Flergangsgravide sine utstyrtips til førstegangsgravide

Hurit_2014

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Tenkte det var kjekt med en slik tråd? Jeg elsket hvertfall tips fra se erfarne da jeg gikk gravid første gangen. Og så er det koselig å fordrive den uendelige lange tiden fram til uke 12.

Jeg kan jo starte :)

Ikke ting med hetter, de er stort sett bare i veien. Kjekt på ytterklaer da.

Babynest var noe av det beste jeg hadde til første.

Likeså bedside crib. Veldig kjekt når man ammer. Slipper å stå opp og kan bare løfte babyen over etter amming.

Kommer til å kjøpe bilstolpose denne gangen. Hadde det ikke til sommerbabyen.

Ikke kjøp for mange flasker av samme sort. Ikke sikkert baby tar flaske, og noen må prøve mange merker før de finner rett. Anbefaler å få tak i alle gratis babypakker. Der får dere forskjellige typer flasker. :)

Purelan til såre nipper. Funker også på babyens rumpe hos noen.

Ikke gjør som meg og kjøp alle salver som er anbefalt. Ikke sikkert de funker på din baby. Det er vareprøver på salver i babypakker også. Mange sverger til inotyol. Den er bra, men funker ikke like bra som andre på min datter.

Ull er gull, men finnes også gode alternativer for de som ikke tåler det. :)

Kommer sikkert på mer etter hvert.

Babynest og sovepose er supert! Ligger der de skal, sparker ikke av seg den, blir ikke for varm/kald. Min på 1,5 år sover i sitt nest enda, men soveposen har vi byttet noen ganger.

Min behøvde masse nærhet, så en god bæresele er mitt tredje tips. Hold dere unna gamle babybjörn de er ikke bra for hoftene til de små.

Ikke kjøp for mye klær i de minste størrelsene, dere kommer til å få masse av folk. Speciellt i str 62 og 68.

Ikke bestem masse besøk og gjør avtaler de første ukene. Jeg var i sjokk første måneden (min datter føddes 1 måned tidigere en termin) og behøvde mye tid for meg selv til bearbeiding av traumatisk fødsel og å ta vare på et prematurt barn.

Mer kommer sikkert senere ;)

Ammeinnlegg i ull er nok must på vinteren

hiver meg på babynest! Vi hadde ikke det før hun ble født, men såg på sykehuset behovet for den, så det og brystpumpe kjøpte vi på veien hjem :)
Vi hadde heller ikke bilstolpose da vi fikk i juli i fjor, men skal ha det i år, og vi blir også å kjøpe dunpose til vogna så den er klar.

Elektrisk brystpumpe og bæresele.
Denne gangen skal jeg ha bilstolpose og babynest!
:)

Mine tips er ganske enkle...man trenger utrolig lite...
Det beste tipset jeg kan gi er å kjøpe mobywrap! Det er et elastisk bæresjal som er gull verdt!!

Forøvrig så er butikkene åpne også etter ungen er kommet.. kjøp ting når behovet oppstår. Jeg har f.eks aldri hadde bruk og brystpumpe.. gulpekluter er derimot fleksible og kan brukes til det meste.

Elektrisk brystpumpe og bæresele.
Denne gangen skal jeg ha bilstolpose og babynest!
:)
Jeg ville ventet med pumpe,kjøpte brukt av ei venninne før fødselen..brukte den kanskje fem ganger..så glad jeg ikke la så mye penger i det:)

Jeg ville ventet med pumpe,kjøpte brukt av ei venninne før fødselen..brukte den kanskje fem ganger..så glad jeg ikke la så mye penger i det:)
Man er forskjellige! Jeg brukte den hver dag. Hadde så mye melk at måtte lette på trykket. Tenkte jeg skulle gi overflødig melk til sykehuset denne gangen :)

Man er forskjellige! Jeg brukte den hver dag. Hadde så mye melk at måtte lette på trykket. Tenkte jeg skulle gi overflødig melk til sykehuset denne gangen :)
Har ikke kvitta meg med den,kan være jeg får mer bruk for den denne gangen:)

Mmmm, jeg ville hatt brystpumpe, kun medela! Men kanskje kjøpe når man er på sykehuset tilfelle man ikle har tenkt til å amme? Cosifix ammepute er essensielt som førstegangsmor. Evt en annen som kan settes fast på kroppen. Neonate babycall - har gjort mammalivet så mye bedre (bitteliten og kan være med overalt). Da kan man ta seg et bad, dra over til naboen, sitte ute, ja alt innen 800 meter:D babynest er noe nytt, men det vil jeg hvertfall ha denne gangen:D voksi sovepose funker på telttur, i vogn, i pulk, til de blir hvertfall fire:)

Babynest er et must! Kjøp gjerne et i stor strl. Min jente lå i det til hun var 8 mnd. Når du ser at babyen liker en koseklut e.l kjøp mange av den. Babycall med kamera er veldig greit. Engangs overtrekk til stellematten fra libro er skikkelig smart. Ammepute var bortkastet penger. Ikke kjøp masse flakse4 av samme merke. Ikke kjøp stellebord med innbygget badekar, det er veldig bortkastet. Leker med masse farger og lyder er alle best. Ikke kjøp det du synes er fint å se på.

Hadde god bruk for ammepute, sparte skuldrene min, og brukte å ha babyen liggende på den på fanget.
Masse gulpekluter og sånne små vaskekluter. Blir aldri nok!
lammeskinn har vi brukt hele babyperioden og i vogna.
Bilstolpose for vinterbabyer Trenger ikke være så tykk.
Bilstol med BASE!
babysete til badekaret, brukte det masse (kjøp brukt for en 50-lapp). Samt sånn badestol med sugekopp når de kan sitte.
vaskbare bomullsinnlegg eller ullinnlegg (amme...)
bæredingser.

Denne ganger tenkter jeg: Babynest, sånn babystol til tripptrappstolen, og bedsidecrib eller ammemadrass.

Største tipset er vel, ikkje kjøp så himla mye;) første par mnd brukte vi omtrent bare strømpebukse, body og tepper. Og dersom man trenger ting finner man det ut etterhvert. Jeg kjøpte både brystpumpe og flaske sterilisator, men fikk jo aødri brukt det. Begge mine nekta flaske frem til dem var 11 mnd. Å da var det ikke like aktuelt å sterilisere lenger:-p
Det en baby trenger er igrun bare noen klær, pupp /flaske, og omsorg. Alt det andre er det vel vi mødre som tror er nødvendig;) kjøp ting etterhverg som man ser behovet:)

Bbabycall med kamera har vi ikke hatt behov for, så det ville jeg tenkt litt på. Vi ventet med å kjøpe babycall til en god stund etters fødsel siden hun allikevel sov hos oss i starten.

Vi har phillips scd505 og er kjempefornøyd.
Fin å bruke i vogna og:)

- Baby trenger masse nærhet, anbefaler Caboo Close Carrier- elastisk "ferdigknytt" sjal. (Vi hadde det med på sykehuset til og med, deilig med hender fri)

- Anbefaler omslagsbodyer i de minste størrelsene, da kan pappa være med å stelle også ;)

- Minste størrelsen jeg kjøpte var str. 50. De ligger så mye rolig at det er lett å brette opp klærne. Skulle man føde et veldig lite barn så er butikkene oppe 6 dager i uken ellers (og før jul er det vel søndagsåpent også )

- Bedside-crib eller en annen seng som festes inntil foreldrenes. Jeg hadde ikke dette sist og angret meg etter kort stund. Vi samsov med barnet i mellom oss i stedet, gikk fint det også altså ;)

- Kjøp en tykk, sklisikker gymmatte fri for ftalater ol. Kjempefin måte å trene nakken på og her er det plass til at foreldrene er med å trener også :D

- BabyCall: Husk at en babycall ofte blir brukt mye, for meg er det viktig at den ikke avgir så mye stråling. (Alle har vel sett hvordan den type stråling popper popcorn av mais..?) Vi valgte SmartNOVA, god batteritid, rekkevidde, viser temperatur og ikke minst; den er testvinner med lavest stråling på markedet.

Mine egne erfaringer:
- Ikke kjøp brystpumpe før du må. Butikkene er åpne minst 6 dager i uka, det går an å håndmelke en dag.
- Jeg sydde babynest men det ble nesten ikke brukt
- Vippestol brukte vi heller ikke
- Kjøpte ny Emmaljunga til Nr 1, bare tull. Brukte den ikke mange månedene og verdifallet var helt tragisk. Ville kjøpt en pent brukt vogn i stedet hvis jeg visste bedre.

Last edited:
Back
Topp