Jeg har en heller tragisk historikk for å miste, har mistet hele 9 ganger, men det har gått over en periode fra jeg var 37 år til jeg nå er 42, blir 43 i år.
Imellom dette har vi fått et velskapt barn (hun blir snart 3 år, fikk henne 4 mnd før jeg fylte 40).
Mistet for niende gang nå i april i uke 10, og fosteranlegget er nå under analyse i håp om å finne årsak. Vi har vært gjennom ei stor utredning på sykehus i utlandet (hvor også denne analysen gjøres), uten noen funn. Alle prøver og tester på oss begge er normale. Jeg har også normal mengde egg for min alder, og siden jeg har vært gravid 10 ganger siden sommeren 2019 vil jeg si at vi har lett for å bli gravide. Sykehuset ga oss ei skikkelig utredning i vinter fordi, på tross av min alder, tror at det er en annen årsak enn alder alene til alle abortene. Som oftest stopper utviklingen opp rundt uke 6 i svangerskapet uten at de finner ut hvorfor.
Det er en MEGET liten forhøyet prosentandel for trisomier etter fylte 40, det er også ellers store individuelle forskjeller som har med genetikk, livsstil etc. å gjøre, for det er mye annet også som kan påvirke fertiliteten.
Så det er fullt mulig å bli vellykket gravid etter fylte 40. At det finnes stigma kanskje, er en annen sak. Tenk på kvinnene i gamle dager, mange fikk barn til de var nærmere 50. Det fantes ikke prevensjon. Men jo eldre man er, jo lenger tid KAN det ta å bli gravid.