Finner dere livmoren?

Den blir jo aldri like liten igjen etter å ha fått barn, og du har jo rent mange.

Jeg synes min har vokst ganske mye, men det er lenge siden sist, jeg husker ikke helt hvordan det var. Husker bare at da jeg fikk eldste hadde jeg blitt fortalt at livmora titter over kanten av skambeinet i uke 12, så jeg var helt sjokkert da jeg var hos jm rundt uke 12 og hun viste meg hvor langt oppe den faktisk var. Siden har jeg vært fascinert av den. Så jeg kommer til å kjenne etter jevnt og trutt. Jeg har ikke målt, bare med fingrene, men fra uke 24 kommer jeg til å måle og registrere i den app'en. Hadde gjort det før om den lot meg, men den har dessverre de nye målene, den som er foreslått på det nye helsekortet for gravide som vel ikke kommer før etter vi har fått våre helsekort da, tror jeg. Hvor de altså ikke begynner før, på de gamle begynte jo grafen mye tidligere. (de nye er visstnok mer rett da, og det er jo fint, jeg liker bare ikke at de begynner så sent, og det var det innvendinger på fra en del jordmødre i høringsruden.)

De nye helsekortene er en greie i seg selv, jeg måtte bre le litt av enkelte av høringssvarene, nei, dette vedlegget nekter vi å åpne og se på, vi forholder oss ikke til et nytt helsekort på PAPIR, så lenge det ikke kommer som elektronisk er en kosmetisk endring av liten interesse

Reelt har de rett det legekontorte som påpeker at dette medfører at alle som har gravide pasienter må fornye dataprogrammet sitt for de driver "dobbelt bokføring" pr i dag, på papir som den gravide har med, og et liks skjema på pc'n. Når det er noe andre ting som skal inn på skjemaet, litt annerledes, så må de ha nytt på skjermen. Men forskjellene er reelt sett små.
 
Da har jeg fått gammelt helsekort, kjent og kjært. Hun kjente ikke på magen, det er for tidlig (selv dette skjema begynner ikke før uke 12) men de har faktisk ultralyd her, bare "ikke så god som gyn, så vi tar det ikke før sånn uke 12-13"

Hun sa at jm pleier ta en time sånn før ul men vi får se hva vi får til, det er jo ferie.
 
Jeg kjenner den godt over skambenet. 1 barn fra før. Fant hjertelyden med doppler uke 9, ca 5 cm over skambenet. Nå er jeg i uke 10. Gikk fortere denne gangen :)
 
Altså fortere denne graviditeten ;-)
 
Jeg har tatt kopi av helsekortet mitt, SF grafen begynner faktisk uke 11, så fra neste uke skal jeg måle selv jeg, bare for gøy. Må bare finne meg et målebånd
 
Nå fant jeg også livmoren min, ved hjelp av legen min :)
 
Jeg finner den ikke. Har født før, men det hjelper tydeligvis ikke :yuck: er bare mykt flesk her :wacky:
 
Det hjelper jo ikke å ha født før dersom man ikke har blitt vist hva man kjenner etter, f.eks.

Jeg finner min fint, og den vokser stadig.

Jeg liker det. Tenker å måle og tegne på en kopi her har tar av helsekortet mitt, bare for gøy
 
Tredjegangs her, men aner ikke hva jeg skal kjenne etter så tenker jeg lar ekspertene gjøre det:p hehe
 
Har kjent den en ukes tid nå, er 9+4 i dag. Fant den vel samme dag som jeg skrev at jeg ikke fant sist :p Finner den ca 4 cm over symfysen nå.
 
Målte min til 9 cm over på mandag.

Som er en cm under den røde linja, men det bekymrer meg ikke det spøtt, jeg er ikke faglært, og måler muligens ille fra rett punkt på symfysen. Det vesentlige er at det er gøy å se at den vokser, det kommer ikke til å bli målt av noen som kan det før uke 24 og det er jo over halvveis!!!
 
Jeg finner ikke min :( føler magen min nede er for flat for å være 12 uker og magen over buksekanten bare eser ut :( jeg er førstegangs også.
 
Det er over buksa jeg også eser ut, altså!
 
Er det vanlig å være like flat på magen under buksekanten?
 
Ikke så veldig stort der enda i alle fall. Jeg bruker vanlige bukser enda, men må åpne dem på ettermiddagen
 
Jeg passer nesten ikke i noen av buksene lengre :p
 
Er ganske flatt (eller, har en liten dump innover der fra før) nederst, men resten eser ut :p
 
Back
Topp