som vokser i en utrolig fart. Hos en normal person så er folat viktig for at blant annet røde blodceller skal dele seg og ligge på ett sunt nivå, slik at man ikke blir anemisk, som er vanlig blant folk med lite B-vitaminer (folat inkludert). Så ja, en gravid kvinne trenger mer folat ;)
 
Back
Topp