Flere med jernmangel?

*Frøkna*

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
Har jernmangel men 4 uker på jerntilskudd har ikke gjort noe[emoji20] har heller sunket enn å kommet seg oppover. Prøver flytende fremover, men Gud det smaker vondt [emoji33]

Jernmangel her også ja. Holdt på i 3 uker, men ingen forskjell her enda heller.

Æsj, så seigt! Husker jeg hadde det etter fødselen sist, man blir ganske slått ut altså.

Jernmangel her å... 3 uker med tilskudd... ingen bedring... føler jeg ikke sitter fast til kroppen min:hilarious:

Ved siste legekontroll, da var jeg ca 26 uker i av.skapet, sa legen at jeg hadde lavt ferritin (under 70) så skulle jeg starte med jerntilskudd. Hadde blodprosent på 12,5, så den var fin. Jeg vet ikke om jeg merker forskjell:hilarious: Men har vært mye kvalm og hatt vondt i magen pga jerntildkuddet. Det har heldigvis bedret seg nå.

Jernmangel her også, og en Hb på 9,3[emoji19] Blir utrolig kvalm og kaster som regel opp av jerntilskudd så jeg har time på sykehuset om en uke, skal få jern intravenøst [emoji1303]

Har fin blodprosent men ferritin på 15 ved forrige prøver. Tar nå jern-tyggetabletter og de smaker ok og påvirker ikke magen noe særlig.

Jeg har tatt niferex 100mg siden jeg fikk svar på blodprøvene hos jordmor.
Jeg tok ikke hver dag, pga av uggenhet og treg mage. Etter ny sjekk hos legen i startet av august ble jeg anbefalt å ta det daglig igjen så lenge jeg "orket" siden der var lavt.. Så nå gjør jeg det, å sysn det går litt bedre, faktisk. Om jeg merker noe forskjell kan jeg ikke skryte på meg.. :)

Har slitt med jernmangel i en del år. Har nå jernlager på 22,så er fortsatt lavt, men var verre før, da var det på 11(skal helst ligge på 50 eller mer) men fin hb på 11,2. Tar jern tabletter mot anemi. Føler meg i ok form.

Har hatt det hele veien. Legen skal ha meg til å ta 2 niferex om dagen. Det går ikke! Snakker om tropp :p
Tar nå heller amino-jern + det som er med i gravid-tilskudd-pakken. Ligger på ca. 9 nå, så er ikke optimalt, men bedre.
Vet det blir bedre om 2 måneder, så det får bære gå!

Jeg har også fått beskjed om at jeg har jernmangel, måtte begynne med jern tilskudd men ble utrolig kvalm av de. Så jeg endte med å bare ta multivitaminer. Hvor ille er det om du ikke får opp jernmangelet? Er det farlig for barnet? Har vært kjempe dårlig med å ta de gravid tilskuddene denne gangen, tar som sagt så vidt multivitaminer:(

Jeg har også fått beskjed om at jeg har jernmangel, måtte begynne med jern tilskudd men ble utrolig kvalm av de. Så jeg endte med å bare ta multivitaminer. Hvor ille er det om du ikke får opp jernmangelet? Er det farlig for barnet? Har vært kjempe dårlig med å ta de gravid tilskuddene denne gangen, tar som sagt så vidt multivitaminer:(

Hva slags jerntablett tar du? Jeg tar nycomed 27 mg, den skal være snill not magen.

Sist måling var HB på 9,6 måtte starte på jerntabletter. Føler det har hjulpet på energien. Skal på ny måling til uken.

Jernmangel her å... 3 uker med tilskudd... ingen bedring... føler jeg ikke sitter fast til kroppen min:hilarious:

Jernnivå i kroppen skal være i en slags likevekt, og sent i svangerskapet er det ikke alltid reell anemi. Hvis du har tatt tilskudd i flere uker uten resultat bør du lese litt om det. Men joda skal jo høre på lege og jm men kanskje også høre med en tredje lege?

Vedlegg

• 1633FFB6-BEC9-4731-B3FC-6C66F1C7B367.jpeg
    1633FFB6-BEC9-4731-B3FC-6C66F1C7B367.jpeg
    229,1 KB · Visninger: 15
Jernnivå i kroppen skal være i en slags likevekt, og sent i svangerskapet er det ikke alltid reell anemi. Hvis du har tatt tilskudd i flere uker uten resultat bør du lese litt om det. Men joda skal jo høre på lege og jm men kanskje også høre med en tredje lege?
Jeg har enda ikke tatt noe ny prøve ,så om det stiger eller ikke vet jeg ikke sånnsett:) men etter formen å bedømme så er det ikke gådd opp mye iallefall:)

Jeg har enda ikke tatt noe ny prøve ,så om det stiger eller ikke vet jeg ikke sånnsett:) men etter formen å bedømme så er det ikke gådd opp mye iallefall:)

Ja sånn ja. Syns bare at det er så mange gravide som blir satt på jern. Jeg ble også det i første svangerskap og det var helt tullete. Hadde nesten 11.

Ja sånn ja. Syns bare at det er så mange gravide som blir satt på jern. Jeg ble også det i første svangerskap og det var helt tullete. Hadde nesten 11.
Men det blir jo også regnet med hva man ligger på "til vanlig" :) noen kan føle seg helt tipp topp selv under 10 mens andre igjenn blir "hodeløs" som jeg kaller det allerede tett på 10:) jeg ligger på 13, 2 til vanlig å når jeg da ligger på 10 så merker jeg det godt både med svimmelhet, tretthet og konstant utmattetfølelse... neglene blir blålilla å formen duger ikke til noe:)

Men det blir jo også regnet med hva man ligger på "til vanlig" :) noen kan føle seg helt tipp topp selv under 10 mens andre igjenn blir "hodeløs" som jeg kaller det allerede tett på 10:) jeg ligger på 13, 2 til vanlig å når jeg da ligger på 10 så merker jeg det godt både med svimmelhet, tretthet og konstant utmattetfølelse... neglene blir blålilla å formen duger ikke til noe:)
Ja det høres fornuftig ut. Jeg har ikke peiling på hva jeg ligger på til vanlig.

Back
Topp