Fly i første trimester

Spirenr1

Flørter med forumet
Januarlykke 2020
Julibarna2024☀️
Noen som vet om det er farlig å fly i første trimester?

Skal ut å fly når jeg er 7+5 og i uke 10+6. Men er veldig bekymret og usikker hvis dette på noen måte skal forårsake SA.. Noen som har noen erfaringer med dette? :)
 
Noen som vet om det er farlig å fly i første trimester?

Skal ut å fly når jeg er 7+5 og i uke 10+6. Men er veldig bekymret og usikker hvis dette på noen måte skal forårsake SA.. Noen som har noen erfaringer med dette? :)

Det skal gå helt fint :)
Hvor lang flytur skal du på?
 
Håper det!

Den første er på ca 50min. Og den siste er på ca 6timer! :)

Bare å ta hensyn til formen din, så går det nok fint så lenge du ikke har noen andre sykdommer. Men kan jo alltids høre med legen hva hen sier om det. En snakker jo om fare for blodpropp ved flytur som gravid, men det mener jeg er etter uke 20 så lenge man er frisk, altså ikke har økt risiko for blodpropp:)
 
Jeg har flydd til USA mens jeg var gravid med andremann. Var da ca 6 uker på vei, så ca 8-9 uker Når vi skulle fra USA til Canada, og så ca 10 uker på vei når vi skulle tilbake til Norge. Gikk bra det, men det er viktig å ta vare på seg selv gjennom reisen ;) spise noe lett, drikke masse, spasere litt osv.

Ingen kan vel garantere at det er 100% sikker å fly mens man er gravid, men jeg tror at statistikken er på våres side ;)
 
Det går helt fint å fly, null problem nå i starten så lenge formen er ok. Etterhvert kan det være lurt å bruke støttestrømper - i alle fall på lange flyreiser :)
 
Som de skriver over så skal det gå helt fint :)
Finnes jo gravide flyvertinner som er på jobb en stund som gravide ;)
 
Jeg skal ut og fly fire ganger i første trimester. Det er så vidt jeg vet helt trygt! Men som de andre sier, husk å drikke mye vann, gå rundt i kabinen, spis lite og ofte og du kan gjerne bruke støttestrømper. Jeg bruker det uansett når jeg flyr, synes det hjelper slik at beina ikke blir så "tunge". God tur!
 
Jeg skal ut og fly fire ganger i første trimester. Det er så vidt jeg vet helt trygt! Men som de andre sier, husk å drikke mye vann, gå rundt i kabinen, spis lite og ofte og du kan gjerne bruke støttestrømper. Jeg bruker det uansett når jeg flyr, synes det hjelper slik at beina ikke blir så "tunge". God tur!
Takk for det! :) God tur til deg også!
 
Jeg flydde mye i første graviditeten og det gikk helt fint, helt på slutten hadde jeg en episode med blodtrykksfall på flyet, men vet ikke om det var tilfeldig eller om det hadde noe med flyturen å gjøre.. Såpass tidlig går det nok uansett helt fint:)
 
Sniker litt.
Hadde det vært bevist farlig for graviditeten hadde du måtte fylt ut en helseerklæring hver gang du gikk på flyet der du enten skrev under på at du ikke var gravid, eller at du selv forstod og tok risikoen.
 
Ikke farlig, skal ut å fly i første trimester selv. Anbefales ikke mot slutten. Må ha legeerklæring fra og med rundt uke 28 hos de fleste flyselskap.
 
Gikk veldig fint! Var bare litt ubehagelig på trangt fly i forholdt til at jeg skulle sitte der i 6timer :yuck:
 
Back
Topp