Flere med planlagt igangsetting?

Funnyt

Betatt av forumet
PÅ grunn av fødselsangst har jeg fått planlagt igangsetting på termin!! Er veldig usikker på hvordan dette blir. Er lettet for at jeg nå vet hvodan ting skal skje, men samtidig er det mange som sier at igangsetting er helt forferdelig.... Er det noen med erfaring her som kan skrive litt om hvordan det foregikk..? Kjenner jeg håper det starter av seg selv før termin, men siden jeg gikk 13 dager over sist så skal det vel litt til...

Dette er tredje graviditeten jeg går på overtid, blir selv satt igang på mandag. Ja, det er vondere å bli satt i gang, fordi kroppen har ikke forberedt seg selv. Sist så tok de vannet, og det var ikke noen gode rier, men det tok bare fem timer så var han ute og jeg hadde mye energi. Det er det positive [:D]. Smerten er fort glemt etter fødselen, sånn var det iallefall med meg. Hukommelsen er dessverre kommt tilbakers, og kvir meg som bare det [&:]. Men tanken på barnet som kommer og gleden når den er ute er ubeskrivelig. Ønsker deg lykke til og håper du får en fin fødsel [:)].

Ble satt igang sist - opplevde det som veldig intenst og ingen pauser mellom riene når de startet. Vondt, ja, men egentlig ikke så veldig mye værre enn menssmertene jeg har hatt...

Jeg fikk ballongkateter på kvelden som datt ut med en gang, så modningspille når jeg la meg og på morgenen. Klokka 14 tok de vannet og riene startet, 2230 var vesla ute. Fikk epidural for sent, da hadde jeg allerede full åpning, så prinsipielt klarte jeg meg uten smertelindring - prøvde akupunktur, men den hadde liten virkning. Pressriene var smertefrie frem til vesla faktisk skulle ut, da ble det forferdelig vondt.

Jeg opplevde igangsettelsen som veldig trygg, både jeg og baby var overvåket og ved det minste stress hos baby så ville det blir tatt hånd om. Likevel hadde jeg ikke en god avslutning, men det var ikke pga igangsettelse, men mange andre ting som skapte problemer - som feil pressestilling, dårlig oppfølging av jm og leger ved liten fremgang i pressfasen, stort barn og lita mor og en del flere ting. Hadde halvveis planlagt igangsettelse denne gangen også, men med ks i bakhånd pga av det som skjedde sist. Når det kom til stykket og mini måtte akutt ut av magen ble det ks pga inntaksstopp på føden. Jeg er vel fortsatt delt i følelsene - skulle gjerne vært ferdig med smertene via en igangsatt fødsel fremfor å gå ukevis med magesmerter og løfteforbud etter ks, men samtidig så er jeg glad jeg hadde fått ks siden mini måtte ut med en gang.

Jeg ble satt igang denne gangen, fordi det var tomt for fostervann og lillegutt ble påvirket av kynnerene mine.
De prøvde først å ta restene av vannet, men det kom ikke. Måtte så vente på rier, men etter ei time uten resultat ble jeg satt på drypp. Må sies at jeg var moden og hadde to cm åpning. Riene kom umidelbart, men var svake helt til den siste timen. Da var de harde, men jeg fikk slappe av mellom heldigvis. Hadde ca fem rier på ti min.
Etter tre timer på drypp hadde jeg seks cm åpning, og etter nye 20 min hadde jeg full åpning.
Da måtte jeg presse, og plopp så var han ute på to press!!

Fødte naturlig første gangen, og det var en helt annen opplevelse. Gikk 18 timer fra første rie til hun var ute. Var gørrsliten etter den fødselen, og klarte ikke å gå ut av sengen.

Den gangen her var jeg oppe rett etter fødelen, dusja, og fikk flytte på barselhotell. Hadde masse energi.

Synes på en måte at det er greit å ha prøvd begge deler. Var mye hardere og vondere den siste timen, den gangen her, men så var det jo fortere over[:)]

Jeg ble satt igang ved sist fødsel og denne gangen med. Var unoden begge gangen og ble sattigan med modningspille. Fikk to modningspiller begge gangen med ca 6 t mellomrom. Etter det startet fødselen. For meg gikk fødselen veldig fort begge gangen, og dette førte til intense smerter når det stod på. Fødselen tok henholdsvis ca 1,5t og 1t. Siste fødsel var tvillingfødsel.
Jeg synes det er bedre å ligge med intense smerter i så kort tid, enn å ha rier i flere timer. Man er mye sprekere rett etter fødselen. med førstemann hos meg lå jeg med rier i over et døgn.

Så du har ingen ting å være bekymret for ved igangsetting. Lykke til!!!

Tusen takk for mange svar. Er veldig spent!! Forrige fødsel varte i over to døgn så håper tross alt at fødselen skal være bedre for det om smertene er mer intense mens det holder på.... Om elleve dager er jeg i god gang håper jeg!

Back
Topp