Folat hele svangerskapet?

Min svigermor har faktisk fått påvist for mye folat i kroppen, men jeg husker ikke i farta hvilke plager hun fikk av det og hvilke medisiner hun fikk for å roe ned opptaket. Så kan bli for mye, men mulig det lå noe mer bak hos henne, for hun har problemer med levra (litt mye alkohol).

Både c og b vitaminer (folat) er vannløselige, dvs at kroppen kvitter seg med overskuddet/man tisser det ut. Men vitaminene a, d og e skal man være mye mer forsiktig med så man ikke går over grensa. Disse er fettløslige og overskuddet skilles ikke ut..

Både c og b vitaminer (folat) er vannløselige, dvs at kroppen kvitter seg med overskuddet/man tisser det ut. Men vitaminene a, d og e skal man være mye mer forsiktig med så man ikke går over grensa. Disse er fettløslige og overskuddet skilles ikke ut..

er visst forskjell på vanlig folat som man får gjennom mat og de som er syntetisk- som de folat tablettene gravide burde bruke er :) -om jeg tolket artikkelen rett, kan for mye folat av den syntetiske varianten gi varige men da man kan unngå å se at man har b12 mangel - som ogjen kan føre til nevrologiske sykdommer

Den folaten jeg har fått gjennom apoteket pga graviditet er ett vannløselig b-vitamin, og er derfor ikke farlig å ta gjennom hele svangerskapet. Viktig å skille mellom de ulike, for noe folat er fettløselig å kan være farlig ved for høyt inntak. Samtidig er det viktig å huske at anbefalt vitamininntak i Norge er mye lavere enn i resten av Europa, og faren for forgiftning er mye lavere her hvis man følger norsk anbefaling :)

• Liker
Reactions: EJ
Back
Topp