Flagget vårt

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Siden vi er så stolte og kry og alt det der.
Ingen skal bølle med bunaden, og i 17.mai-toget skal det ikke være annet enn norske flagg.

Ok.

Nå snakker jeg til dere som om dere skulle vært 90% av foreldrene til barn under 12 år som jeg har sett og lagt merke til de siste årene.
Hvordan skal man behandle flagget?

Hvorfor er det greit at barna bruker flagget som sverd og slagvåpen? eller putter pinnen ned i brusflaska.
Eller, verst av alt, kaster det i bakken/skraper med flaggsiden av pinnen ned i søla/tørker is på det.
Jeg lærer 2-åringen min at flagget skal være i lufta, og det skal ikke brukes til noe annet.
Men jeg følte meg temmelig alene om det, både i barnehagen og i 17.mai-toget.

vi og er som deg
flage ska ikke i bakken og ska være opp i lufta
vi har faktisk tatt flagge fra ungene for de de ikke har behandlet det slik en ska behandle et flagg
men for å si det rett ut så har jeg følt meg allene om dette

Tok fra mini flagget i år, for hun ville bare slå meg med det :p

Enig med deg. Jeg lærer gutten vår å behandle flagget fint.

Flagget skal aldri ned i bakken!

Og det skal RULLES!! Ikke brettes!! ;)

Her blir det enkelt og greit, hvis unga er umulige med flagget så får de ikke flagg!
Blir vill i nikkersen når jeg ser unger som drar flagget etter bakken og slår hverandre med det :-S

Synes også det er veldig viktig at når man fester flagget i flaggstanga så skal det IKKE være nedi bakken!!!

Vi prøvde, men ble litt tull så jeg hadde flagget en del i veska mi. Riktige veien.

YsePyse skrev:
Flagget skal aldri ned i bakken!

Og det skal RULLES!! Ikke brettes!! ;)

Er det noen som BRETTER flagget? Altså det på pinne?
Flaggstangflagg brettes jo. Eller foldes, da.

Bra tråd!
Vi gjør som deg TS. Man skal behandle flagget med respekt, og jenta vår på 2 år klarte å la være å ha det i bakken(rar setning ja..), så da bør vel de fleste klare det?..

WORD!!!!!!!!!!!!!!
Dette  burde ALLE lære barna sine...
Jeg gikk hele 17 mai og forklarte min lille at han IKKE skulle bruke det som sverd,og det skulle absolutt IKKE være nedi veien men det skulle opp mot himmelen...
Dette fordi det er kongens flagg,og vi må være forsiktige med det..Haha...han kjøpte den han...

IsThaBeth skrev:
Amen. (følte det var rett ord i denne sammenheng)

Så det er teit med andre ting enn flagget på 17.mai-sløyfa, mens hijab til nasjonaldrakta er greit?

Labambie skrev:
IsThaBeth skrev:

Så det er teit med andre ting enn flagget på 17.mai-sløyfa, mens hijab til nasjonaldrakta er greit?

Har du lest samme tråd som meg? :S

Labambie skrev:
IsThaBeth skrev:

Var den til meg eller Isthabettypoop?
For jeg schønte den ikke :S

Flagget skal behandles med respekt. Jeg kan vel de fleste flaggreglene. Husker vi lærte at flagget aldri skulle henge nedover, og det skal aldri berøre bakken. Det er også sånn at hvis man skal kaste et flagg "må" man klippe eller sprette fargene fra hverandre, og optimalt er det visst å brenne restene (faktisk), for at det ikke skal hånes etterpå. Et flagg i søpla ser jo litt tragisk ut da. :p

Nå er det jo sånn at jentungen er 2 år da, og hun er supersta, så hun fikk holde på  med flagget selv. Det gikk høvelig bra da, utenom at hun prøvde å "fekte" med bestemoren sin sitt flatt, og så mistet hun det og jeg rakk ikke å ta det før vogna trillet over den, men jaja. Bedre lykke neste år. :) Når de er så små er det vanskelig å forstå sånt da, og å prate logikk/fornuft til henne funker ikke helt enda. :p

Labambie skrev:
IsThaBeth skrev:

For meg så er det en viss forskjell på å av religiøs overbevisning måtte benytte et klesplagg som tilbehør til bunaden, og det å plante en fotballogo på flagget for å vise hvilket fotballag en heier på. En kan komme med blødmer om at fotball er religion for noen, men pr definisjon er ikke fotball en religion. Ergo, jeg synes hijab og bunad er greit, 17.mai-sløyfe med fotballogo er teit. 

bondekone skrev:
vi og er som deg
flage ska ikke i bakken og ska være opp i lufta
vi har faktisk tatt flagge fra ungene for de de ikke har behandlet det slik en ska behandle et flagg
men for å si det rett ut så har jeg følt meg allene om dette

samme her. Jentungen får ikke lov til å "leke" med flagget!

Flaggreglene skal respekteres!
Flagget skal ikke ta i bakken, en skal ikke holde det opp ned. Er det slitt så skal delene klippes fra hverandre før det kastes evt. brennes.
Jenta mi er jo bare 16 mnd men vi hjalp henne med å holde flagget rett vei og vi kommer til å være strenge på å respektere flagget vårt etter hvert som hun vokser opp også.
Det er så mye som man syntes var viktig før i tiden som man tar lettere på nå. Jeg synes det er viktig å holde på tradisjoner om at noe skal respekteres.

Syntes det er en uting med dårlig behandlig av flagget...
Jeg prøver å stoppe jenta mi når hun slår med det osv, hun skal jo forsåvidt aldri slå med noe som helst. Hun skjønner det sånn passe greit. Hun er flink til å vifte pent med det og syntes det er gøy.
=)

Back
Topp