Ferie

Det er ikke alltid det er så lett. Her må somerferielapp inn for barna 20. April, jeg får svar på min ferie 1. Mai. Kjipt om det ikke blir samme uker, da det er vanskelig å bytte de ukene en har satt opp i Bhg.

I følge ferieloven har man vel krav på å vite når man har ferie 2 mnd før. Så om du har ferie i juni er 1 mai for sent ;)

Jeg ba om en uke fri i fellesferien da jeg jobbet i en stor matbutikk for 5-6 år siden. Dette var før jeg en gang tenkte på barn, og samboeren fikk bare fri fra sin jobb i fellesferien. Jeg fikk konsekvent nei, fordi de som hadde barn skulle først, og deretter kom de med voksne barn. Og de voksne uten barn. Deretter kom studenter. Var greit kjedelig å ikke kunne ha ferie sammen med samboeren sin i det hele tatt... Var ingen av oss unge som hadde en sjanse så sant ikke de andre ikke ville ha ferie.

Har du en barnehage som stenger om sommeren? Om ikke er det jo ikke problem uansett. Du søker ferie først og så på barnet ditt etterpå ;) det er da slik vi må gjøre det vi som er 2 om barna og ;) hadde vi hatt barnehage som stenger hadde vi bytta.. Så enkelt er det. Fordi jeg ikke kan kreve å ha akkurat de ukene fri hvert år..
Man har ikke krav på å vite ferien før 1. Mai og man må melde inn ferie for barn i barnehage før den tid fordi personalet skal få vite sin ferie innen 1. Mai. Jeg som jobber i bhg får ikke vite det før rett før.

Er enig i at man bør tenke litt over slike ting som sommerstengt når man velger barnehage. Men det er ikke alle som har et valg.

Syns alle som har "spesielle behov" bør tas hensyn til, det være seg småbarnsforeldre uten barnepass, folk som skal i bryllup i utlandet, eller gamle grandtante Gerdas begravelse i amerika. Ordner seg som regel for alle, men fint at de som er fleksible er nettopp det. Vet jeg var det da jeg var ung og barnløs. :)
Ja det er jeg enig i.
Men dvs barnløse/de ned eldre barn som ikke skal noe "spesielt" må da backe ut

Jeg kan ikke for alt i verden forstå hvorfor barnløse skal jobbe for eksempel julaften fordi jeg har barn. Det er jo ikke de som har valgt at jeg har barn, så om jeg ikke får fri på julaften, får barnet være hjemme med pappa, eller hos noen besteforeldre.

Mener det bør være likt for alle, men på flerkulturelle arbeidsplasser syns jeg at de som ikke feirer jul og påske kan ta vakter da, så kan de som feirer jul for eksempel ta vakter når kolleger vil ha fri til å feire ramadan eller eid eller andre religiøse høytider.
Før jeg fikk barn så lot jeg de med barn gå foran med i jula, påske og sommerferie ja. Jeg synes det var rett og rimelig så jeg sa alltid at det var det samme for meg når jeg hadde ferie. Selv om jeg gjerne ønsket å ha fri på julaften, så blir det liksom aldri like viktig som når man har barn.

Før jeg fikk barn så lot jeg de med barn gå foran med i jula, påske og sommerferie ja. Jeg synes det var rett og rimelig så jeg sa alltid at det var det samme for meg når jeg hadde ferie. Selv om jeg gjerne ønsket å ha fri på julaften, så blir det liksom aldri like viktig som når man har barn.

Før jeg fikk barn ble jeg sprø av alle som sa "må ha fri hele jula, for jeg har barn", fordi jeg hadde noe reisevei til familien min og jeg ville jo feire med familien min jeg også. Selv om jeg ikke hadde barn. For meg blir det rettferdige at man bytter på. Jobber man julaften, får man fri nyttårsaften for eksempel.
Sa meg selvfølgelig alltid villig til å jobbe en av dagene, men aldri begge.
Og så kom det selvfølgelig an på hvordan folk spurte om jeg kunne jobbe :P
For jeg er så "sær" at jeg mister viljen til å hjelpe andre hvis de bare sutrer og ikke gidder å spørre pent ;)

Før jeg fikk barn ble jeg sprø av alle som sa "må ha fri hele jula, for jeg har barn", fordi jeg hadde noe reisevei til familien min og jeg ville jo feire med familien min jeg også. Selv om jeg ikke hadde barn. For meg blir det rettferdige at man bytter på. Jobber man julaften, får man fri nyttårsaften for eksempel.
Sa meg selvfølgelig alltid villig til å jobbe en av dagene, men aldri begge.
Og så kom det selvfølgelig an på hvordan folk spurte om jeg kunne jobbe :P
For jeg er så "sær" at jeg mister viljen til å hjelpe andre hvis de bare sutrer og ikke gidder å spørre pent ;)
Her slapp folk å spørre, jeg tilbydde meg med en gang.

Slik har jeg også vært, men tenker at det er ikke noe man skal forvente av folk.

Jeg syns det er litt vanskelig spørsmål... Selvsagt skal alle behandles likt og på mange arbeidsplasser i Sverige har man rullerende (?) ferie, dvs hadde du tidlig ferie ett år får du sen ferie neste år. Men jeg vet ikke om bhg stenger på samme måte der som her.

Før jeg fikk meg kjærest brydde jeg meg ikke i det hele tatt om når jeg hadde ferie, da flyttet jeg gjerne ferien min om nånn med småbarn trengte å ha noe spesiell tid.
Etter jeg fikk kjærest brydde jeg meg ikke heller når jeg hadde ferie, bare jeg fikk noen uke sammen med han.

Nå etter vi fått barn har vi problemet at HELE juli stenger. Tenk det!?
De siste to åren var vi avhengig at få barnepass den halv-uken vi ikke hadde ferie og det ble fordelt mellom bestemødrene (den ene reste 50 mil hit bard for å passe gutten) så vi har vært heldige selv om vi bare får 2 av 3 uker sammen.

Men tenk om vi begge ikke får godkjent ferien i juli? Hva skal man gjøre da? Bhg stenger allikevel de :(

Så for vårres familie sin skyld ønsker jeg småbarnsfamilier kunne fått litt prioritet, selv om jeg vet at det "rette" er at alle skal behandles likt...

Back
Topp