Flytur uke 32-34

Ja ingen komplikasjoner!
Men min lege hadde vært borti noen litt uheldige situasjoner.

Sier at ting som oftest oppstår etter uke 30 hvis det er noe. Så er det jo litt dette med murphys lov da :p

Men om du føler deg trygg så hadde jeg reist :)

Vi hadde også bestilt med intensjoner om å reise, men vil liksom ikke på tur når legen anbefaler i mot.

Hvor skal dere dra?

Jeg var på bryllupsreise i uke 32 og kom hjem 33 uker på vei. :)

Var ikke noe problem å fly, måtte bruke støttestrømper og gå rundt litt iløpet av flyturen.

Vanskelig å komme seg inn på flydoen bare. :p

Vær ekstra nøye med håndhygiene og hva du spiser på ferie, bruk håndsprit før du putter noe som helst i munnen.

Og sjekk for all del at reiseforsikringa er i orden i tilfelle prematur fødsel. At den dekker alt.

Ja ingen komplikasjoner!
Men min lege hadde vært borti noen litt uheldige situasjoner.

Sier at ting som oftest oppstår etter uke 30 hvis det er noe. Så er det jo litt dette med murphys lov da :p

Men om du føler deg trygg så hadde jeg reist :)

Vi hadde også bestilt med intensjoner om å reise, men vil liksom ikke på tur når legen anbefaler i mot.

Hvor skal dere dra?

Nei, skjønner jo at du hører litt på legen og;)

Skal til Torrevieja, og føler det er et ganske trygt sted med tanke på om det skulle skje noe.

Uff nei, hadde aldri reist til varmere strøk så langt på vei :p men det er meg da... Var høygravid i Norge sist og hadde svettetokter da :D kroppen min liker seg best hjemme når den er så langt på vei ;)

Jeg personlig hadde ikke ville gjort det så sent i svangerskapet :p ikke bare redselen for å føde, men tenker at siste tiden ikke er så komfortabel og da er det greit med egen god myk seng, slippe varmen og sånne ting men det er jo bare smakssak:)

Ok, det er bra :)
Jeg hadde ikke gjort det i frykt for å føde i et annet land. Det hadde sikkert gått bra, men jeg føler at Norge har mye bedre tilbud og bedre kompetanse hvis noe alvorlig skulle skje. Så for meg har det med trygghet å gjøre :) tenk om det skulle skje på flyet?? Ja, vet det er lite sannsynlig, men tenk om...

Jeg har bodd 6 år i Spania og har god erfaring med Spansk helsevesen. Norge kan bare "gå å legge seg" når det gjelder ekspertise og kvalitet på utstyr. Jeg flyttet blant annet min kreftbehandling ned dit pga bedre oppfølging. Flere av mine venninner har født i Spania og jeg kan love at det er absolutt ingen ting å bekymre seg for om det skulle skje. Det er en stor myte at Norge har et bedre helsevesen.

Jeg har bodd 6 år i Spania og har god erfaring med Spansk helsevesen. Norge kan bare "gå å legge seg" når det gjelder ekspertise og kvalitet på utstyr. Jeg flyttet blant annet min kreftbehandling ned dit pga bedre oppfølging. Flere av mine venninner har født i Spania og jeg kan love at det er absolutt ingen ting å bekymre seg for om det skulle skje. Det er en stor myte at Norge har et bedre helsevesen.
Ser du hva jeg har skrevet?
Det står "jeg føler..." Ikke: "jeg påstår"...

Ser du hva jeg har skrevet?
Det står "jeg føler..." Ikke: "jeg påstår"...

Tror nok mange føler som deg der. Og mye av grunnen er nok fordi man her vet hva man får og er kjent med systemet. Det har nok veldig mye å si på tryggheten for mange:)

Jeg måtte operere i USA på ferie en gang, og det gjør jeg gjerne igjen. Det var en flott opplevelse. Skulle gjerne ha født der også;)

Var i Alicante i uke 32/33 sist svangerskap. Dette var i midten av juni. Jeg hadde "ingen komplikasjoner" utover litt hovne bein på forhånd. Mens jeg var der nede fikk jeg et illebefinnende, usikker på om blodtrykket var høyt også, men ble hvertfall kvalm, svimmel og generelt i veldig dårlig form. Det var ca 30 grader der. Var ikke noe stas i det hele tatt å være så langt hjemmefra da. Valgte å ta fly hjem samme kveld istedet for neste dag. Fikk skikkelig forkjølelse med ørebetennelse på begge ører etter den turen, og var i dårlig form ut svangerskapet. Fødte likevel ikke før uke 42, men ble da etter et lignende illebefinnende oppdaget HELLP syndrom.

Denne gangen blir det ikke noe reising såpass sent pga risikosvangerskap.

Vil råde deg til å se an formen nøye før reisen. Helsevesenet i Spania er sikkert like bra som i Norge, men det er kjipt å være på sykehus langt hjemmefra hvor man kanskje ikke kan språket heller. Jeg fikk blindtarmbetennelse på ferie i Tyskland for mange år siden, og det gjør ting litt komplisert når man ikke får kommunisert ordentlig med helsepersonellet. De har nok også en lavere terskel for medisinsk inngripen under svangerskap/fødsel der enn her hjemme hvor "alt er så naturlig så"...

Anbefaler uansett å ha med helsekortet, gjerne få oversatt viktige detaljer til engelsk/spansk om mulig, spesielt hvis det er noe helt spesielt som leger bør vite dersom det blir aktuelt. I tillegg til reiseforsikring må du ha "E111-kort", eller altså Europeisk Helsetrygdkort, da skal du ikke betale mer enn landets innbyggere innenfor EØS-området.

Back
Topp