Fikk du svangerskapsforgiftning? *

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
Ja. Uke 34+3 gjerne. Hadde 2+ i protein og høyt blodtrykk. Ble sendt rett på sykehus og ble liggende der. Uke 34+6 ble jeg satt i gang pga fare for liv. Og når natta kom, var hu lille født. Uke 35 da :) 2150 gram lita var hu.

Ble 2 uker på sykehus, hadde gulsott, sleit med amming. Ellers var hu frisk og rask.

Måtte bruke ammeskjold for å få til amminga :)

Men skummel opplevelse syns jeg. Jeg var 19 år og ganske på dypt vann. Ikke visste jeg så mye heller. Så når hu ble født, tok de hu i ett annet rom og jeg lå alene igjen. Mannen forsvant med hu lille. Alt jeg fikk holde var ei tørr grov skive med ost på, for energi måtte jeg visst ha. ..

Grua meg mye i nr 2 sitt svangerskap, spesielt mtp fødsel og det å ikke få holde babyen etter fødsel :(

Hadde det ikke med førstemann, og tviler på at jeg får det denne gangen. Har litt lavt blodtrykk nå ;)

Ja, fikk det.
Hadde økende blodtrykk hele veien og +1 med proteiner fra uke 34-35. Ble satt i gang i uke 38, fikk plutselig masser av vann i kroppen, +2 med proteiner og de var også redd for blodpropp i venstre beinet pga masse skruer ol som ble satt inn etter en ulykke 2 år før.
Tok 3 dager fra igangsettelse til han ble født.
Han ble tatt rett med på nyfødtintensiven, han hadde bæsjet i forstervannet, svelget mye av det og trengte litt pustehjelp. Fikk også gulsott, så nåtte ligge et døgn i lyskasse.
Men frisk og rask ellers heldigvis :)

Nei, heldigvis ingen tegn til det.

Ja, med første. Det var ved termin, og jeg nevnte til jordmor at jeg hadde hodepine og var kvalm. Jeg måtte på sykehuset for å ta blodprøver fordi det var midt i påskeferien, og jordmor ba meg om å ta med ferdigpakket fødebag bare sånn i tilfelle.
På sykehuset ble jeg overvåket fra jeg kom, og jeg fikk bekreftet at jeg hadde svangerskapsforgiftning. Neste morgen satte de meg i gang.

Det hele var ganske udramatisk, heldigvis. Kroppen min reagerte på igangsettingen med stormrier og styrtfødsel, sannsynligvis på grunn av svangerskapsforgiftningen (sa jordmor), men alt gikk bra og jeg fikk ei nydelig jente. :)

Nei, det slapp jeg. Men var en prøve de stussa på, heldigvis var det bare en forurens prøve.

Jepp. Generelt litt forhøyet blodtrykk nesten fra starten. I uke 30 ble det plutselig utslag på urin og blodprøver. De prøvde å få kontroll på det med blodtrykksenkende, men når jeg bikket 31 uker ble det akutt og de måtte ta henne med hastesnitt. Ei stund på sykehus etterpå, men frisk og fin 6-åring nå . Med gutten ble jeg fulgt nøye opp, og fikk og blodfortynnende. Litt tegn til begynnende forgiftning ved slutten, så ble satt i gang, og fødte vaginalt akkurat på termindato

Heldigvis ikke med de to første. Så håper virkelig å slippe unna denne gangen og :)

Med førstemann hadde jeg lett svangerskapsforgiftning. En natt på observasjon men ingen dramatikk.

Fikk det med min nr 2. Gikk med veldig høyt bt i to mnd uten at de gjorde noe med det, ble plutselig akutt dårlig og reiste på føden bare for å sjekke hva det var, ble innlagt på minuttet med skyhøyt blodtrykk og protein i urinen. Var på obs posten i én uke før de satte meg i gang, tok 3 døgn før han var ute og da ble han tatt med tang. Hadde jeg presset så hadde vi kunne dødd begge to :-/ Har ikke hatt Det igjen etter den ene gangen heldigvis

Back
Topp