Fifty shades- guilty pleasure

Folk er forskjellig!

Jeg er sikkert et enkelt menneske[emoji4]
Lånt bok Nr 1 på biblioteket, og jeg angrer ikke.

Det var dine ord. ;)

Det er ikke selve smaken jeg stusser ved, selv om min er helt annerledes, men selve "kjærlighetshistorien," som jeg føler er helt fraværende.
Jeg ser et forhold mellom en usikker ung uerfaren jente, og en maktsyk voksen mann av en stalker som påfører henne Stockholmsyndrom ved å bedrive psykisk terror og maktmisbruk. Hun er betatt, han er besatt. Han former henne, og hun tror hun kan endre ham om hun bare holder ut litt til. Jeg ser ikke et fnugg av kjærlighet der.
Fremstillingen av BDSM-delen er forøvrig også helt skeiv ifht hvordan det vanligvis er i et forhold der man bedriver BDSM.
Flere i disse miljøene har reagert rimelig sterkt også.

Det var dine ord. ;)

Det er ikke selve smaken jeg stusser ved, selv om min er helt annerledes, men selve "kjærlighetshistorien," som jeg føler er helt fraværende.
Jeg ser et forhold mellom en usikker ung uerfaren jente, og en maktsyk voksen mann av en stalker som påfører henne Stockholmsyndrom ved å bedrive psykisk terror og maktmisbruk. Hun er betatt, han er besatt. Han former henne, og hun tror hun kan endre ham om hun bare holder ut litt til. Jeg ser ikke et fnugg av kjærlighet der.
Fremstillingen av BDSM-delen er forøvrig også helt skeiv ifht hvordan det vanligvis er i et forhold der man bedriver BDSM.
Flere i disse miljøene har reagert rimelig sterkt også.

Jeg tenker ikke på den måten du gjør. Og ja, mine ord, jeg er enkel, bruker ikke hode på samme måten som du. Ikke vet jeg hva Stockholmsyndromet er enn gang.[emoji23]

Jeg tenker ikke på den måten du gjør. Og ja, mine ord, jeg er enkel, bruker ikke hode på samme måten som du. Ikke vet jeg hva Stockholmsyndromet er enn gang.[emoji23]

Jaja, det er ikke så farlig. ;) Flott at folk leser uansett, og det er jo du som skal like boken, så da er jo mission accomplished. ;)

Da har jeg lest boka, og konklusjonen er at boka er bedre enn filmen. Jeg kan forstå hvorfor folk kommenterer skrivestilen hennes. Men så fort jeg ble kjent med den gikk det fort å lese. Spennenede sex-scener ble det litt for mye av, med dype forklaringer osv, men ødela ikke leseropplevelsen. Ikke en av de beste bøkene jeg har lest, men lettlest og fin:)

Last edited:
Bøkene og filmene er to forskjellige ting.

Liker alle detaljene i bøkene mtp at han er syk i hodet. Det er lite nyansert i filmene. Men er det ikke veldig faglig realistisk, og forfatteren er veldig dårlig til å skrive, så det er i grunn veldig dårlige bøker. Dårlig språk og dårlig oppsatt handlingsforløp og gjentakende kjedelige sex-scener. I filmen romantiserea forholdet veldig så blir feil ift boka. Men det er en «fin Hollywood-film».

Om du vil lese, les de på engelsk. De norske er pyton til sammenligning. Lest både på norsk og engelsk.

Har lest de på engelsk. Mulig de er enda dårligere på norsk, det vet jeg ikke. Men det er ikke bra skrevet på engelsk heller :p

Lest ferdig Nr 2. Og i påvente at siste blir ledig på biblioteket leser jeg Grey bok Nr 4, fra Christians synsvinkel.

Har lest de på engelsk. Mulig de er enda dårligere på norsk, det vet jeg ikke. Men det er ikke bra skrevet på engelsk heller :p

Har lest ei av bøkene på begge språk. Dårlig på engelsk, ELENDIG på norsk. :P Huff og huff!

Back
Topp