Flergangsgravide sine utstyrtips til førstegangsgravide

Så bra! Tenkte kameraet måtte ha strømledning i hele tiden, men da høres det lurt ut. Hvilken kamerababycall har du? :)
Jeg er kanskje litt old school, men det viktigste for meg er rekkevidde, batterikapasitet og størrelse på babycall. Hvis det finnes med kamera så er det jo supert.. Men nå er jeg mye på kafé / har hytte der man ikke hører uten babycall fra vannet/ barn som sover tre fire lurer på en time pluss hver gang ute. Så kommer vel an på behov;)

Bæresele var gull verdt her, siden han nekter å ligge i vogna ;-)
Bilstolpose til vinterbarn :-)
Saueskinn til seng og vogn :-)
Babycall med kamera ble jeg heelt avhening av ;-)

Ja bra omslagsbodyer ble nevnt. Utrolig kjekt den første tiden. Man er jo gjerne litt usikker og forsiktig og med slike bodyer slipper man å dra de over hodet. Veldig kjekt også om man har en baby med mange bæsj lekkasjer :p

Elastisk sjal blir nok kjøpt denne gangen. Kjøpte det ikke sist siden det var sommerbaby og varmeste sommeren ever. Nå på vinter går det nok fint :)

Ja bra omslagsbodyer ble nevnt. Utrolig kjekt den første tiden. Man er jo gjerne litt usikker og forsiktig og med slike bodyer slipper man å dra de over hodet. Veldig kjekt også om man har en baby med mange bæsj lekkasjer :p
Veldig greit å slippe og dra en body full av bæsj over hodet ja:p hehe

Vi brukte mye omslagsbodyer i str 50/56.
Lege min mente det var unødvendig å kjøpe så små str og at vi burde begynne rett på 62 og bare brette opp:o Ingen god anbefaling, da jenta mi fint kunne ha brukt 44 en god stund. Vi brettet opp str 50 den første mnd:p haha

• Liker
Reactions: SMI
Veldig greit å slippe og dra en body full av bæsj over hodet ja:p hehe

Vi brukte mye omslagsbodyer i str 50/56.
Lege min mente det var unødvendig å kjøpe så små str og at vi burde begynne rett på 62 og bare brette opp:o Ingen god anbefaling, da jenta mi fint kunne ha brukt 44 en god stund. Vi brettet opp str 50 den første mnd:p haha
Samme her. Alle sa ikke kjøp 50. Vel ut kom ei frøken på 47 cm og vi brukte 50 i sikkert to måneder :p

Samme her. Alle sa ikke kjøp 50. Vel ut kom ei frøken på 47 cm og vi brukte 50 i sikkert to måneder :p

Vi og brukte 50 i ca 2 mnd, også 56 i en mnd:p 47 cm her også, og 2870gram. Så hun druknet jo nærmest i str 50:o haha

Vi kjøpte ikke veldig mye før fødsel da, men informerte andre om str når hun kom så vi fikk MASSE i gave:)

Vi og brukte 50 i ca 2 mnd, også 56 i en mnd:p 47 cm her også, og 2870gram. Så hun druknet jo nærmest i str 50:o haha

Vi kjøpte ikke veldig mye før fødsel da, men informerte andre om str når hun kom så vi fikk MASSE i gave:)
Da kan du tenke deg mi. Hun var 2760 og gikk ned til 2440. :o

Da kan du tenke deg mi. Hun var 2760 og gikk ned til 2440. :o

Hadde gjort seg med str 62 da ja:o haha
Frøkna her kan jo fortsatt bruke noe av det, men er hovedsakelig på 68 nå, og nå er hun snart 9 mnd:p

Er det enkelt å flytte på kameraet? Greit med babycall når de sover i vogna og :)
Nja, min er gammel Avent så vi har ledning. Men det finns flere bra uten også vet jeg. Greit med kamera, for da ser man om man behöver gå inn, eller vente litt. Er det bare lyd så må man jo sjekke. Min sover urolig og jeg vil gjerne ikke vekke henne med å gå inn unödig.

Ammeputa var gull verdt her i huset!:-)

Anbefaler å ha MME i skapet i tilfelle du ikke får til amming, eller plutselig ikke har melk midt på natten f.eks.

Vi hadde vinterbaby sist, men bilstolpose følte vi ikke var nødvendig. Blir varmt i bilen relativt fort. Hadde bare en dyne eller pledd over baby fra hus til bil.

Vi hadde ikke babynest heller. Var ikke noe savn sist,men vurderer det denne gangen som altetnativ til vippestolen.

Sprinkelbeskytter: kjøp en høy, tykk og god en. De billige, tynne fra ikea holder ikke når babyen begynner å slå hode, armer og bein i kanten.

Ellers er min anbefaling å se an litt, send heller mannen på shopping når dere ser hva dere trenger :)

Jeg brukte pumpen min mye, var kjekt å fryse ned. Vi kom i 3 mnd krisa og hu ville bare ha flaske, så frem til hu var 7 mnd, kasta pumpa til helvette når hu var 8 :-P drittlei.no NB: 3 mnd krise er vanlig, les les les slik at dere ikke tror dere ikke har melk pga barnet kaver ved brystet.

Babynest var en fin gave, skulle sy selv, men fikk før jeg fikk starter ;)

Bedside crib, lag selv, for de er svindyrt ellers :-P

Ammepute, både for ammingen og trening sv nakkemuskler :)

Korthåret saueskinn til senga og vogna, langhåret annbefales ikke til de små da det kan dekke luftveiene, har jeg lest.

Jeg brukte potetmel til stumpen og til å ta det på bruker jeg en tesilklype
image.jpeg

Bæresjal er en flott oppfinnelse, også Sæle, jeh bruker manduca, kjøpte også en BB one, men leste så mye dritt på nett, så den ligger ubrukt i skapet. 1200kr bortkastet :eek: Der fins flere med god erfaring med sjal og sele, og de har ofte treff :) så får du testet ut det som passer :happy:

Håper at ammingen går bra, det var det mest fantastiske det bondet og en har alltid med mat, og slipper å stå opp på natten for å blande, men går det ikke, så går det ikke "mamming før amming" <3

Tenkte det var kjekt med en slik tråd? Jeg elsket hvertfall tips fra se erfarne da jeg gikk gravid første gangen. Og så er det koselig å fordrive den uendelige lange tiden fram til uke 12.

Jeg kan jo starte :)

Ikke ting med hetter, de er stort sett bare i veien. Kjekt på ytterklaer da.

Babynest var noe av det beste jeg hadde til første.

Likeså bedside crib. Veldig kjekt når man ammer. Slipper å stå opp og kan bare løfte babyen over etter amming.

Kommer til å kjøpe bilstolpose denne gangen. Hadde det ikke til sommerbabyen.

Ikke kjøp for mange flasker av samme sort. Ikke sikkert baby tar flaske, og noen må prøve mange merker før de finner rett. Anbefaler å få tak i alle gratis babypakker. Der får dere forskjellige typer flasker. :)

Purelan til såre nipper. Funker også på babyens rumpe hos noen.

Ikke gjør som meg og kjøp alle salver som er anbefalt. Ikke sikkert de funker på din baby. Det er vareprøver på salver i babypakker også. Mange sverger til inotyol. Den er bra, men funker ikke like bra som andre på min datter.

Ull er gull, men finnes også gode alternativer for de som ikke tåler det. :)

Kommer sikkert på mer etter hvert.
Supert at du har startet en sånn tråd. Er en hel jungel der ute for oss som skal prøve å sette oss inn i alt for første gang. Tusen takk! :-)

Så bra! Tenkte kameraet måtte ha strømledning i hele tiden, men da høres det lurt ut. Hvilken kamerababycall har du? :)

Jeg er kanskje litt old school, men det viktigste for meg er rekkevidde, batterikapasitet og størrelse på babycall. Hvis det finnes med kamera så er det jo supert.. Men nå er jeg mye på kafé / har hytte der man ikke hører uten babycall fra vannet/ barn som sover tre fire lurer på en time pluss hver gang ute. Så kommer vel an på behov;)
Vi er nok også old school.. vi hadde de samme kravene, men endte opp med neonate som også har temperatur som vi har sett er veldig greit :)

Den kan vi ha flere babyenheter på så nå som vi får en til slepper vi flere sett, men kjøper bare en babyenhet ekstra :) Den er liten og perfekt å putte i posen i vogna og tarikke inn alt av signal i nabolaget, men har likevel god rekkevidde på tilhørende enheter :) God batterikapasitet. Vi er råfornøyd :)

Sjekk ut 'norsk bæregruppe' på Facebook så får dere maaaange tips iforhold til bæring kamera på babycallen har jeg aldri savnet, vil derimot anbefale Neonate på det varmeste! De har en helt syk batteritid brystskjold er forøvrig også gull verdt! Da får såre brystvorter luft selv med klær på

En annen ting :thumleft på barsel, når du sitter der med ditt nye nurk, legg mobilen VEKK! Slå den av og bort, husj vekk, for nå sksl du og mini bare kose og ikke stresse med innsjekking eller blitz, ingen andre enn den som er med trenger å vite noe, ikke morra de en gang ;) kos dere i den lille bobla og konsentrer dere om ammingen istede :Heartred

Jeg fødte på en mandag, ble ks, dro hjem fredag, først da sa vi no på face, foreldre ble ringt dagen etter. Jeg telte fingrene hennes og hørte på pusten hennes :dummy1:

Varierer nok veldig fra person til person hva man trenger. Jeg har aldri hatt såre brystvorter (noen fordeler med unger som er store i kjeften...), så brystvortesalve har stort sett vært brukt som lypsyl ;) Elastisk bæresjal var gull verdt med eldstemann som hadde kolikk og ikke likte vogn, men mindre nødvendig med nr. 2. Eldste gulpet og trengte 3-5 skift om dagen mens andre kunne gå med samme klærne i flere dager. Babynest kjenner jeg ingen som har brukt, men ser mange her inne som mener det er helt topp.

Og ja! Om du tenker at babyen har fått kolikk er det stor sannsynlighet hin bare har vridning i nakke/rygg. Også om hin suger dårlig kan det være dette. Det finnes egne spesialiteter på babyrygger/nakker. Ta kontakt med de med en gang så slipper man mange turer. Vi fikk ny baby etter å ha dratt dit.

Back
Topp