Ferie

• Trådstarter Trådstarter Lykkeliten2019
  • Opprettet Opprettet
L

Lykkeliten2019

Guest
Føre vi går ut i permersjon. hvor mange av de 5 ukene vi har rett på ferie i år. Får vi? Eller har vi ikke rettt på noe?

Du får feriepenger i år og da har du ihvertfall krav på ferie. Hvordan du kan avvikle den er jeg usikker på.

Jeg stilte sjefen min det spørsmålet, men han er tidenes tåkefyrste, så jeg forstod ikke en dritt. :confused005

Jeg stilte sjefen min det spørsmålet, men han er tidenes tåkefyrste, så jeg forstod ikke en dritt. :confused005

Uff da, får håpe det er noen som vet.. ellers får jeg prøve å spørre min.
Vis man får alt så har jeg 30 dager+5 overført fra i fjor+6 dager ekstra for jeg jobber i komunnen :hilarious:

Uff da, får håpe det er noen som vet.. ellers får jeg prøve å spørre min.
Vis man får alt så har jeg 30 dager+5 overført fra i fjor+6 dager ekstra for jeg jobber i komunnen :hilarious:

efter födseln må du ta 6 uker mamma-perm, men efter det menar jag att du skal kunna lägga in ferien som du själv önskar. Arbeidsgivere er pliktig å la arbeidstakere avvikle ferie innevarende år, så det lönar sig å lägga ut ferien for å dra ut på permen er min erfarenhet. Tror nok ferieloven gäller likt hos alla?

Jeg har alltid pleid å bruke ferien til å forlenge permisjonen med. Men om du ønsker å bruke noe ferie før permisjonen, så har du lov til det. Om ikke dere har noen spesielle regler ang når i året dere får ta ferie i din jobb.

I ferie så får man ikke foreldrepenger. Man kan utsette foreldrepengeperioden med 4 uker+1 dag for å ta ut ferien. Om du har 5 uker ferie må de fire siste dagene overføres og taes ut etter endt permisjon.

I ferie så får man ikke foreldrepenger. Man kan utsette foreldrepengeperioden med 4 uker+1 dag for å ta ut ferien. Om du har 5 uker ferie må de fire siste dagene overføres og taes ut etter endt permisjon.

Pr. Kalender år... (4+1) Vi kan ha ferie i to kalenderår,dvs mulighet for å ta ut dobbel ferie (om man har noe oppspart)

Jeg ender opp med 12 uker ferie tilgode, 2 uker Fra i fjor (som ee overført)5 uker i år og 5 uker neste år. Så skal ta 7 uker som bakes inn i permisjonen og 5 uker rett etter. Ser ingen grunn for vår del å ha noe ferie før fødsel (i såfall er jeg heldig som kan bruke avspasering og turnusfri dager hvis jeg plutselig får lyst å reise bort)

Du har vel like mye rett på ferie som alle andre,gravid eller ikke..

Last edited:
Pr. Kalender år... (4+1) Vi kan ha permisjon i to kalenderår,dvs mulighet for å ta ut dobbel ferie (om man har noe oppspart)

Jeg ender opp med 12 uker ferie tilgode 2 uker Fra i fjor (som ee overført)5 uker i år og 5 uker neste år. Så skal ta 7 uker som bakes inn i permisjonen og 5 uker rett etter. Ser ingen grunn for vår del å ha noe ferie før fødsel (i såfall er jeg heldig som kan bruke avspasering og turnusfri dager hvis jeg plutselig får lyst å reise bort)

Du har vel like mye rett på ferie som alle andre,gravid eller ikke..

Husk at din permisjon kun kan utsettes med 4 uker og 1 dag for å ta ut ferie.

Jeg snakka med sjefen på onsdag, hun sa at jeg hadde to valg:
• Bake inn 4 uker og 1 dag ferie inni permisjonen, altså å forlenge inni.
• Flytte all ferie til rett etter permisjon, da får jeg alle 5 ukene.

Har lest at dette ikke stemmer om permisjonen går over 2 kalender år.(nav.no) (er kalenderår er fra 01.januar til 31.des) Dvs har du permisjon i desember (1. kalenderÅr - 2019) og januar (2. Kalenderår - 2020)
Dvs at de som feks har permisjon fra januar til oktober (kun i et kalender år) får 4+1, men vi som får fra 2019 til/over i 2020 får mulighet til å ta ut dobbel ferie.....

Dette fikk jeg bekreftet da jeg la inn utregning på nav. Sin side. (De gjør deg oppmerksom på at man må ha oppspart ferie for å kunne ta ut mere ferie enn 5 uker- noe jeg har)

Skal forsøke å finne link.

Last edited:

Jeg får ikke til å legge inn bilde. Men på permisjonsutregneren på nav.no kommer denne teksten opp (la inn termin 8. Juni Og en ferie uke midt i)

Kopiert fre NAV:
"Du kan utsette foreldrepengene med ferie i inntil fire uker og én dag for hvert kalenderår, i tillegg til overført ferie fra i fjor og ti feriedager fra neste år. Du kan ikke utsette på helligdager".

Stemmer. Beklager jeg skrev feil. Det er pr kalenderår.

Greit å huske på også at om du får foreldrepenger fra nav, så opparbeider man seg bare feriepenger de første 12 (v 100%)/15 (v80%). Dette også pr kalenderår :)

Stemmer. Beklager jeg skrev feil. Det er pr kalenderår.

Greit å huske på også at om du får foreldrepenger fra nav, så opparbeider man seg bare feriepenger de første 12 (v 100%)/15 (v80%). Dette også pr kalenderår :)

Jeg får fra jobben. Vil det si at jeg får full feriepengpott av de pengene de utbetaler?

Taper sykt mye på å gå i permisjon.. Har så masse ekstra betalinger som ikke jeg har krav på i permisjon, blir kjipe feriepenger i 2021 da... blæææ

Noen arbeidsgivere ønsker også at en tar ferie i permisjonstiden og utsetter permisjonen slik ferie registreres i riktig år. Jeg har 5 uker og må da overføre noen dager og det var greit (siden nav bare godkjenner 4 uker og 1 dag).

Jeg får fra jobben. Vil det si at jeg får full feriepengpott av de pengene de utbetaler?

Taper sykt mye på å gå i permisjon.. Har så masse ekstra betalinger som ikke jeg har krav på i permisjon, blir kjipe feriepenger i 2021 da... blæææ

Da kommer det an på arbeidsplassen. De får kun tilbake fra nav som nevnt over, men mange betaler full feriepengepott :)

Noen arbeidsgivere ønsker også at en tar ferie i permisjonstiden og utsetter permisjonen slik ferie registreres i riktig år. Jeg har 5 uker og må da overføre noen dager og det var greit (siden nav bare godkjenner 4 uker og 1 dag).

Hos oss kan vi ta ut den kvota NAV tillater 2x 4+1 Og opp til 24 dager etter permisjon. (Forutsatt at man har alt dette oppspart)

De fleste som for fra jobben får fullt opp med feriepenger da.:)

Jeg hadde ikke noe problem med nav da jeg var i permisjon med forrige, og tok ut mer enn 5 uker ferie i permisjonen. Tror de skriver om 4 uker + 1 dag siden dette er lovbestemt ferie, mens ferie utover dette er som følge av tariffavtaler?

Back
Topp