Flere med risikosvangerskap her?

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Jeg har et risokosvangerskap pga at jeg er transplantert, og går på immundempende medisiner.

noen flere?

emiliesin skrev:
Huff, det hørtes ikke kjekt ut.. Men følger de deg opp mer? :) 
Jeg har leiden mutasjon så jeg får litt ekstra oppfølgning :) slapp sprøytene(blodfortynnende) sist gang og håper på å slippe denne gangen også :) Men må på kontroll på sykehuset en gang i mnd på sjekk og ul :) 

Ja de følger meg mer opp.

Var det fragmin sprøyter du skulle tatt?

Er vel i utgangspunktet ikke ett risikosvangerskap. Men hadde alvorlig svangerskapsforgiftning forrige gang, og vil få tettere kontroller fra jeg er halvveis, og da overtar sykehuset kontrollene istedet for fastlege/jordmor. Sannsynligvis må jeg ta Albyl-E fra uke 12, men det får jeg beskjed om på første legekontroll.

Jeg har vel ikke et risikosvangerskap, men jeg kommer til å bli fulgt opp tettere pga jeg har pcos, insulinresistens og tidligere GBS i svangerskap.

Jeg har også leiden mutasjon og må gå på fragminsprøyter hele svangerskapet. Gikk veldig greit forrige gang,fikk ekstra oppfølging med UL hver mnd ;)

Jeg har 3 spontanaborter bak meg. Uke 7, 9 og 12. I tillegg er jeg rehsus minus så jeg er vel under risiko gruppen. De 3 spontanabortene var med en eksen så jeg håper ting blir andeledes denne gangen! Fikk vite at jeg var rehsus minus etter abortene og har fått sprøyte for det. Det er forresten en sjelden blodtype som gjør at man kroppen kan begynne å danne antistoffer for å støte vekk fosteret. Det er dette sprøyte skal hindre, men risikoen er det forde...

1 svangerskapet så slutten jenten å vokse når eg var 4 mnd på vei. eller hun vokste mye mindre enn det hun skal. morkaken var dårlig. hun ble født i uke 37+4 og var 1970 å 44 cm lang.
 2 svangerskapet gikk for bra bortsatt fra premature rier i juni og eg hadde termin i oktober. det gikk fint. han ble født en dag før termin.

så i dette svangerskapet skal eg bl følgt opp ang morkake å størrelse på ungen, og så skal det vurderes ks pga noe som skjedde under fdselene sist gang. dette før eg vite mer om når eg har vært oss legen.

emiliesin skrev:
jeg fikk aldri vite hva slags sprøyter det var snakk om men det stemmer nok det :) hehe.. jeg har hørt om klexane også.. men vi kom aldri inn på det tema med merket før de sa alt gikk greit og jeg kunne gå ut svangerskapet uten disse :) 
Jeg håper virkelig jeg slipper denne gangen også men man vet jo aldri :/ 

håper du slipper.
Jeg har brukt fragmin-sprøyter tidligere, og de er vonde

ceria skrev:
Jeg har 3 spontanaborter bak meg. Uke 7, 9 og 12. I tillegg er jeg rehsus minus så jeg er vel under risiko gruppen. De 3 spontanabortene var med en eksen så jeg håper ting blir andeledes denne gangen! Fikk vite at jeg var rehsus minus etter abortene og har fått sprøyte for det. Det er forresten en sjelden blodtype som gjør at man kroppen kan begynne å danne antistoffer for å støte vekk fosteret. Det er dette sprøyte skal hindre, men risikoen er det forde...

Jeg er også rehsus negativ.  Så hvis jeg mister må jeg få sånn sprøyte da ? Ble fulgt opp med noen ekstra blodprøver forrige svangerskap,men det gikk helt fint :)

Den skulle du fått rett etter fødselen med 1. Mann?? Du burde høre med legen din hvis du ikke fikk den for den måååå du ha i svangerskap nr 2!! Står masse om det på nettet...

nr.2:) skrev:

ceria skrev:

Jeg er også rehsus negativ.  Så hvis jeg mister må jeg få sånn sprøyte da ? Ble fulgt opp med noen ekstra blodprøver forrige svangerskap,men det gikk helt fint :)

Har en sønn på 11mnd med medfødt hjertefeil, misdannede øyne (blind på det ene og sterkt svaksynt på det andre) som mulig er forårsaket av feil på et kromosom. Vi er også usikker på om han kan ha hjernesvinn men det får vi ikke vite før han er 15mnd. Siden dette er vår første sønn så vet vi ikke om dette kan være noe vi har nedarvet eller om det bare har oppstått, så jeg vil vel egentlig si at jeg kanskje har et risikosvangerskap:) Ikke at jeg hadde et eneste problem under graviditeten, det var jo først etter han ble født at disse tingene etterhvert ble oppdaget, men skal iallefall få masse oppfølgning denne gangen. Vil ikke oppleve det sjokket en gang til, bedre å være forberedt synes jeg:)

Jeg har risikosvangerskap.
Har en sønn medfødt alvorlig hjertefeil, Han var også uvanlig stor. Så hadde jeg SF.
Svangerskap nr 2. fikk jeg toxoplasmose, så babyen overlevde ikke mer en uke 10.
Nr 3 gikk helt fint, hun er frisk og fin, hadde kun små blødninger igjennom graviditeten.
Grunnen til at de sier jeg har høyrisiko er på grunn av første fødselen.

Du må bare ta sprøyte OM barnet ditt ble født med rehsus PLUSS! Det er kun risiko om far og mor har forskjellig blodtype, om begge er minus er det ikke noe problem:) F.eks: Jeg er minus, far er pluss, sønnen vår ble født med minus og da er det ikke noen fare for at kroppen min har dannet antistoffer som kan påvirke neste svangerskap. Hadde derimot sønnen min fått pluss måtte jeg ha fått en sprøyte rett etter fødsel for å forhindre dannelsen av disse stoffene:)

ceria skrev:

idabh skrev:
Du må bare ta sprøyte OM barnet ditt ble født med rehsus PLUSS! Det er kun risiko om far og mor har forskjellig blodtype, om begge er minus er det ikke noe problem:) F.eks: Jeg er minus, far er pluss, sønnen vår ble født med minus Åja... Det er kanskje sånn det funker! Jeg har fått info om noe annet, men helsenorge klarer vel ikke holde styr på sånt heller;) jeg fikk ihvertfall sprøyta da dette ble oppdaget etter mine 3 spontanaborter.. Dette byrde de jo i utgangspunktet ha sjekket ved første svangerskap på første kontroll. Men hvis jeg da får et barn nå med samme blodtype som meg trenger jeg ikke sprøyta? Og hvis barnet får en annen blodtype så må jeg ha den? og da er det ikke noen fare for at kroppen min har dannet antistoffer som kan påvirke neste svangerskap. Hadde derimot sønnen min fått pluss måtte jeg ha fått en sprøyte rett etter fødsel for å forhindre dannelsen av disse stoffene:)

ceria skrev:

Det stemmer Ceria:) Under en fødsel så blandes blodet til mor og babyen, og dermed danner kroppen automatisk antistoffer som kan være farlig for det neste svangerskapet! Men om du og babyen din har samme blodtype så trenger man ikke denne sprøyta:)
Så slitsomt at du har måttet gå igjennom 3 spontanaborter:(  men sa de at det var pga av at du har rhesus minus? og du har ingen barn fra før? Høres merkerlig ut at blodtypen skal ha noe og si sånn uten videre, men ditt tilfelle kan jo være mer komlipsert enn som så! Håper vertfall den spiren setter seg GODT fast og blir der i 9 mnd:) Klem 

Jeg har ingen barn fra før. Legen sa at det kan ha vært årsaken til abortene, siden det aldri blei sjekket hvilken blodtype jeg har! Har vært hos utallige gynekologer som har sagt at det ikke er no galt med meg! Men må har jeg fått sprøyta så da håper jeg på det beste:)

vel.. har ms so blir følgt opp tettare.. vart det sist og, da vart eg satt igang 11 daga før termin men endte i keisersnitt.. 

Mannen min går på medisiner som kan ha påvirkning på fosterets utvikling og høyere risiko for å miste, er derfor regnet for å ha et risikosvangerskap.
Får tettere oppfølging og to tidlige UL.

ceria skrev:
Jeg har ingen barn fra før. Legen sa at det kan ha vært årsaken til abortene, siden det aldri blei sjekket hvilken blodtype jeg har! Har vært hos utallige gynekologer som har sagt at det ikke er no galt med meg! Men må har jeg fått sprøyta så da håper jeg på det beste:)

Selv om du er rehsus negativ så er det ikke et risikosvangerskap! jeg er selv rehsus negativ og har mistet i 4 svangerskap (før jeg fikk førstemann). Du vil jo bli testet for antistoffer og har du ikke disse så er ikke det grunnen til at du har mistet i alle fall. Jeg fikk heller aldri noe sprøyte etter de gangene jeg mistet fordi jeg ikke hadde fått testet blodtypen min enda. Fikk heller ikke sprøta etter fødselen for gullet hadde samme blodtype som meg.. 

Uff, det var utrolig trist og høre :( ! Jeg også er rehsus minus (negativ). Men har sluppet unna spontan abortering. Da min første datter ble født hadde hun samme blodtype som meg, men min andre datter ble født med sin pappas blodtype så jeg ble nødt til og få samme sprøyte etter fødsel. Men som du sa så er risikoen der likevel og jeg håper det går bra denne gangen også. Håper virkelig det går din vei denne gangen :) Lykke til !!

Back
Topp