Tanker om smertelindring?
Har ei fra før og med henne fikk jeg epidural 1 time før hun ble født for å få ned blodtrykket mitt da blodtrykksmedisin ikke ga nok effekt og jeg hadde svangerskapsforgiftning (ble satt i gang to dager før hun ble født 17 dager over termin). Epiduralen gjorde meg midlertidig lam på venstre side av underkroppen og gjorde at smerten på høyre side av kroppen ble milliondoblet. Så det skal jeg ikke ha igjen!
Drømmer om å føde i vann, så håper på det, men mulig jeg ikke får lov pga jeg blødde så mye etter forrige fødsel (livmoren ville ikke trekke seg tilbake). På dette sykehuset har de lystgass, så det skal jeg bruke denne gang
Skriver dere fødebrev?
Jeg skal skrive fødebrev ja! Skal til samtale med sykehuset snart for å planlegge fødsel litt, diskutere forrige fødsel samt skrive fødebrev sammen som skal journalføres. Så alle som går inn i min fødestue skal ha lest fødebrevet først.
Noen som mer sannsynlig kommer til å føde prematurt?
Kun dersom jeg får tidlig svangerskapsforgiftning og eller at ungen ikke blir stor nok og jeg må settes igang før (men vi tviler på dette), fordi jeg har hyperemesis og går ikke noe særlig opp i vekt.
Til alle som er flergangs, har dere planene klar for barnepass og hvor lenge dere blir på sykehuset?
Jeg har snakket kort med sykehuset om å få lov til å ha med førstefødte på fødselen (orker ikke diskusjoner omkring dette), og de var positive til det
Så avhenting av når på dagen fødselen skjer, så ønsker vi å ha henne med på fødselen. Men om det er på et tidspunkt, situasjon eller en dag det ikke passer seg for henne å bli med på fødsel, så kan mamma, svigers eller brødrene mine passe henne. Har nok av barnevakter
Samboeren min og mamma skal også bli med på fødsel
Sykehusopphold: blir så lenge det trengs, ellers ønsker jeg å komme meg hjem etter senest 3 dager. Håper vi ikke har en unge med stramt bakre tungebånd igjen, for det gjorde ammingen til et helvete sist. Så om jeg merker noe til vanskelig amming denne gangen også, ønsker jeg å få gjort noe med det før vi forlater sykehuset denne gangen. Men mest sannsynlig må vi klippe det privat da offentlig helsesektor ikke har peiling på hva stramt tungebånd innebærer. Krysser fingrene for at vi slipper og at det går som smurt denne gangen <3