Folat hele svangerskapet?

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Når vi bestemte oss for å prøve, så startet jeg på de vitaminer for gravide (lilla pakke) fra apoteket, mest pga folat, for viste hvor viktig den var i starten av svangerskapet. Når spira satt, så fortsatte jeg til litt etter uke 14 og har ikke tatt mer siden. Men nå kom jeg over noen som skrev at det hadde kommet nye anbefalinger og at man burde ta dette gjennom hele svangerskapet... Det er faktisk ikke lenge siden jeg pratet med jm om dette, så kjenner jeg ble litt sur nå. (Ja, jeg vet at ting oppdaterer seg og at en ikke kan forvente at alle er 100% oppdatert)

Prøvde å Google, men kom bare over et annet forum med et utdrag fra en annen link jeg ikke får opp...

Hva har dere hørt? Jeg har masse igjen, så jeg vurderer å bare kaste meg over det... (Slenger med den andre linken, kanskje dere for opp den andre, fra BV)

http://www.mammanett.no/forum/showthread.php?52865-Ny-anbefaling-om-folat-i-svangerskapet

Jeg har hørt det samme, så jeg har tatt det kontinuerlig gjennom svangerskapet. Tenker å fortsette til jeg er ferdig med amming. :)

Jeg har hørt det samme, så jeg har tatt det kontinuerlig gjennom svangerskapet. Tenker å fortsette til jeg er ferdig med amming. :)

Det kan jo ikke være skadelig, så same shit as! Går å forsyner meg jeg :smug:

Edit: jordmor sa til meg at jeg ikke trengte, så har lissom ikke tatt noe, Gud hu skal få høre seg neste gang! :p

Jordmor mi sa det kommer til å komme nye retningslinjer om man skal ta folat hele svangerskapet

Jeg tok det til femte måned ca, men får det jo også gjennom multivitamin og daglig inntak av grønnsaker som brokkoli og grønnkål, så nå tar jeg ikke de folat-pillene lenger. Tok nesten 2 bokser, så sa legen at det holdt :)

Jeg tok det til femte måned ca, men får det jo også gjennom multivitamin og daglig inntak av grønnsaker som brokkoli og grønnkål, så nå tar jeg ikke de folat-pillene lenger. Tok nesten 2 bokser, så sa legen at det holdt :)

Jeg prøvde å være flink i kostholdet, men stolte ikke på at jeg fikk i meg nokk, så tokk jern og tran for å være sikker, er utrolig dårlig på å spise fisk, mannen spiser kunn fiskeboller :-P Regner med at jeg har fått i meg greit nokk med folat, jeg byner bare å bli så lei av å høre så mye forskjellig, men skal sant sies, så er min filosofi å stole på seg selv og la kroppen fortelle meg hva den trenger, og kanskje ikke høre på "gi meg sjokolade hele tiden" praten ;)

Fant ut sjølv etter forrige svangerskap at det var lurt å ta gjennom svangerskapet. Eg var så tappa for B9(folat) at eg måtte gå på det i 6 mnd for å komme opp på riktig nivå.

Dei nye anbefalingene går ut på at ein bør ta det gjennom heile svangerskapet - slik som i resten av Skandinavia.

Leste om restless leggs syndromet at d kan være mangel på jern og folat.. Siden æ har bynt å få kribling i hele kroppen om nettene så starta med å ta ekstra folat og jern.. Trur d hjelper..

Leste om restless leggs syndromet at d kan være mangel på jern og folat.. Siden æ har bynt å få kribling i hele kroppen om nettene så starta med å ta ekstra folat og jern.. Trur d hjelper..

Skader ihvetfall ikke å prøve :) jm spurte meg om hvorfor jeg tokk jerntilskudd, om jeg hadde fått påvist lavt jern, jeg sa st det hadde jeg ikke, blodprøver mine var helt normale, men jeg følte for det ig valgte fe tablettene med lavest jerninnhold for å ikle få for mye :) hu sa det var greit så :)

Jeg tar folat enda, og fortsetter ut boksen. Har ikke tatt hver dag de siste mnd fordi jeg glemmer det, men tar det ofte nok. Min jordmor har ikke sagt noe om dette, men siden det ikke er skadelig så tar jeg bare boksen ferdig :)

Tok bare til 13-14 uker, da var pakken tom og har fått beskjed om at jeg bare trenger ta de første 3 mnd, rart de ikke oppdaterer oss om det er forandringer. Jeg tok i tillegg folat fra før jeg ble gravid pga det viste lavt på prøver

bare pass på at dere ikke tar dobbelt opp.. er ofte folat i vitamintilskudd.. er ikke bra med for mye uansett hva det er :)

Min jordmor sa at man tisser ut overflødig folat, så det skal ikke være farlig.

Skader ihvetfall ikke å prøve :) jm spurte meg om hvorfor jeg tokk jerntilskudd, om jeg hadde fått påvist lavt jern, jeg sa st det hadde jeg ikke, blodprøver mine var helt normale, men jeg følte for det ig valgte fe tablettene med lavest jerninnhold for å ikle få for mye :) hu sa det var greit så :)
Æ fikk vite fra legen at æ har litt lav jern verdier at æ må bynne å ta litt, ikke så mye at den vises på blodverdi.. Så må ta en liten tab hver dag.. Så da fant æ ut å fortsette med folat og siden d kribler i kroppen.

bare pass på at dere ikke tar dobbelt opp.. er ofte folat i vitamintilskudd.. er ikke bra med for mye uansett hva det er :)

Kroppen tar kun opp det den trenger av folat - resten tissar du ut ;)

Min jm syns jeg er litt gammeldags, syns jeg da. For henne så er det totalt nei mot saltpølse, med legen sier det er greit om en varmebehandler først. De er så forskjellige :-P men ingen av dem har blitt oppdatert om folat, jm sa at det var bra st jeg ikke tokk mer... Så jeg forstår meg ikke helt på hun. Jeg tar henne med en klype salt og heller hører på kroppen og stoler på det :)

Men igjen, rart at de ikke har fått det med seg, er ikke lenge siden jeg var hos henne...

Anbefalingene er jo ikkje blitt endra pr dags dato, så slik sett anbefalar JM og leger i forhold til det som ligger til grunn pr dags dato. Folat sett iallefall.

Anbefalingene er jo ikkje blitt endra pr dags dato, så slik sett anbefalar JM og leger i forhold til det som ligger til grunn pr dags dato. Folat sett iallefall.

Åja, ok, trodde det hadde blitt endret jeg :) jaja, skal ikke kjefte så hardt da :-P

Back
Topp