Fikk du penger av foreldre til konfirmasjon?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg fikk selskapet og bunad med sølv, og det er jo mange tusen det. Jeg vet at mine besteforeldre bidro til festen for det var med i takketalen jeg holdt.

Men jeg ble fakrisk overrasket når jeg i en tråd her leste om pengegaver.

Ja, altså, at noen gir 50.000 er langt utenfor normlen og påvirker ikke meg. Men at foreldre i snitt gir 10 000? I cash? I tillegg til bunad tll 30-50 k og en stor fest?

Jeg tror min bror fikk noe penger, og en sykkel og et stereoanlegg, der altså pengene var for å komme opp i lik sum som meg. For gutter er jo ikke bunad når de konfirmeres mye aktuelt. Da må de ha ny om 5-10 år.

Vi har en sønn og to døtre. Jentrne får bunad. (Tilbud om bunad? Nja, de får bunad) eldste tenker jeg muligens får at han skal få den når han er utvokst over skuldrene, 20 eller 25?

Dette må jeg tenke på, eldste er konfirmant om 4 år så det haster ikke helt. Men jeg hadde tenkt å gi en gave men ikke egentlig mye cash. Må tenke litt på det ang bunad siden vi har både gutt og jente og fysikken er annerledes

Vi har altså en sønn som nå ti år gammel ba om ny festdrakt heller enn dress til konfirmasjon etc i mai. Hans far fikk bunad av meg da han ble 35 så det er naturlig for ham at også menn kan ha bunad. Og jeg håper han vil ha, men ser utfordringen rundt der at han blir å gå i dress i noen år vil jeg tro. Det lages festdrakter til jenter oppover i alder men gutt stopper oftest i barnekolleksjon.

Jeg fikk penger + selskap :) jeg kunne kanskje ha ønsket meg bunad istedenfor penger, men jeg har aldri vært så veldig til bunad-person. Det var aldri snakk om både og her hvertfall :)

Jeg fikk bunad og selskap. For min del skal vi være fornøyde med å holde selskap, kommer nok ikke til å få råd til bunad. Men jeg håper at eldste kanskje kan få min gamle bunad. Heldigvis er det noen år til det :)

Nei. Jeg fikk bunad av mamma og pappa (+ selskapet), sølvet var det min mormor og mine tre onkler på morssiden som spleiset på. Fikk knappe 4000kr tilsammen i pengegaver. Bunaden går i arv til datteren min til neste år når hun konfirmeres.

Jeg fikk selskapet og bunad med sølv, og det er jo mange tusen det. Jeg vet at mine besteforeldre bidro til festen for det var med i takketalen jeg holdt.

Men jeg ble fakrisk overrasket når jeg i en tråd her leste om pengegaver.

Ja, altså, at noen gir 50.000 er langt utenfor normlen og påvirker ikke meg. Men at foreldre i snitt gir 10 000? I cash? I tillegg til bunad tll 30-50 k og en stor fest?

Jeg tror min bror fikk noe penger, og en sykkel og et stereoanlegg, der altså pengene var for å komme opp i lik sum som meg. For gutter er jo ikke bunad når de konfirmeres mye aktuelt. Da må de ha ny om 5-10 år.

Vi har en sønn og to døtre. Jentrne får bunad. (Tilbud om bunad? Nja, de får bunad) eldste tenker jeg muligens får at han skal få den når han er utvokst over skuldrene, 20 eller 25?

Dette må jeg tenke på, eldste er konfirmant om 4 år så det haster ikke helt. Men jeg hadde tenkt å gi en gave men ikke egentlig mye cash. Må tenke litt på det ang bunad siden vi har både gutt og jente og fysikken er annerledes

Vi har altså en sønn som nå ti år gammel ba om ny festdrakt heller enn dress til konfirmasjon etc i mai. Hans far fikk bunad av meg da han ble 35 så det er naturlig for ham at også menn kan ha bunad. Og jeg håper han vil ha, men ser utfordringen rundt der at han blir å gå i dress i noen år vil jeg tro. Det lages festdrakter til jenter oppover i alder men gutt stopper oftest i barnekolleksjon.

Blant annet Sparkjøp har festdrakter til menn, er nok mulig å få tilpasset noe sånt. :)

Jeg fikk penger og selskapet, men jeg arvet bunad og sølv av min bestemor og omsying av bunaden.

Tror, om jeg ikke husker feil, at jeg fikk 5000 av mamma og pappa i tillegg til selskapet, og selv som 15-åring syntes jeg det var for mye...

Fikk kjole (ikke bunad) og selskap. Ikke gave utenom. Ville ikke ha bunad, men om jeg ville hatt hadde jeg fått låne en.

Jeg fikk selskapet fra mine foreldre, og antrekk for dagen :) fikk bunad av mormor senere

Fikk ikke bunad (fikk spørsmål om det men jeg visste vi var raka fant så jeg sa nei), og fikk vel tilsammen 7000 i pengegaver. Husker ikke hvor mye som var fra mamma. Fikk festdrakt da, men kan vel ikke skryte av å ha brukt den så mye. Må fikses på. Og fra pappa fikk jeg vel litt penger og et smykke. Er ikke det jeg har tenkt mest på i ettertid, hvem som ga hvor mye.

Heldigvis så var vi flere som ikke fikk så mye, så det ikke ble enda mer sårt. Jeg var jo smertelig klar over den økonomiske tilstanden. Vurderte å ikke konfirmere meg heller pga presset som var på mamma. Tror hun kjente på det mye mer enn jeg gjorde, og syns det var skikkelig tøft å ikke kunne holde storselskap for meg, kjøpe bunad og slikt.

Fikk selskapet og bunad med søljer, ingen gave i tillegg.
Fikk tilsammen 10.000,- i gave av gjester

Jeg fikk bunad og selskap, og det er mer en nok! Ingen penger i tillegg :)

Jeg fikk selskap, bunad og cd-spiller. Veldig glad for den bunaden den dag i dag:)

Av mamma fikk jeg bunad, sølv og selskap. Bunaden koster jo mellom 20-30 tusen. Var kjempeglad. Fikk 11.000 til sammen i penger. Fikk en god del smykker, ringer.
Pluss jeg fikk ei reise av mamma og stefar.

Tror jeg fikk noe penger, har det skrevet ned et sted, men husker ikke. Husker jeg feiret sammen med en slektning som fikk ganske mye mer penger enn meg, men det gjorde ikke noe og jeg forventet at det skulle bli sånn. Jeg fikk fest også, og bestemor på ene siden bidro med mye av maten :) har ikke planlagt gavene her, da det er over ti år til konfirmasjon, men med to gutter tenker jeg ikke at bunad er aktuelt i den alderen.

Jeg fikk en CD-spiller (verdt litt over 1000kr kanskje), og i tillegg kanskje 2-3000 kr til Susanne i pengegaver fra alt av tanter og onkler osv (fikk noen 500-lapper). Og noen smykker. I tillegg til festen, som var hos en venninne av moren min som hadde god plass :)

Back
Topp