Fobier

Everlasting

Elsker forumet
Septemberlykke 2016
Har du eller har du hatt fobier mot noe? Hva da? Og hvordan ble du i såfall kvitt det eller lærte deg å leve med det?

Jeg er så redd for edderkopper at det til tider kan hemme meg i hverdagen. På morgenen i dag når jeg ammet i senga trodde jeg det kom dalende en edderkopp rett ved siden av hodet mitt. Men etter å ha fektet rundt med armer og bein, vekket samboeren og den halvsovende babyen på puppen viste det seg å være en sort skrue på babysenga jeg har sett i sidesynet! Puh! Vil nesten ikke gå inn i rom eller ta borti ting jeg vet det har vært edderkopper i/på! Har flere ganger vekket samboeren og bedt han drepe edderkopper. Jeg får helt skjelvinger, kaldsvetter og grøsser ved tanken på de! Hver gang noe kiler meg på kroppen så tenker jeg det er en edderkopp. Dreper jeg en med papir så må jeg vaske henda ordentlig etterpå!

Jeg ønsker å bli kvitt dette! Vil ikke at ungen min skal vokse opp med hysteriet mitt og selv bli redd! :P

Noen tips og råd?

Ja.
Oppkastfobi. Såpass sterkt at jeg får redusert livsenergi :-(
Aldri fått hjelp!
Edderkopper på en goood andreplass :-(
Og høyder!

Jeg er livredd marker.. Jeg hater dem. Samme hvilken størrelse de har jeg får helt angst.. Kan være en liten på en cm eller en slange på 15 meter. De har samme skremmende effekt på meg :o

Klaustrofobi. Heis og sånn er greit, men når jeg ligger på ryggen i en mr-maskin går ikke. Klarte det såvidt med hoftene, hadde skuldrene og hodet på utsiden, fikk bare panikk en gang :p

Edderkopper, vepser, høyder, små mørke rom.

Jeg er livredd edderkopper... Er ikke kurert, nei, men blir litt herdet av å holde på i et drivhus der de piler rundt... Kommer de for nære er jeg på vei ut igjen, da... Meget fort...

Er og klaustrofobisk.

Jeg er livredd for høyder og å snakke foran forsamlinger... Begge deler prøver jeg å komme over ved å eksponere meg for det :) Vært på Prekestolen bl.a. og skal snart holde foredrag, men kommer nok aldri til å bli komfortabel med det...

Jeg har helt siden jeg var liten vært liiiiivredd for Pernille og Mr.Nelson! :( :p er så ille at jeg stivner helt om jeg hører sangen deres eller ser de på tv eller bilde. Storesøsteren min har i mange år ertet meg for dette,helt til en gang hun lurte meg å ba meg se på PCn der hun hadde satt i gang en filmsnutt av de..endte med panikkanfall fra min sin side..
Høres utrolig teit og latterlig ut,skjønner det egentlig ikke selv,men de er rett å slett min største fobi :p

Ja.
Oppkastfobi. Såpass sterkt at jeg får redusert livsenergi :-(
Aldri fått hjelp!
Edderkopper på en goood andreplass :-(
Og høyder!
Oi! Det har jeg aldri tenkt at man kan ha fobi for. Men skyldes det mye oppkast tidligere eller er det bare helt tilfeldig? :o Hørtes ikke godt ut. Heldigvis er sjansen for å spy mindre enn å møte på en edderkopp, hvis det er noen trøst. Hehe.

Jeg er redd for å tale i store forsamlinger jeg:(
Men øver og øver i mindre fora hele tiden
Jeg er livredd for høyder og å snakke foran forsamlinger... Begge deler prøver jeg å komme over ved å eksponere meg for det :) Vært på Prekestolen bl.a. og skal snart holde foredrag, men kommer nok aldri til å bli komfortabel med det...

Er det ofte dere må snakke foran store forsamlinger? Gjennom jobben eller? Ikke noe jeg liker selv, men det går liksom. Så fint at dere tør å jobbe med fobiene! :)

Klaustrofobi. Heis og sånn er greit, men når jeg ligger på ryggen i en mr-maskin går ikke. Klarte det såvidt med hoftene, hadde skuldrene og hodet på utsiden, fikk bare panikk en gang :p
Åh! Mr-maskin tror jeg selv at hadde vært ukomfertabelt å ligge i. Har du klaustrofobi i forhold til rom på en måte? Det var kanskje teit formulert, men jeg f.eks liker ikke at noen holder meg fast på tull liksom, føler jeg får "klaus" da! Men kanskje det handler om intimgrense, vet ikke. :P

Oppkast og omgangssyke her :(

I så stor grad at det hemmer meg i det daglige og at jeg sliter med enkelte ting. Kan i perioder slite med søvnen, matlyst og livsglede pga angsten/fobien. Overdreven hygiene, håndvask, klor og sprit er bieffekt.

Jeg kan bli kvalm, engstelig og lettere panisk av å lese på forumet at noen har omgangssyke i hus :eek: :P

Mannen har pushet for at jeg skal oppsøke lege, men jeg har enda ikke tatt mot til meg. Vet at eksponering ofte er behandling og det vil jeg ikke. :P

Last edited:
Jeg er livredd edderkopper... Er ikke kurert, nei, men blir litt herdet av å holde på i et drivhus der de piler rundt... Kommer de for nære er jeg på vei ut igjen, da... Meget fort...

Er og klaustrofobisk.
Huff! Jeg har også lyst å styre med slikt, men ja jeg kan tenke meg det er mye edderkopper i drivhus. Jeg hadde stoppet og kontrollert drivhuset fra døråpningen for å sjekke at det ikke var noen over meg, hver gang. :P Men i drivhus er det jo kanskje litt greit å bruke noe redskapshansker og det hadde hjulpet litt. Da hadde jeg ikke følt meg så sårbar hvis jeg kom borti en stygg liten jævel.

Men du er modig! Driver på i et drivhus med klaustrofobi og edderkoppfobi!

Huff! Jeg har også lyst å styre med slikt, men ja jeg kan tenke meg det er mye edderkopper i drivhus. Jeg hadde stoppet og kontrollert drivhuset fra døråpningen for å sjekke at det ikke var noen over meg, hver gang. :P Men i drivhus er det jo kanskje litt greit å bruke noe redskapshansker og det hadde hjulpet litt. Da hadde jeg ikke følt meg så sårbar hvis jeg kom borti en stygg liten jævel.

Men du er modig! Driver på i et drivhus med klaustrofobi og edderkoppfobi!

Har ikke veldig klaustrofobi, men bare tanken på å ikke kunne røre hendene for eksempel er drit ekkel! Og når jeg ser folk krype gjennom ventiler på film, knyter det seg inni meg.

Heldigvis gjemmer de seg når jeg åpner døra. Er sånne du som regel finner når du går tur blant mose og sånt, om du skjønner. Ja, skjønner ikke at jeg tør. :P Skulle flytte på en potte da en plutselig pilte fram. Fikk nesten hjerteinfarkt! :P Mistet pusten et øyeblikk i hvert fall...

Jeg har helt siden jeg var liten vært liiiiivredd for Pernille og Mr.Nelson! :( :p er så ille at jeg stivner helt om jeg hører sangen deres eller ser de på tv eller bilde. Storesøsteren min har i mange år ertet meg for dette,helt til en gang hun lurte meg å ba meg se på PCn der hun hadde satt i gang en filmsnutt av de..endte med panikkanfall fra min sin side..
Høres utrolig teit og latterlig ut,skjønner det egentlig ikke selv,men de er rett å slett min største fobi :p

Jeg må vel si at jeg synes de er ekle selv! Det er noe med øynene på sånne dukkeleker. :O Ikke samme sjanger, men jeg var redd for Hufsa fra Mumitrollet i flere år. Gleder meg til lillemor skal se på det så jeg får tatt et oppgjør med Hufsa en gang for alle!
Har du klart å finne et ømt punkt hos søsteren din da? :D

Oppkast og omgangssyke her :(

I så stor grad at det hemmer meg i det daglige og at jeg sliter med enkelte ting. Kan i perioder slite med søvnen, matlyst og livsglede pga angsten/fobien. Overdreven hygiene, håndvask, klor og sprit er bieffekt.

Jeg kan bli kvalm, engstelig og lettere panisk av å lese på forumet at noen har omgangssyke i hus :eek: :P

Mannen har pushet for at jeg skal oppsøke lege, men jeg har enda ikke tatt mot til meg. Vet at eksponering ofte er behandling og det vil jeg ikke. :P
Usj, så ille. Er det følelsen av å spy som gjør det? Husker jeg hadde omgangssyke en del som barn og det var så fælt å spy og være dårlig, men kan ikke huske sist. Har du hatt det mye eller er det vonde minner fra barndommen? Har kastet opp på fylla etter nattmat, men føler ikke det er det samme. Så kan faktisk forstå det med fobi mot omgangssyke. Det renner ut både oppe og nede liksom. Nei, nå banker vi i bordet!!

Vannskrekk hær..! Hadde det ikke som barn, dukket bare opp en dag Tror selv det kommer av at jeg holdt på å drukne som barn.
Kjente veldig på det da jeg skulle ha helikoptervelt i forbindelse med at jeg skulle til Nordsjøen. Problemet med det er når jeg må i sjøen med eldste og late som om jeg syns det er helt greit, vil jo ikke at hun skal "arve" min redsel for vann

Back
Topp