Ferieavvikling i permisjon

Nav tillater at du tar flere uker enn 4+1 i ferie. Jeg skal nå ta ut 6 uker sammenhengende ferie og det er godkjent av nav. Har gjort det i tidligere permisjoner også. Sånn at du vet det :)
Er det noe nytt? Sist jeg hadde permisjon i 2018 fikk jeg beskjed om kun 4+1 uker ferie kunne utsette permisjonen per år.
 
Er det noe nytt? Sist jeg hadde permisjon i 2018 fikk jeg beskjed om kun 4+1 uker ferie kunne utsette permisjonen per år.

Utdrag fra nav sine sider:

Du kan søke om å utsette foreldrepengeperioden din med ferie inntil 4 uker og 1 dag for hvert kalenderår. I tillegg kan du utsette med ferie fra i fjor, og inntil 10 feriedager på forskudd for neste år. Det er den lovbestemte delen av ferien som gir rett til å utsette foreldrepengene.

Mulig dette er nytt, og at jeg forrige gang fordelte ferien med litt i 2017 og litt i 2018. Denne gangen søkte jeg hvert fall om 6 uker sammenhengende og det var ingen problem.
 
Utdrag fra nav sine sider:

Du kan søke om å utsette foreldrepengeperioden din med ferie inntil 4 uker og 1 dag for hvert kalenderår. I tillegg kan du utsette med ferie fra i fjor, og inntil 10 feriedager på forskudd for neste år. Det er den lovbestemte delen av ferien som gir rett til å utsette foreldrepengene.

Mulig dette er nytt, og at jeg forrige gang fordelte ferien med litt i 2017 og litt i 2018. Denne gangen søkte jeg hvert fall om 6 uker sammenhengende og det var ingen problem.
Se der ja. Kjekt å vite :)
 
Hvorfor velger man 80% hvis man taper på det?:bored:
En taper mer penger etter mer enn tjener. Og noen liker bedre å vite hvor mye penger enn har hver mnd enn å måtte spare opp til ulønnet. En mister også retten til sykepenger som en må opparbeide seg igjen.
 
Du får da 10 uker mer i permisjon, så mange velger «tid» ovenfor «penger».
En taper mer penger etter mer enn tjener. Og noen liker bedre å vite hvor mye penger enn har hver mnd enn å måtte spare opp til ulønnet. En mister også retten til sykepenger som en må opparbeide seg igjen.
Beklager dumme spørsmål altså:rolleyes: Svaret er egentlig at man må regne på det i sitt tilfelle? Jeg ønsker lang permisjon, men må jo da sjekke opp om det lønner seg med 100% lønn i kortere tid og så ulønna perm eller 80% lønn i hele perioden altså.
 
Da jeg fikk mitt første barn i august 2017, så fikk jeg føre over all ferie fra 2017 til 2018. Så når min permisjon var over i 2018, så forlenga jeg permisjonen med 10 uker ved å bruke 5uker ferie fra 2017 og 5 uker fra 2018. Det var ikke noe problem. Jeg er ansatt i stat, om det skulle vere relevant
 
Beklager dumme spørsmål altså:rolleyes: Svaret er egentlig at man må regne på det i sitt tilfelle? Jeg ønsker lang permisjon, men må jo da sjekke opp om det lønner seg med 100% lønn i kortere tid og så ulønna perm eller 80% lønn i hele perioden altså.
Helt riktig. Som noen nevnte her, pass på ulønnet permisjon ( da mister man retten på evt sykepenger når er tilbake i jobb)
Neinei, ingen spørsmål er dumme - godt vi har hverandre å spørre ❤️
 
Da jeg fikk mitt første barn i august 2017, så fikk jeg føre over all ferie fra 2017 til 2018. Så når min permisjon var over i 2018, så forlenga jeg permisjonen med 10 uker ved å bruke 5uker ferie fra 2017 og 5 uker fra 2018. Det var ikke noe problem. Jeg er ansatt i stat, om det skulle vere relevant
Det er ikke noe problem å ta ut all ferie etter den lønna permisjonen.
Det er det å ta ut lønna permisjon, ferie og fortsette med lønna permisjon at reglene sier kun lovfesta ferie
 
Beklager dumme spørsmål altså:rolleyes: Svaret er egentlig at man må regne på det i sitt tilfelle? Jeg ønsker lang permisjon, men må jo da sjekke opp om det lønner seg med 100% lønn i kortere tid og så ulønna perm eller 80% lønn i hele perioden altså.
Egentlig! Men hos de aller aller fleste så får en mer penger av å velge kort permisjon og tilsvarende ulønnet :happy:
 
Jeg har planer om å ta ut alt av årets ferie (5uker) i høst engang (etter mine 6 obligatoriske uker er ferdig), da tar bare ferie midt i foreldrepermisjonen :) Mener jeg gjor det slik med forrige også. Ferien for 2021 har jeg ikke tenkt så mye på enda, vi må regne litt på det og se hvordan det går opp med bhg plass å slikt også
 
Hvorfor velger man 80% hvis man taper på det?:bored:
Noen er rett og slett dårlige på å spare opp, og har behov for at det kommer lønn på konto hver måned. Man mister også retten på sykepenger ved over 4 uker ulønnet permisjon, og derfor velger noen derfor 80% permisjon for å unngå å miste retten til sykepenger. Du må arbeide 4 uker for å få rett på sykepenger igjen.
 
Minner også om at ulønna permidjon gjør at en i den perioden ikke sparer til egen pensjon. Bare liten ekstra kommentar til det at man mister rett til sykepenger. Alltid greit å få med seg alle aspektene.

I forbindelse med permisjon og ferie, hvem får en penger fra? Nav eller arbeidsplassen?

Om man venter 6-10 uker etter fødsel gør man tar ferie i x-antall uker, vil eks nav stoppe betaling av permisjon for at man sksl få betalt ferie fra arbeidsplassen?
 
Minner også om at ulønna permidjon gjør at en i den perioden ikke sparer til egen pensjon. Bare liten ekstra kommentar til det at man mister rett til sykepenger. Alltid greit å få med seg alle aspektene.

I forbindelse med permisjon og ferie, hvem får en penger fra? Nav eller arbeidsplassen?

Om man venter 6-10 uker etter fødsel gør man tar ferie i x-antall uker, vil eks nav stoppe betaling av permisjon for at man sksl få betalt ferie fra arbeidsplassen?

ja, da stopper betaling fra nav og arbeidsgiver må betale deg dersom du pleier få lønn når du tar ut ferie.
 
ja, da stopper betaling fra nav og arbeidsgiver må betale deg dersom du pleier få lønn når du tar ut ferie.

Så da er det vanlogste at pensjon utbetales av NAV, og ikke arbeidsgiver..?
Må ikke arbeidagiver og nav være klar over når du skal ha ferie da..?
 
Så da er det vanlogste at pensjon utbetales av NAV, og ikke arbeidsgiver..?
Må ikke arbeidagiver og nav være klar over når du skal ha ferie da..?

Mener du foreldrepenger eller pensjon? Har oppfattet at det er like vanlig at nav betaler foreldrepenger som arbeidsgiver. Arbeidsgiver må ha beskjed om når du i skal ha ta ut ferie om det er nav som skal betale ut. Sist fikk jeg ikke penger når jeg tok ut ferie fordi arbeidsgiver ikke visste når jeg skulle avvikle ferie. Fikk det derfor etterbetalt, men hadde jo vært kritisk om jeg ikke hadde oppsparte midler å ta av. Så lurt å ha dette oppklart med jobben før permisjon starter.
 
Back
Topp