Flaut å spise borte?

Helene Harefrøken

Forumet er livet
Hjelp [:o] Dette er litt flaut syntes jeg.

Jeg har kryssallergi og det er del frukt og noen grønnsaker som jeg ikke tåler. Må man bare forvente at man skal tåle mindre og mindre?

Allergiplagene startet da jeg var omtrent 12 år gammel, er allergisk mot enkelte typer pollen og har kryssallergi. Det har vært enkelt å holde seg unna det jeg ikke tåler(av frukt og nøtter) men nå dukker det stadig opp nye ting på listen. De siste tingene jeg har reagert på er gulrøtter og ruccola.

Merker at jeg blir engstelig for å spise mat borte. Holder meg blant annet helt borte fra skalldyr for jeg er så redd for å plutselig ikke skal tåle det lenger Det går en del på det psykiske for jeg blir litt redd og har ikke lyst til å spise borte hos folk, er ikke noe godt å ha det sånn. Jeg vet hvordan jeg reagerer på det jeg er allergisk mot, det er en ekkelt og ubehagelig følelse som gjør at jeg blir nervøs for å spise ting jeg ikke tåler(får utslett på tungen og føler halsen tetter seg - er ikke farlig men veldig ubehagelig og når man blir redd så føles det nok enda verre ut enn det virkelig er).

Jeg syntes det er så utrolig flaut.. spesielt engang da vi var i bryllup og ruccola ble servert ved siden av en av rettene. Føler meg som en barnslig unge som lot det ligge igjen på asjetten, selv om jeg vet at grunnen til å la være å spise det er god.

Oi, så kjedelig!
Du må ikke bekymre deg, for er man allergisk, så er man allergisk. De aller fleste oppegående mennesker skjønner det!
JEg lar også ruccola ligge igjen, men det er fordi jeg syns det smaker løvetannblad og det vokser i munnen på meg og gir meg brekningsfornemmelse. Det er mer barnslig enn allergi.

Du har ikke noen tabletter du kan ta hvis du merker du reagerer?

Jo, det har jeg men pleier vanligvis ikke å ta de uten om pollensesongen(bruker de som regel fra februar/mars til utti juni [:'(] sammen med nesespray og øyedråper. Hvis jeg ikke tar kortisonsprøyte, har gjort det før også.). Men kan jo hende jeg føler meg roligere om jeg har det i vesken da *hm*

Lurer i grunnen aller mest på om det er noe man bør holde seg unna eller om det bare er tull [:o] Tenker litt sånn føre var.

En venninne av meg reagerer på rå tomater, men kan fint spise kokte, stekte eller "behandlede" tomater... Hun har også pollenallergi.

HAr du merket noe forskjell på det? Om du reagerer mer på rå produkter?

Og jeg tror absolutt det kan hjelpe å ha allergitablett i vesken altså. [:)]

usj, så leit det må være å føle det sånn.
Jeg har ingen allergier selv, men har en sambo som er allergisk mot det meste.
Har også en niese som var svært allergisk, men hun gikk til et par behandlinger hos homeopat, og nå er hun nærmest "kurert". Har du prøvd det?

Uansett, ingen syns det er teit at du piller ut det du er allergisk mot. Er jo ingen som ønsker at du skal bli dårlig heller.

*klem*

ORIGINAL: Oline

ORIGINAL: hissigproppen MØMØ

Oi, så kjedelig!
Du må ikke bekymre deg, for er man allergisk, så er man allergisk. De aller fleste oppegående mennesker skjønner det!
JEg lar også ruccola ligge igjen, men det er fordi jeg syns det smaker løvetannblad og det vokser i munnen på meg og gir meg brekningsfornemmelse. Det er mer barnslig enn allergi.

Du har ikke noen tabletter du kan ta hvis du merker du reagerer?

Det har du helt rett i[8D][:D]

Uff, så utrolig kjedelig å være allergisk mot flere matvarer. Det er en av mine store frykter, siden jeg er et skikkelig matvrak.

Jeg er sånn som irriterer meg litt over folk som er kresne, litt kjedelig å invitere dem på middag, så er det "ingenting" jeg kan servere (utenom taco) for de liker ingenting.
Men det er jo noe HELT annet dersom folk er allergiske (eller ikke kan spise ting pga religion el)
De som er allergiske har jeg bare sympati for, og hadde så langt som mulig prøvd å finne noe som vedkommende kunne spise.

Jeg er ganske kresen [:-] 
Men jeg kan alltids prøve nye ting.

Men ruccola går bare ikke. Blir bare dårlig av det [:'(] Og lammekjøtt går heller ikke.

mannen her i huset har kryssallergi og reagerer blant annet rå gulrøtter, scampi, løk, paprika og nøtter pluss en hel masse andre ting. det som er så rart med hans allergier er at reker, krabbe og alt sånt går bare fint, men ikke scampi... og han kan fint spise en hel snickers eller masse peanøtter for seg, mens han kan reagere på bare litt nøtter i en kake eller brød.
han har alltid med allergitabletter og tar gjerne en før han spiser noe han er usikker på, feks kaker i selskap og sånt.

Takk for svar dere! Nå føler jeg meg litt mindre rar(vet jo i utgangspunktet at jeg ikke er det men følelsen er der allikevel).

Å ta en tablett før måltidet hvis man er usikker var jo egentlig kjempesmart da, det skal jeg huske på.

MØMØ: Jeg reagerer på rå gulrøtter men ikke kokte, så gulrøttene er jeg i alle fall trygg på he he :)

Da ville jeg vært forsiktig med rå grønnsaker og slikt, og litt mindre forsiktig med kokte og stekte [:)]

Jeg har ikke allergi, men jeg reagerer på en del mat. Så i selskaper er jeg ytters forsiktig med hva jeg spiser. Med mindre det er så kort vei at jeg kan reise hjem på do. Jeg kan ikke gå på do i andres private hjem fordi flisene deres kan komme til å dette ned[&:]

Mulig folk blir litt snurte når jeg ikke spiser maten deres, men det er en veldig god grunn. Og det er ikke alltid jeg har lyst å dele den med hele selskapet. Derfor lar jeg det bare diskret være[:)]

Jeg elsker buffebord, da kan jeg spise akkurat det jeg vil uten at noe legger merke til det[:)]

uff, hvet hvordan det føles da jeg har kryssallergi og er plutselig blitt så sinnsykt mye jeg ikke tåler lenger. Er jeg plasser der jeg ikke vil dele med folk grunnen eller det er plasser jeg er usikker på om jeg kan spise sier jeg bare at jeg er ikke sulten. Er ikke noe gøy, men vi er hvertfall ikke rare[:D]

Håper det blir lettere med tiden og det tipset med allergitabeletter føre om man er usikker skal jeg jammen huske selv[:)]

Jeg maa gaa rundt med sproeyte i veska mi i tilfelle jeg gaar inn i sjokk hvis jeg spiser noe jeg er allergisk for. Da tar jeg begge sproeytene og reiser rett paa sykehuset. Heldigvis har det aldri skjedd og jeg haaper at det aldri skjer ogsaa. Jeg bruker til vanlig allergimedisiner og lever et helt vanlig liv. Har aldri hatt problemer med mat hjemme hos folk. Hvis de ikke har noe paa bordet jeg taaler, saa har de alltid noe i kjoeleskapet som jeg kan spise.
Akkurat naa sliter jeg litt siden jeg ikke har vaert i stand til aa beholde medisinen min de siste 3 maanedene. Er allergisk mot katter og hunder, og jeg har en av hver. [:D]
Det vaerste jeg har opplevd var som barn da jeg ikke taalte dun produkter. Hver gang vi var ute aa reiste maatte mamma enten bringe med en dyne til meg eller ha et svaere strev med aa finne alternativer for meg. Det var noen ganger jeg neste doede paa grunn av en dunpute som ikke ble oppdaget i tide.
Heldigvis er ikke mine allergier saa alvorlige lenger og jeg har laert aa leve med dem. Jeg haaper at ogsaa du klaere aa faa et mer avslappet forhold til dine allergier. Bare husk og alltid ha medisin med deg slik at du kan ta dem naar du trenger dem.

Ja kjenner meg igjen,men som sagt ovenfor så er man ikke rar da. Her er jeg allergisk i tillegg til laktoseinntoleranse(tåler veldig lite produkter med melk) Hva serveres til selskap? jo stort sett fløte/melkeprodukter. Sommeren er det mye is o.s.v Jeg har bestandig med meg allergimedisin hele året. Bruker Zyrtec hver dag p.g.a allergi da. Men det er IKKE flaut å ikke spise eller si ifra hvis man er allergisk altså. Det er tross alt helsa vår det går utover. Jeg spørr jeg hvis jreg er i det minste tvil hva ting inneholder,og jeg har aldri hatt ubehagligheter med det. Neida fortsett å pass godt på deg selv du

Back
Topp