Fjerne bandasje etter keisersnitt

Smågoth

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Er allerede på dag 9 etter keisersnitt, og innså i dag at jeg kunne tatt av bandasjen for flere dager siden. Kjenner meg ikke helt klar da, er litt skummelt :smiley-ashamed004 Men er også nysjerrig på hvordan det ser ut. Skal fjerne agraffene etter påske, smånervøs for det også.
Dere som har hatt ks, hvor lenge ventet dere med å ta av? Hvordan kjentes det? Andre ting dere vil dele ift. arret?

Bandasjen tok jeg av ganske raskt, men stripsene ble på lengen… orket ikke rive dem av

Sniker fra September. Jeg gikk med arrtape (spør på apoteket) i et halvt år etter min første. Alltid fått kommentarer fra helsepersonell i ettertid på at jeg har et veldig fint arr. Så det kan jo evt vurderes etter du tar av bandasjen/agraffene. :) Såret så helt jævlig ut da jeg tok av bandasjen (be prepared) så ble så sur for at de hadde stifta istedet for å sy. Men det gir visst ofte penere arr i lengden fikk jeg høre.

Der var forresten ikke noe vondt å ta ut agraffene (måtte google for har alltid kalt de stifter :hilarious:). Jeg grua meg også.

Gratulerer med baby :Heartpink

Sniker fra September. Jeg gikk med arrtape (spør på apoteket) i et halvt år etter min første. Alltid fått kommentarer fra helsepersonell i ettertid på at jeg har et veldig fint arr. Så det kan jo evt vurderes etter du tar av bandasjen/agraffene. :) Såret så helt jævlig ut da jeg tok av bandasjen (be prepared) så ble så sur for at de hadde stifta istedet for å sy. Men det gir visst ofte penere arr i lengden fikk jeg høre.

Der var forresten ikke noe vondt å ta ut agraffene (måtte google for har alltid kalt de stifter :hilarious:). Jeg grua meg også.

Gratulerer med baby :Heartpink
Takk for advarselen, hahah! Får se om det blir ille nok. Så bra! Jeg hadde ikke hørt det ordet før jeg skulle bli utskrevet fra barsel og ble spurt om jeg hadde fått agrafftang - da hun skulle hente tenkte jeg 'hva faen, skal de ut nå?!' og mannen 'må vi ta dem ut selv?!' :hilarious: Fikk heller ikke vite noe mer, bare at jeg måtte bestille time hos fastlegen med en gang.
Takk :Heartred

Jeg husker ikke når jeg tok den av men jeg fulgte instruksene :) Brukte ikke noe ekstra ut over det og har også fått mange kommentarer i ettertid om at arret er svært pent. Så får vi se nå etter nr. 2 om det høstes like mange kommentarer, men nå var det uten stifter da ..

Er allerede på dag 9 etter keisersnitt, og innså i dag at jeg kunne tatt av bandasjen for flere dager siden. Kjenner meg ikke helt klar da, er litt skummelt :smiley-ashamed004 Men er også nysjerrig på hvordan det ser ut. Skal fjerne agraffene etter påske, smånervøs for det også.
Dere som har hatt ks, hvor lenge ventet dere med å ta av? Hvordan kjentes det? Andre ting dere vil dele ift. arret?
Her ble bandasjen fjernet 2 dager etter snittet, og stingene datt ut/ble absorbert av seg selv.

Jeg har ikke hatt ks, så kan ikke gi noen råd i forhold til spørsmålene dine, men må ha ks selv i september. Vil bare tipse om at Fødebagen selger silikon-arrbandasje til å ha på etter at såret har grodd, som skal gi beskyttelse og behandle arr etter ks. Synes de virker veldig fine :)

Jeg har prøvd arrbandasjene til fødebagen og vil mye heller anbefale å gå på apoteket og kjøpe der. Det til fødebagen klarte jeg ikke å bruke i en uke, maks to-tre dager. De bare krøllete seg og han dårlig fast. Så om jeg skulle brukt de hver dag i 6mnd så hadde det blitt veldig dyrt.
Apoteket selger som ikke passer like godt i størrelse, men som er mye bedre i kvalitet og lette og tilpasse. :happy:

Byttet bandasje på sykehuset. Så fjernet jeg bandasjen hjemme etter en uke. Så helt greit ut, men jeg var sydd med innvendige sting. Skulle ikke ha noe mer bandasje, men kunne bruke arrtape (vanlig arrtape på apoteket, de har flere typer, silikon, silke, osv, så klipper man til lengden selv - billig og effektivt).

Hadde strips på lenge, som skulle sitte på til de falt av, men jeg tok dem av etter 3 uker fordi de så ekle ut og ikke viste noen tegn til å falle av (til tross for daglig dusjing).

Tok av etter dusjen isted, var litt ekkelt :smiley-ashamed004 Ser ut som Frankensteins monster! :hilarious: Satte på en ny siden jeg fikk med ekstra, vil ikke komme borti.
20230406_083453.jpg
^ Bilde for de nysjerrige som tør :p

Tok av etter dusjen isted, var litt ekkelt :smiley-ashamed004 Ser ut som Frankensteins monster! :hilarious: Satte på en ny siden jeg fikk med ekstra, vil ikke komme borti.
^ Bilde for de nysjerrige som tør :p

Frankenstein du liksom.. tegn et par øyne over navlen, så har du en veldig blid mage? :) :)

Aldri hatt ks, så vet ingenting om temaet, men sniker litt i sånne tråder; for jeg prøver å få hodet til å skjønne at KS ikke er verdens undergang; i tilfelle det blir nødvendig her en gang. Da hjelper det jo veldig med ting som.. ja.. gror normalt og ser fint ut ❤️

Frankenstein du liksom.. tegn et par øyne over navlen, så har du en veldig blid mage? :) :)

Aldri hatt ks, så vet ingenting om temaet, men sniker litt i sånne tråder; for jeg prøver å få hodet til å skjønne at KS ikke er verdens undergang; i tilfelle det blir nødvendig her en gang. Da hjelper det jo veldig med ting som.. ja.. gror normalt og ser fint ut ❤️
Hahaha, mannen sa den ser ut som en cyclops :hilarious:

Jeg var ganske åpen til hva som helst ift. fødsel, og jeg rakk jo ikke akkurat tenke så mye før det her skjedde :p Er vel litt glad, for jeg slapp å gjøre noe, liksom? :smiley-ashamed004 Jeg har jo vært heldig som har kommet meg veldig fort også

Hahaha, mannen sa den ser ut som en cyclops :hilarious:

Jeg var ganske åpen til hva som helst ift. fødsel, og jeg rakk jo ikke akkurat tenke så mye før det her skjedde :p Er vel litt glad, for jeg slapp å gjøre noe, liksom? :smiley-ashamed004 Jeg har jo vært heldig som har kommet meg veldig fort også

Det er jo veldig heldig da ❤️
For min del har jo ks ligget som en intens frykt, så jeg prøver liksom å være førevar for å forberede meg på at det KAN jo skje.

Gratulerer så mye med baby! :Heartred Jeg var også engstelig, og ventet hele 11 dager haha Men jeg så at det hadde grodd fint fordi under plasten var det sånn bikubeskumgummi eller hva det heter, som lå over for å beskytte. Jeg var SÅ skuffa over hvordan det så ut, men etter noen runder i dusjen ble det ganske fint, og da alt størknet blod var borte, innså jeg hvor flinke de hadde vært. Nå er det en tynn, rød stripe der. Begynt å blekne noen steder. Snart 9 mnd siden mitt hks. Kan også føye til at jeg hadde sting som løste seg opp av seg selv, så jeg var liksom redd for at alt bare skulle åpne seg :p

Det er jo veldig heldig da ❤️
For min del har jo ks ligget som en intens frykt, så jeg prøver liksom å være førevar for å forberede meg på at det KAN jo skje.
Tenker det er lurt av deg å gjøre litt research som kan roe deg (og ikke skremme deg mer)! Så håper jeg at alt går fint uansett :Heartred

Gratulerer så mye med baby! :Heartred Jeg var også engstelig, og ventet hele 11 dager haha Men jeg så at det hadde grodd fint fordi under plasten var det sånn bikubeskumgummi eller hva det heter, som lå over for å beskytte. Jeg var SÅ skuffa over hvordan det så ut, men etter noen runder i dusjen ble det ganske fint, og da alt størknet blod var borte, innså jeg hvor flinke de hadde vært. Nå er det en tynn, rød stripe der. Begynt å blekne noen steder. Snart 9 mnd siden mitt hks. Kan også føye til at jeg hadde sting som løste seg opp av seg selv, så jeg var liksom redd for at alt bare skulle åpne seg :p
Takk! :Heartred Haha high five!
Jeg er så nysjerrig på hvordan det vil gro, får ta flere bilder etterhvert, neste får vel bli etter agraffene er ute :happy:
Lol ja de første dagene turte jeg ikke hoste, nyse osv., så liksom bare for meg at jeg sprakk :hilarious:

Jeg tok den av etter 5-6 dager tror jeg. Gruet meg litt til å ikke ha noe beskyttende over, men det gikk fint og var ikke ubehagelig. Stripsene mine falt aldri av, så de pirket jeg av selv etter 3 uker eller noe sånt

Takk! :Heartred Haha high five!
Jeg er så nysjerrig på hvordan det vil gro, får ta flere bilder etterhvert, neste får vel bli etter agraffene er ute :happy:
Lol ja de første dagene turte jeg ikke hoste, nyse osv., så liksom bare for meg at jeg sprakk :hilarious:
Kan være lurt å ha en liten pute å presse mot såret hvis du må hoste/nyse :)

Har ikke brukt arrtape på arret, visste ikke om det, sykehuset sa ingenting… 4.5 mnd siden fødsel
C87B99E1-527D-460C-8B7F-F81D4D69C0F8.jpeg

Jeg var livredd for KS, og endte med AKS nå sist. Når jeg stod i det skjønte jeg det stod om livet til datteren min, og koblet helt ut mentalt. Bare gjorde som jeg fikk beskjed om og kom igjennom det. Det gikk utrolig fint, men er fortsatt veldig lei meg for at jeg ikke fikk det jeg anser som en fødsel.

Jeg ville ikke tatt KS frivillig selv etter å ha opplevd det, men det er nok fordi jeg har opplevd to vaginale fødsler som jeg opplevde som langt bedre for kroppen både på kort og lang sikt. Utover det var KS en nødvendighet her, som jeg er glad er en mulighet når man trenger det. Jeg er veldig takknemlig for at kroppen gikk inn i "overlevelsesmodus" istedenfor panikk når det først måtte gjøres! :)

Er selv hentet ut med keisersnitt, og mamma har alltid skrytt det opp i skyene. Hun fikk 4 barn. 3 vaginale og meg til slutt med PKS(seteleie). Hun derimot foretrakk KS.

Back
Topp