Flere som opplever kynnere (allerede) ?

Eliine

Flørter med forumet
Lurer på om det er flere som opplever kynnere? Jeg er 16 uker på vei, og har begynt å oppleve kynnere (allerede). Er i tillegg litt forstoppet/treg i magen, så føles veldig fullt ut fra før av.

Hvor tidlig har dere andre fått kynnere? Kommer de ofte? Har dere nevnt det for jprdmor/ lege?
Har lest litt rundt og ser det står så mye forskjellig, blir litt usikker på hva som er normalt og ikke. Noen år siden forrige svangerskap :)

Lurer på om det er flere som opplever kynnere? Jeg er 16 uker på vei, og har begynt å oppleve kynnere (allerede). Er i tillegg litt forstoppet/treg i magen, så føles veldig fullt ut fra før av.

Hvor tidlig har dere andre fått kynnere? Kommer de ofte? Har dere nevnt det for jprdmor/ lege?
Har lest litt rundt og ser det står så mye forskjellig, blir litt usikker på hva som er normalt og ikke. Noen år siden forrige svangerskap :)
Er tredjegangs, og har ikke merket når jeg har hatt kynnere i noen av svangerskapene med mindre jeg kjenner på magen når det skjer. Har så langt i dette svangerskapet ikke merket noen, er 16+3☺️

Jeg lurer litt på om det er det jeg kjenner på noen ganger, eller om det rett og slett er livmoren som strekker seg :bored: tenker uansett det kan være greit å nevne for jordmor/lege. Er 15+5 og amdregangs. Kan ikke huske det fra forrige gang, men det er vel og merke noen år siden:smiley-ashamed004

Jeg lurer litt på om det er det jeg kjenner på noen ganger, eller om det rett og slett er livmoren som strekker seg :bored: tenker uansett det kan være greit å nevne for jordmor/lege. Er 15+5 og amdregangs. Kan ikke huske det fra forrige gang, men det er vel og merke noen år siden:smiley-ashamed004
I ettermiddag har jeg opplevd at hele magen er veldig stram og spent (og samtidig stor, ser ut som jeg er langt på vei om kvelden, hehe. Er vel mye tarmer/treg fordøyelse sin skyld, akkurat det, men ):p Føles stramt og det er mest behagelig å sitte/ligge. Lurer på om det er en kombinasjon av kynnere og full mage, eller om jeg bare er forstoppet. En stund til jeg har time hos jm/lege, men lurer på å ta en telefon til uka hvis det fortsetter.

I ettermiddag har jeg opplevd at hele magen er veldig stram og spent (og samtidig stor, ser ut som jeg er langt på vei om kvelden, hehe. Er vel mye tarmer/treg fordøyelse sin skyld, akkurat det, men ):p Føles stramt og det er mest behagelig å sitte/ligge. Lurer på om det er en kombinasjon av kynnere og full mage, eller om jeg bare er forstoppet. En stund til jeg har time hos jm/lege, men lurer på å ta en telefon til uka hvis det fortsetter.

Sikkert ikke noe farlig, men tenker det ikke skader å ta kontakt med helsevesen for en prat. Om du er veldig forstoppet kan det være lurt å få tømt tarmen :shy:

Jeg har hatt kynnere siden uke 14, samme sist svangerskap. Syns de er mer ubehagelige denne runden enn sist, men heldigvis ufarlig :)

Jeg har hatt kynnere siden uke 14, samme sist svangerskap. Syns de er mer ubehagelige denne runden enn sist, men heldigvis ufarlig :)
Kommer de og går uavhengig av hva du gjør, eller er det helst hvis du har stått/gått lenge, bært tungt, stresset etc? :)

Kommer de og går uavhengig av hva du gjør, eller er det helst hvis du har stått/gått lenge, bært tungt, stresset etc? :)
Som regel når jeg går tur eller styrer mye rundt. Har ikke sett noen sammenheng med med å bære tungt.
Går som regel over når jeg slapper av :)

Har hatt det siden uke 12. Heldigvis ikke så ille. Men må justere aktivitetsnivået pga det :)

Har hatt det siden uke 10 omtrent, er 18+2 nå :) de er heldigvis ikke super ubehagelige enda, men noen få ganger innimellom varer de veldig lenge og er vonde :(

Har opplevd det etpar ganger når jeg er skikkelig stresset. Senest igår.

Har hatt det i noen uker nå. 16 uker her også.
Kynnere er ikke farlig, det er livmoren som trener til fødselen, men hvis de kommer regelmessig med kortere og kortere intervaller er det ikke kynnere, men rier. Mine kynnere og rier er ikke vonde, men kjennes helt like ut. Tommelfinger regel er at hvis du har flere enn 3 kynnere på 30 minutter er der rier. Rier varer også lenger enn 45 sekunder, ca. Har opplevd premature rier, som er som kynnere i uke 32 med første og uke 22 med nr. 2.

Har hatt kynnere i alle svangerskapene, fra ca uke 10-12.

Last edited:
Som førstegangs aner ikke hvordan dette kjennes ut. Har fremdeles det jeg opplever som murring innimellom, samme følelse som de første ukene/månedene. Kan det være kynnere?

Som førstegangs aner ikke hvordan dette kjennes ut. Har fremdeles det jeg opplever som murring innimellom, samme følelse som de første ukene/månedene. Kan det være kynnere?
Kynnere er når magen plutselig blir helt stram, ofte får du en liten skjev klump som er steinhard midt på magen. Kan være litt ubehagelig, men ikke vondt :)

Jeg har opplevd allerede, fra ca. uke 13, noe jeg har gjort i alle mine tre svangerskap. I de to forrige svanskerskapene har jeg hatt masse kynnere fra tidlig av. De er i all hovedsak ikke farlige. I dette svangerskapet har jeg foreløpig færre enn jeg har hatt før, så ser frem til denne utviklingen videre :)

Ja:) Fått det noen ganger nå, er snart 16 uker på vei. Dette er mitt 2. svangerskap og i mitt første hadde jeg masse kynnere fra rundt uke 20 og utover. Hvis de var ubehagelige stoppet jeg opp med det jeg drev med og tok det rolig. (Fikk det ofte da jeg gikk tur).

Lurer på om jeg kjente noen kynnere nå, som om magen knyter/strammer? Uke 16+0, førstegangsgravid.

Har kynnere flere ganger om dagen! Virker som det bli flere når magen (tarmen) ikke et helt i form? Vet ikke om det kan ha noe og si men. Er allerede lei av disse kynnerne. De er ikke vonde direkte men meget ubehagelige

Har kynnere flere ganger om dagen! Virker som det bli flere når magen (tarmen) ikke et helt i form? Vet ikke om det kan ha noe og si men. Er allerede lei av disse kynnerne. De er ikke vonde direkte men meget ubehagelige
Jeg føler også kanskje det blir litt mer dersom magen er treg eller oppblåst.
Hat noen dager hvor magen er stram i flere timer, men roer seg når jeg legger meg ned. Så snart jeg reiser meg er magen stram igjen. Det gjør ikke vondt og er ikke takvis, bank i bordet, men føler meg helt stappa når det holder på.
Så kan det gå flere dager før magen blir stram igjen, og da ofte kortvarig. Føler ikke det er helt til å bli klok på...

Flere som opplever de som langvarige? (Men rolig med hvile)

Har hatt det siden uke 10 omtrent, er 18+2 nå :) de er heldigvis ikke super ubehagelige enda, men noen få ganger innimellom varer de veldig lenge og er vonde :(
Ikke noe gøy når de blir langvarig eller vonde. Går det over når du hviler?:) Merker du noen forskjell hvis du har hatt det litt hektisk etc, at de ofte kommer da?

Back
Topp