Fikk du penger av foreldre til konfirmasjon?

Jeg mener å huske at jeg fikk 5000 kr av foreldrene mine, pluss 1000 kr i uken inn på sparekonto per måned til jeg ble 18 år. Tilsammen fikk jeg vel mellom 12-15 000 kr. Jeg valgte selv å sette alle pengene inn på sparekonto som jeg ikke hadde tilgang til selv, fordi jeg ville kjøpe bil når jeg fikk lappen.

Hadde bunad fra før av (arv etter tipp oldemor), som passet i noen år etter jeg ble konfirmert.
 
Hadde ikke selskap, men fikk 1500kr og PC av foreldrene mine:)
 
Jeg har sett på ferdig sydd bunad til gutt str 14 år til 6000, eller med jakke 14 000. Siden jeg hsr en som ikke er veldig stor kan han nok ha den i noen år, i år fikk han festdrakt str 11-12 år, den største vi fant. Den er for stor og skal legges opp. Han blir 11 i år og jeg regner med han kanskje har den i en del år, muligens fakrisk fme til konfirmasjonen....
Den forrige fikk han siste året i bhg og den var litt knapp i fjor men han brukte den altså i 5 år!
 
Men nå har jeg virret tema helt bort fra det jeg mente å spørre om.

I vår generasjon var det altså ikke vanlig å få penger, i alle fall ikke jentene

Mens nå er det mye vanligere?
 
Men nå har jeg virret tema helt bort fra det jeg mente å spørre om.

I vår generasjon var det altså ikke vanlig å få penger, i alle fall ikke jentene

Mens nå er det mye vanligere?

Jeg hadde konfirmant i 2017, hun valgte vekk bunad, og fikk da 10.000kr i pengegave. Søsteren som konfirmerer seg til neste år, vil ha bunad, og får da ingen pengegave av oss.

Her er det vanligst å gjøre det sånn.
 
Jeg hadde konfirmant i 2017, hun valgte vekk bunad, og fikk da 10.000kr i pengegave. Søsteren som konfirmerer seg til neste år, vil ha bunad, og får da ingen pengegave av oss.

Her er det vanligst å gjøre det sånn.
Min mor vil gjerne brodere bunad til jentene. Det gjorde hun til meg også. Men med tanke på helsa og at det er tre av dem (mine to og min niese) ønsker hun å begynne nå. Eldste datter er bare 8. Litt tidlig å kreve at de velger? Det er liksom ikke ansett som noe valg, de får sånn buand som jeg har, bunaden her de bor. Den enere de har tilknytning til. Som alle i slekta har
 
Min mor vil gjerne brodere bunad til jentene. Det gjorde hun til meg også. Men med tanke på helsa og at det er tre av dem (mine to og min niese) ønsker hun å begynne nå. Eldste datter er bare 8. Litt tidlig å kreve at de velger? Det er liksom ikke ansett som noe valg, de får sånn buand som jeg har, bunaden her de bor. Den enere de har tilknytning til. Som alle i slekta har

Hvis de ikke har annet valg enn denne bunaden, eller ikke bunad, ville jeg latt henne starte jeg. Om de ikke vil ha bunad, får dere solgt den.
 
Men nå har jeg virret tema helt bort fra det jeg mente å spørre om.

I vår generasjon var det altså ikke vanlig å få penger, i alle fall ikke jentene

Mens nå er det mye vanligere?
Hos oss var det vanlig med pengegave både til gutter og jenter, da tenker jeg alle jeg gikk i klasse med som konfirmerte seg (jeg er - 89modell):) alle oss barna (to jenter og en gutt) fikk penger av mamma og pappa.
 
Fikk selskapet. Og frisør og fotograf da.

Fikk ikke pengegave eller tilbud om bunad.
 
Hvis de ikke har annet valg enn denne bunaden, eller ikke bunad, ville jeg latt henne starte jeg. Om de ikke vil ha bunad, får dere solgt den.
Det er ingen andre bunader som det er logisk at de skal ha, nei. Hverken på farssiden eller morssiden. Så jeg tenker jeg lar henne begynne, det er jo tre av dem og hun bruker nok et par år pr bunad. Hun brukte et år på min, men helsa er dårligere. Hun broderer altså ikke hver dag og bare den tiden på året det er godt nok lys. Så jentrne blir jo eldre etterhvert og mer moden for å ta valget.
 
Hos oss var det vanlig med pengegave både til gutter og jenter, da tenker jeg alle jeg gikk i klasse med som konfirmerte seg (jeg er - 89modell):) alle oss barna (to jenter og en gutt) fikk penger av mamma og pappa.
Du er ti år yngre enn meg.

Fikk dere(jentrne) bunad også?
 
Jeg skulle ønske jeg ikke fikk valget om bunad da jeg konfirmerte meg, angrer bittert på at jeg sa nei..
Fikk litt penger mener jeg å huske og selskapet.
Tenkte aldri over om jeg fikk mye eller lite..
 
Du er ti år yngre enn meg.

Fikk dere(jentrne) bunad også?
Jeg aner ikke om søsteren min fikk valg om bunad eller penger, jeg fikk hvertfall ikke valget (kan ha noe å si med at de visste hva jeg følte ang meg og bunad :p).
Men tror ikke jeg har hørt om noen som har fått både bunad og penger, jeg har oppfattet det som at folk har fått valg om enten eller :)
 
Jeg aner ikke om søsteren min fikk valg om bunad eller penger, jeg fikk hvertfall ikke valget (kan ha noe å si med at de visste hva jeg følte ang meg og bunad :p).
Men tror ikke jeg har hørt om noen som har fått både bunad og penger, jeg har oppfattet det som at folk har fått valg om enten eller :)

Da blir det jo noe annet. Tror alle jentrne jeg kjente fikk bunad. Gutta fikk trolig i større grad penger
 
Da blir det jo noe annet. Tror alle jentrne jeg kjente fikk bunad. Gutta fikk trolig i større grad penger
Vet ikke om jeg var en av dem som ble misoppfattet ang å ha fått mye av foreldrene mine, så ville bare få frem at her omkring er det vanlig med enten penger eller bunad :) aner ikke om de andre jentene i klassen fikk valg eller ikke, men tror faktisk alle fikk penger (så enten ikke valg eller at de har valgt pengegave):)
 
Ja
Men nå har jeg virret tema helt bort fra det jeg mente å spørre om.

I vår generasjon var det altså ikke vanlig å få penger, i alle fall ikke jentene

Mens nå er det mye vanligere?
nå er det vanlige
 
Foreldrene mine er skilt, og var det også da jeg stod til konfirmasjon. Det ble holdt to selskap, så jeg fikk jo da selskap fra hver av dem. Av mamma fikk jeg en alliance-ring med 5 diamanter, av pappa fikk jeg en klokke.
 
Back
Topp