Flagget vårt

Her lærer vi også vår sønn at flagget skal holdes riktig! Opp mot himmelen, hvis ikke blir det ikke noe flagg.
Jeg måtte ta fra han flagget 1 gang i går, men utenom den gangen var han utrolig flink, og stolt over å holde flagget:)

Her gjeld dei same reglane som då eg var lita. Flagget skal peike oppover, og det skal *aldri* under nokon omstendigheter på bakken.

Er ungane leie av å vifte med flagget i 17. maitoget, så tilbyr eg meg berre å bære det for dei. Det skal ikkje leikast med.

Enig der. Flagg skal behandles med respekt.

Og så syns jeg det er frekt at VOKSNE mennesker velger  skravle når nasjonalsangen synges. 

IsThaBeth skrev:
Labambie skrev:
IsThaBeth skrev:
Amen. (følte det var rett ord i denne sammenheng)

Så det er teit med andre ting enn flagget på 17.mai-sløyfa, mens hijab til nasjonaldrakta er greit?

For meg så er det en viss forskjell på å av religiøs overbevisning måtte benytte et klesplagg som tilbehør til bunaden, og det å plante en fotballogo på flagget for å vise hvilket fotballag en heier på. En kan komme med blødmer om at fotball er religion for noen, men pr definisjon er ikke fotball en religion. Ergo, jeg synes hijab og bunad er greit, 17.mai-sløyfe med fotballogo er teit. 

Enig her. Men jeg synes også fotball-hvanåennslagsplagg og bunad sammen er ok, mens å stappe andre religiøse(eller ikke) symboler på flagget er teit.

Jeg lar ikke jenta mi gjøre sånt med flagget. For det er sånt man ikke gjør..

Renate Røverdatter skrev:
Bra tråd!
Vi gjør som deg TS. Man skal behandle flagget med respekt, og jenta vår på 2 år klarte å la være å ha det i bakken(rar setning ja..), så da bør vel de fleste klare det?..

Ja, for alle unger er jo like. "min unge gikk da han var 9 mndr., så da kan vel alle klare det?" "min unge sluttet med bleie da han var 1,5 år, da kan vel alle klare det?" Teit? Ja. Man kan nesten ikke forvente at småbarn skal løpe rundt med et flagg uten at det havner i bakken noen ganger, men jada, da gir man pent beskjed om at det må opp. Der er alt for mange sløøøøøve foreldre i dag, "det er ikke så farlig" med det meste nå for tiden. Kan ikke ungen klare å la være å subbe flagget i bakken så tar man det fra vedkommende. Og hva er greia med å la ungene stille opp i toget med joggebukse, hettegenser og joggesko? Nei det dreier seg ikke om folk som ikke har råd til annet, for det er stort sett ikke de billigste plaggene det dreier seg om.

flagg skal aldri være i bakken nei, og foreldre sitt ansvar å passe på at ungen bærer det riktig.

giggsy skrev:
Renate Røverdatter skrev:
Bra tråd!
Vi gjør som deg TS. Man skal behandle flagget med respekt, og jenta vår på 2 år klarte å la være å ha det i bakken(rar setning ja..), så da bør vel de fleste klare det?..

Ja, for alle unger er jo like. "min unge gikk da han var 9 mndr., så da kan vel alle klare det?" "min unge sluttet med bleie da han var 1,5 år, da kan vel alle klare det?" Teit? Ja. Man kan nesten ikke forvente at småbarn skal løpe rundt med et flagg uten at det havner i bakken noen ganger, men jada, da gir man pent beskjed om at det må opp. Der er alt for mange sløøøøøve foreldre i dag, "det er ikke så farlig" med det meste nå for tiden. Kan ikke ungen klare å la være å subbe flagget i bakken så tar man det fra vedkommende. Og hva er greia med å la ungene stille opp i toget med joggebukse, hettegenser og joggesko? Nei det dreier seg ikke om folk som ikke har råd til annet, for det er stort sett ikke de billigste plaggene det dreier seg om.

Jeg skrev de fleste, ikke alle. Det er forskjellig..
Og ja, jeg er helt enig med deg, mange foreldre er fryktelig sløve. En av grunnene til at jenta vår klarer å holde det oppe i lufta, er at vi maser og maser på henne. Så da gikk det greit til slutt.

Jeg har forresten aldri hørt noen tro at om deres unge klarer gå når de er ni mnd, så skal alle andre klare det, eller det med bleia. Litt forskjell på å lære å gå og å lære å holde flagget oppe i lufta som toåring...

Her i huset lærer de å behandle flagget vårt med respekt. Dvs det sskal holdes opp, ikke kastes,dras,legges på bakken. Skal ikke lekes med. Når barna er leie av å vifte og bære så bærer jeg for dem ei stund.

Gollemor skrev:
Labambie skrev:
IsThaBeth skrev:
Amen. (følte det var rett ord i denne sammenheng)

Så det er teit med andre ting enn flagget på 17.mai-sløyfa, mens hijab til nasjonaldrakta er greit?

Var den til meg eller Isthabettypoop?
For jeg schønte den ikke :S

Den var til meg pga tråden min om fotballogoer på søttende mai sløyfer;) 

Jeg respekterer regler og tradisjon.

Og jenta mi fikk flagg på 17.mai og det fikk hun ikke lov å ta ned i gulvet eller i bakken. Jeg og pappan reagerte likt og viste og forklarte. Hjelper ikke at hun bare er halvannet, man kan jo lære det riktige allikevel. Selv om hun kanskje ikke forstår og husker.

Hun klappa til onkelen sin litt i rumpa med det... men kjenner at jeg ikke tar det så tungt.. ho ville bare ha kontakt. Men man skal behandle flagget pent, og for det meste stod de alle stikki ned i vogna bak henne på hver side, slik at de stod rett opp og beveget på seg i vind fritt. 

MammanTeOlai skrev:
Enig med deg. Jeg lærer gutten vår å behandle flagget fint.

Samme her - det handler om respekt. 
Flagget skal svaie høyt oppe, og er IKKE et leketøy eller noe man kan herje med.
Jeg vokste opp med det samme og det er vel også en av grunnene til at jeg virkelig respekterer nasjonalsymbolet vårt.

vi tok fra 4 åringen flagget, for hun holdt det nedover..

fjorårets hadde blitt litt musespist, så det delte vi fargene fra hverandre og brant hver for seg. Flaggregler er viktig for meg.

Syntes det er fint du lærer barnavåre å respektere det norske flagget.

Vi har alltid fått beskjed om hvordan vi skal behandle flagget å det har vi gjort fra vi var helt små..

Har faktisk enda til gode å se barn som skraper flagget i bakken eller fekter med det uten å bli snakket til:)

Så to barn som gjorde dette på 17 mai,å de ble snakket til begge to..VIktig å lære barna sine hvordan man skal bruke flagget vårt..

Å før barnet mitt er gammel nok til å forstå dette vil det ikke få ha flagg enklet og greit :)

Er mange andre 17 mai effekter man kan leke med:)

Har stor respekt for det norske flagget å det skal jeg videreføre til barna våre en vakker dag:)

Back
Topp