Finne roen selv

Prøvde å høre de podcastene, men problemet er at hu nekter senga si. Har i lengere tid prøvd å legge hu, når hu reiser seg legger jeg hu ned igjen, og sånn holder vi på. Men det ender i hylgrining og ikke engang det å ta hu opp å trøste funker. Da er det fram med pupp for å roe, også må hu ligge på meg. Jeg har prøvd lenge med den megoden med å legge hu ned igjen, men det funker ikke. Er alltid i nærheten, stryker og sier hun må sove når hu legges ned å. Null nytte. Kos vil hu helst ikke ha og dytter alt unna..

Skal prøve å legge hu tidligere om dagen nå for å se, men så lenge hu hater senga si og aldri har sovnet av seg selv tror jeg ikke det har noe å si.. hu sovner ikke av seg selv på dagtid heller, og ikke om vi er ute å gå ær tur heller..
Jeg skjønner veldig godt ønsket om å skulle være «mindre til hjelp» ved soving. Jeg har ikke noen superløsning, men jeg kjenner meg godt igjen! Vi følte ved 6-7 mnd alder at vi måtte sette inn støtet på å sovne i egen seng og med minst mulig hjelp. Det var kaos, skriking, alle sov mindre og generelt lite stas.. så vi gikk tilbake til å legge i voksenseng og samsoving i den - det ble fredfullt og koselig, og alle sov bedre og lengre :)
Prøvde igjen ved 14-15 mnd alder, og overgangen gikk relativt smertefritt.. sovner nå med lite stimuli fra oss i egen seng, og på duppen på dagtid trengs det mindre og mindre vugging, det har gått veldig gradvis ettersom han er blitt større.. :happy:
Hvis dere ønsker/trenger en endring, så må dere bare fortsette å prøve, og da har jeg dessverre ikke noen gode råd.. Men poenget mitt er - dersom det fungerer for dere - vent litt og prøv igjen når hun er litt større?
 
Det som fungerte best her er å ta tida til hjelp, det er jo en modningsting, som det å krabbe og å gå, noen knekker koden tidlig, andre sent, men alle kommer dit etterhvert :)
Og istedenfor mitt eviglange svar, skrev Klussedull det veldig kort & konsist :hilarious:
 
Da har du nok misforstått mitt ordvalg her. Det er jo ikke akkurat slik at vi leggee baby og forlater han og lukker ørene. "Kamp"er for meg å prøve å gjøre en endring i noe. Vi har for tiden tatt "kampen" med at eldste skal slutte med smokk. Det er ikke noe som bare skjer (her i hus). Og nå har vi tatt "kampen"om å slutte med nattammingen. Håper du forstår betydningen fra min side. Har du aldri måttett tatt en slik "kamp" før, er du jaggu heldig :)
Jeg bruker ikke ordet "kamp" om å gjøre endringer i rutiner/vaner. Jeg prøver å gjøre slike ting så gradvis og med babysteg så det ikke blir en kamp. Ved smokkeslutt- kutte ut veldig gradvis over flere uker feks. Og det samme med nattamming, gradvis og forsiktig. Blir det hysterisk gråt og ikke roer seg så får han en tår. Jeg er ikke beinhard, man må møte barna. Utfordre de litt, men ikke være beinhard for enhver pris. Når jeg leser/hører ordet kamp det jeg for meg flere minutter og timer med gråt som i de fleste tilfeller kan unngås om man møter barnet og tar ting gradvis.
 
Jeg bruker ikke ordet "kamp" om å gjøre endringer i rutiner/vaner. Jeg prøver å gjøre slike ting så gradvis og med babysteg så det ikke blir en kamp. Ved smokkeslutt- kutte ut veldig gradvis over flere uker feks. Og det samme med nattamming, gradvis og forsiktig. Blir det hysterisk gråt og ikke roer seg så får han en tår. Jeg er ikke beinhard, man må møte barna. Utfordre de litt, men ikke være beinhard for enhver pris. Når jeg leser/hører ordet kamp det jeg for meg flere minutter og timer med gråt som i de fleste tilfeller kan unngås om man møter barnet og tar ting gradvis.

Igjen: Da bruker vi ordet ulikt.

Det er vel også viktig å huske på at alle barn er forskjellig. Vi har eksempelsvis tatt smokkeslutt i flere etapper, rolig over et halvt år. Jeg kaller det likevel en kamp. Fordi det er en endring som MÅ gjøres, ikke noe som går av seg selv. Ikke her i hus isåfall.

Det betyr likevel ikke timer med hyl og gråt. Eller; jo, i enkelte tilfeller lar jeg 4 åringen hyle og gråte en stund før jeg trøster. Under kontrollerte forhold. Jeg har isåfall behov for å gjøre det til tider; regner også med barn har det! Det må være tilfeller der man lar barna kjenne på ulike følelser i følelsesregisteret sitt; uten at dette skal ses på som barnemishandling :)

Mvh Barnevernspedagog som kamper med barna.
 
Igjen: Da bruker vi ordet ulikt.

Det er vel også viktig å huske på at alle barn er forskjellig. Vi har eksempelsvis tatt smokkeslutt i flere etapper, rolig over et halvt år. Jeg kaller det likevel en kamp. Fordi det er en endring som MÅ gjøres, ikke noe som går av seg selv. Ikke her i hus isåfall.

Det betyr likevel ikke timer med hyl og gråt. Eller; jo, i enkelte tilfeller lar jeg 4 åringen hyle og gråte en stund før jeg trøster. Under kontrollerte forhold. Jeg har isåfall behov for å gjøre det til tider; regner også med barn har det! Det må være tilfeller der man lar barna kjenne på ulike følelser i følelsesregisteret sitt; uten at dette skal ses på som barnemishandling :)

Mvh Barnevernspedagog som kamper med barna.
Ja, vi bruker ordet ulikt. Men det er forskjell på en 4åring og en baby også. Selvfølgelig skal barna få kjenne på ulike følelser, det er viktig. Men vi som foreldre må av og til støtte de og veilede de igjennom de ulike følelsene. Jeg tror egentlig vi er enige, bare forskjellig bruk av ordet.
 
Ja, vi bruker ordet ulikt. Men det er forskjell på en 4åring og en baby også. Selvfølgelig skal barna få kjenne på ulike følelser, det er viktig. Men vi som foreldre må av og til støtte de og veilede de igjennom de ulike følelsene. Jeg tror egentlig vi er enige, bare forskjellig bruk av ordet.

Ja, det er vi nok. Men ville understreke at for oss betyr ikke ordet KAMP at barnet må gjennom traumatiserende opplevelser. Eksperter, psykologer, pedagoger bruker også ordet uten at jeg mener de tenker det underligger noe voldsomme greier :)
 
Ja, det er vi nok. Men ville understreke at for oss betyr ikke ordet KAMP at barnet må gjennom traumatiserende opplevelser. Eksperter, psykologer, pedagoger bruker også ordet uten at jeg mener de tenker det underligger noe voldsomme greier :)
Jeg tror at når man bruker ordet kamp ( som er et negativt ladet ord) så vil kanskje endringene/kampene og opplevelsen rundt gjøre at foreldre se4 tyngre på det. At det blir mer slitsomt enn nødvendig om du forstår hva jeg mener.
 
Vi hadde samme problem med eldstemann. Han måtte alltid bærest/vuggest i søvn. Da han var 10 måneder fant jeg et tips på nettet som hjalp oss. Det gikk ut på at vi skulle bære/vugge barnet til det nesten sovnet, og så legge ned i sengen. Begynner barnet å gråte, så gjør det samme på nytt, helt til det sovner i sengen. Det var som å komme til himmelen for oss. Kanskje det kan hjelpe dere også?:)

Lykke til!
 
Vi hadde samme problem med eldstemann. Han måtte alltid bærest/vuggest i søvn. Da han var 10 måneder fant jeg et tips på nettet som hjalp oss. Det gikk ut på at vi skulle bære/vugge barnet til det nesten sovnet, og så legge ned i sengen. Begynner barnet å gråte, så gjør det samme på nytt, helt til det sovner i sengen. Det var som å komme til himmelen for oss. Kanskje det kan hjelpe dere også?:)

Lykke til!

Spennende. Hva er teorien bak?
 
Jeg tror at når man bruker ordet kamp ( som er et negativt ladet ord) så vil kanskje endringene/kampene og opplevelsen rundt gjøre at foreldre se4 tyngre på det. At det blir mer slitsomt enn nødvendig om du forstår hva jeg mener.

Denne er jeg enig i. Jeg opplevde det selv med eldste. Jeg tenkte på trassalderen som utvikling, og det gjorde det mye lettere å holde meg rolig og fornuftig om en situasjon skulle oppstå. Negativt ladede ord gjør noe med oss helt ubevisst.
 
Denne er jeg enig i. Jeg opplevde det selv med eldste. Jeg tenkte på trassalderen som utvikling, og det gjorde det mye lettere å holde meg rolig og fornuftig om en situasjon skulle oppstå. Negativt ladede ord gjør noe med oss helt ubevisst.

Men du bruker jo ordet trassalder. Tass i seg selv er vel et negativt ladet ord? Eller?
 
[emoji23][emoji23] sorry men dere er litt søte.. hva er greia med å «hive» seg over hverandre pga ett ord og bruken med det?
Men over til saken [emoji173]️ slenger ut noen forslag [emoji28]
Bytter dere på leggingen? Slik at dere begge får en kvell fri?
Du er kanskje inne på noe med den madrassen.. har du en dyne du kan legge til «overmadrass»?
-Varmepute/flaske
Du har sikkert allerede prøvd «mammas-top»?( ditt klesplagg som «pute» )
Hørest litt merkelig ut, men å legge inn litt lesing og sang som en rutine i leggingen kan være med på å roe.. (en bestemt sang som bare brukes ved legging)
Vi leste om moj fra lille var pittelita, sang so-ro lille... også koste vi litt sa god natt.. sov godt og glad i deg. La henne ned, gikk ut... la henne ned, gikk ut.. la henne ned gikk ut.. [emoji23] slik holdt jeg på ganske lenge.. det eneste jeg brukte når jeg kom inn i rommet var.. nå er det natt, sov godt lille venn. Det er ganske slitsomt mens det pågår.. og det viktigste er å følge med på hvordan gråten er.. man skal selfølgelig ikke la barna ligge å gråte hysterisk, da tar man dem opp og trøster.. litt gråt må man regne med.. det er deres måte å fortelle at dette vil de ikke.. men de har ingen fare..
og vi må slutte å være så redde for å si og gjøre feil.. [emoji173]️
Du er mamma.. du kjenner ditt barn best. Lytt til deg selv..og lytt til barnet..hva føles rett..[emoji173]️?
 
Trygg-metoden til lilleminis- følg henne på insta/snap/face. Litt lik opp/ned, men går ut på at baby skal føle seg trygg og er mye mer skånsom enn opp/ned.
M å være medlem av lillemini sin klubb nå, hun slutta med gratis Snap.
 
Men du bruker jo ordet trassalder. Tass i seg selv er vel et negativt ladet ord? Eller?

Jeg selv bruker ikke det ordet til vanlig, men mange gjør det så jeg brukte det nå for at folk skulle forstå hva jeg pratet om. For ja, når man sier trass så legger man jo ansvaret for konflikter på barnet. Jeg pleier å kalle det utviklingsalder. Lærte det begrepet her inne, og det fungerer kjempegodt for meg :)
 
Trygg-metoden til lilleminis- følg henne på insta/snap/face. Litt lik opp/ned, men går ut på at baby skal føle seg trygg og er mye mer skånsom enn opp/ned.

Hun har ikke blogg eller noe? Jeg følger ikke andre enn venner, og jeg vil kunne bokmerke en side for å lese den senere. Vi burde jo startet opp med dette selv, jeg bare gruer meg sånn.
 
Prøvde å høre de podcastene, men problemet er at hu nekter senga si. Har i lengere tid prøvd å legge hu, når hu reiser seg legger jeg hu ned igjen, og sånn holder vi på. Men det ender i hylgrining og ikke engang det å ta hu opp å trøste funker. Da er det fram med pupp for å roe, også må hu ligge på meg. Jeg har prøvd lenge med den megoden med å legge hu ned igjen, men det funker ikke. Er alltid i nærheten, stryker og sier hun må sove når hu legges ned å. Null nytte. Kos vil hu helst ikke ha og dytter alt unna..

Skal prøve å legge hu tidligere om dagen nå for å se, men så lenge hu hater senga si og aldri har sovnet av seg selv tror jeg ikke det har noe å si.. hu sovner ikke av seg selv på dagtid heller, og ikke om vi er ute å gå ær tur heller..

Da vet du jo hva som funker: pupp og å ligge på deg. Sånn er det å ha barn, selv om det er aldri så slitsomt. La henne sove på/med dere og amme så lenge det er nødvendig for henne, det er den beste metoden, og den som funker. :)
 
Jeg tror at når man bruker ordet kamp ( som er et negativt ladet ord) så vil kanskje endringene/kampene og opplevelsen rundt gjøre at foreldre se4 tyngre på det. At det blir mer slitsomt enn nødvendig om du forstår hva jeg mener.

For oss som bryr oss om ord/språk, og vitenskapen som ligger bak, er det viktig å bruke dem riktig, så her er jeg helt enig med deg!
 
Jeg selv bruker ikke det ordet til vanlig, men mange gjør det så jeg brukte det nå for at folk skulle forstå hva jeg pratet om. For ja, når man sier trass så legger man jo ansvaret for konflikter på barnet. Jeg pleier å kalle det utviklingsalder. Lærte det begrepet her inne, og det fungerer kjempegodt for meg :)


Denne er jeg enig i. Jeg opplevde det selv med eldste. Jeg tenkte på trassalderen som utvikling, og det gjorde det mye lettere å holde meg rolig og fornuftig om en situasjon skulle oppstå. Negativt ladede ord gjør noe med oss helt ubevisst.

Jaaa!! Ordene vi bruker påvirker væremåten og holdningene våre mye mer enn vi aner! "Trass" er et utdatert begrep fra den tiden hvor barndommen ble sett på som et venterom til voksentilværelsen. Takket være forskere og pedagoger som Fröbel og Bae, vet vi i dag bedre, og forstår at barn ikke er manipulative, eller trassige, eller vanskelige. :)
 
Det beste når det kommer til søvn hos små babyer er vell å begynne gradvis fra 3 mnd 0 avvenne alle dumme uvaner for at ungen skal klare å sovne selv.
 
Back
Topp