Ferie

Sykemelde seg er i alle fall så totalt galt at jeg ikke finner ord og den som evt gjør det burde (og blir nok) straffet hardt økonomisk. Er er sa søren ikke syk fordi om.bhg er stengt så det skal ikke det offentlige betale for!

Det er ferie, ulønnet perm, besteforeldre, naboer, samarbeid med venner (type en dag hver), hjemmekontor eller ta dem med, stort sett innvilges ulønnet fri dersom ingenting annet går.

Har du en barnehage som stenger om sommeren? Om ikke er det jo ikke problem uansett. Du søker ferie først og så på barnet ditt etterpå ;) det er da slik vi må gjøre det vi som er 2 om barna og ;) hadde vi hatt barnehage som stenger hadde vi bytta.. Så enkelt er det. Fordi jeg ikke kan kreve å ha akkurat de ukene fri hvert år..

Den siste ferieuka tar vi på onsdag før påsken , lille julaften og ellers en dag eller 2 der det passer seg slik.. (Eller uke for den del.. Vi er ikke så nøye med nøyaktig antall feriedager.. Tar oftest ut ei uke eller 2 ekstra

Problemet et at bhg skal ha inn lappen om ferie for barnet innen 20.april. Sfo skal ha påmelding til skolefrie dager i juni omkring samme tid. (i juli er de stengt uansett i hele kommunen)
Og foreldrene har krav på å få vite når se har ferie innen 1.mai

Det har alltid løst seg for oss, jeg har hatt såpass grei kontroll på ferien på jobb at jeg har visst hvem jeg måtte dele oppgaver med og har avtalt ferien fordelt slik at vi visste det ble godkjent og derved kunnet varsle ungenes ferie i tide

Men det ser er et puslespill hvert år (utenom i år. Permisjon)

Sykemelde seg er i alle fall så totalt galt at jeg ikke finner ord og den som evt gjør det burde (og blir nok) straffet hardt økonomisk. Er er sa søren ikke syk fordi om.bhg er stengt så det skal ikke det offentlige betale for!

Det er ferie, ulønnet perm, besteforeldre, naboer, samarbeid med venner (type en dag hver), hjemmekontor eller ta dem med, stort sett innvilges ulønnet fri dersom ingenting annet går.

I det offentlige her hvor jeg bor blir ulønnet permisjonssøknader oftere og oftere avslått. Og arbeidsgiver er vel først og fremst mer opptatt av å få ut ferie enn å gi ulønnet perm. Mannen min jobber i det private, og jeg må si at på veldig mange områder er de flinkere til å tilrettelegge for småbarnsfamilier enn hva det offentlige er. Hans muligheter til fleksibel arbeidstid og hjemmekontor er fantastiske og gjør at vi, under normale forhold (ikke permisjon), alltid er sikret barnepass og fri i alle ferier. Jeg som jobber i det offentlige er mye mer låst.

Men å sykemelde seg for å være sammen med barna håper jeg ingen gjør. Kan ikke se for meg at en lege ville skrevet ut en slik sykemelding. Hva skulle diagnosen være? Heldigvis er det ikke opp til den enkelte å sykemelde seg selv. Merker at jeg ikke kan tenke på at folk sykemelder seg for å få fri. Blir bare irritert.. :p

Edit: Mener ikke at pappaen driver barnepass. Jeg bare finner ikke bedre ord akkurat i dag. Hardt med ordleting i dag etter en veldig søvnløs natt.

Syns det skal være likt. Men har ofte måtte fått det forandra. De har ofte satt meg opp i sommerferien utenfor skolens sommerferie. Og da går jo min ferie alene. Og barna sine uten en av oss voksne... Så har ofte måtte forandre litt så det blir tilpassa barna mine...

I fjor fikk jeg ei uke med barna og 2 uker uten barna. Da var skolen starta igjen liksom...
Da MÅTTE jeg jo få den bytta. Innenfor skoleferien.

I det offentlige her hvor jeg bor blir ulønnet permisjonssøknader oftere og oftere avslått. Og arbeidsgiver er vel først og fremst mer opptatt av å få ut ferie enn å gi ulønnet perm. Mannen min jobber i det private, og jeg må si at på veldig mange områder er de flinkere til å tilrettelegge for småbarnsfamilier enn hva det offentlige er. Hans muligheter til fleksibel arbeidstid og hjemmekontor er fantastiske og gjør at vi, under normale forhold (ikke permisjon), alltid er sikret barnepass og fri i alle ferier. Jeg som jobber i det offentlige er mye mer låst.

Men å sykemelde seg for å være sammen med barna håper jeg ingen gjør. Kan ikke se for meg at en lege ville skrevet ut en slik sykemelding. Hva skulle diagnosen være? Heldigvis er det ikke opp til den enkelte å sykemelde seg selv. Merker at jeg ikke kan tenke på at folk sykemelder seg for å få fri. Blir bare irritert.. :p

Edit: Mener ikke at pappaen driver barnepass. Jeg bare finner ikke bedre ord akkurat i dag. Hardt med ordleting i dag etter en veldig søvnløs natt.
Ulønnet perm er ikke alltid så lett nei, men det er oftest mulig også i det offentlige i tilfelle "enslig forelder uten nettverk med bhg som.er stengt og kan ikke få ferie da". Men da kan somregel arbeidsgiver heller ordne ferien da ;-)

Syns de med små unger som ikke kan passe seg selv og som har barnehage eller Sfo som stenger skal gå foran i køen, tenker at andre kan ta alternativer uker, da er det også billigere å feriere ;-) Selv er jeg lærer, så har fri i alle skoleferier uansett, så trenger heldigvis ikke tenke på det :-)

Jeg syntes det skal være likt for alle, det er nok helt sikkert flere enn småbarnsforeldre som har behov/ønske om å ha ferie på sommeren.

Jeg er for at man skal kunne tilrettelegge så langt det lar seg gjøre. Enten det gjelder graviditet, sykdom, aleneforeldre eller småbarn hjemme.. Men ikke slik at alltid de uten barn må jobbe ubekvemt og slippe unna feks julaften osv.. Men så langt det rettferdig lar seg gjøre.. Har et inntrykk av at det som regel ordner seg for alle.. Hvis det er ekstra trykk på enkelte uker om sommeren, får man eventuelt ta annethvert år..

Nå er det sånn at lillegutt må ha tre uker sammenhengende ferie i sommer. Bhg er stengt to uker, så da må det bare bli sånn at vi får fri da. I år blir det ikke felles ferie på oss da pga ulike årsaker, så det handler ikke om st vi SKAL ha ferie når det passer oss, men når det passer bhg.

Syns alle som har "spesielle behov" bør tas hensyn til, det være seg småbarnsforeldre uten barnepass, folk som skal i bryllup i utlandet, eller gamle grandtante Gerdas begravelse i amerika. Ordner seg som regel for alle, men fint at de som er fleksible er nettopp det. Vet jeg var det da jeg var ung og barnløs. :)

Har du en barnehage som stenger om sommeren? Om ikke er det jo ikke problem uansett. Du søker ferie først og så på barnet ditt etterpå ;) det er da slik vi må gjøre det vi som er 2 om barna og ;) hadde vi hatt barnehage som stenger hadde vi bytta.. Så enkelt er det. Fordi jeg ikke kan kreve å ha akkurat de ukene fri hvert år..

Den siste ferieuka tar vi på onsdag før påsken , lille julaften og ellers en dag eller 2 der det passer seg slik.. (Eller uke for den del.. Vi er ikke så nøye med nøyaktig antall feriedager.. Tar oftest ut ei uke eller 2 ekstra
Her har alle barnehagene stengt i uke 28, 29 og 30, så å bytte hadde ikke hjulpet noe :p

Jeg syns alle skal stille likt!

Jeg kan ikke for alt i verden forstå hvorfor barnløse skal jobbe for eksempel julaften fordi jeg har barn. Det er jo ikke de som har valgt at jeg har barn, så om jeg ikke får fri på julaften, får barnet være hjemme med pappa, eller hos noen besteforeldre.

Mener det bør være likt for alle, men på flerkulturelle arbeidsplasser syns jeg at de som ikke feirer jul og påske kan ta vakter da, så kan de som feirer jul for eksempel ta vakter når kolleger vil ha fri til å feire ramadan eller eid eller andre religiøse høytider.

Nei barnehagen stenger ikke men vi må ha 3 uker sammenhengende +en uke innenfor de ukene barnehagen setter opp. Og i år er det altså mellom uke 25 og 32.

Har for første gang på 7 år fått velge ferie først da jeg nå er eneste med unger i stengt bhg. Neste år er vi 2 stk, så regner med at vi deler opp de tre ukene i to så vi får like mye med ungene. Her prøver vi å ta hensyn til alle. Noen begynner på skole i mnd skifte juli/august og da jobber noen andre.

Nei barnehagen stenger ikke men vi må ha 3 uker sammenhengende +en uke innenfor de ukene barnehagen setter opp. Og i år er det altså mellom uke 25 og 32.

Men det skal da litt til å ikke ha ferie fra jobb de ukene da. Er jo da de fleste har ferieperioden. Og 3 uker har man vel etter ferieloven krav på.

Men det skal da litt til å ikke ha ferie fra jobb de ukene da. Er jo da de fleste har ferieperioden. Og 3 uker har man vel etter ferieloven krav på.

Poenget mitt var bare at jeg ikke kan ta ferieuker resten av året som andre gjerne kan og dermed må jeg ha innenfor de ukene.

Det er ikke alltid det er så lett. Her må somerferielapp inn for barna 20. April, jeg får svar på min ferie 1. Mai. Kjipt om det ikke blir samme uker, da det er vanskelig å bytte de ukene en har satt opp i Bhg.

Poenget mitt var bare at jeg ikke kan ta ferieuker resten av året som andre gjerne kan og dermed må jeg ha innenfor de ukene.

Er nok mange som ikke kan det heller pga yrker og må følge driften.

Så du mener at andre heller skal ta ferie i starten på juni eller september f eks for at du skal ha førsterett på ferien?

Jeg tror de aller fleste arbeidsplasser forsøker så langt det går å gjøre alle fornøyde. (Mulig jeg er blåøyd her og farget av min offentlige arbeidsplass) og dersom det ikke er mulig så må noen vike. Og det er da feil de samme skal vike hver gang ;) det blir som å si de enslige skal jobbe f eks julaften så de med barn skal få fri ;) ferieloven gjelder vel fra 1 juni til 30 sept.. Og de aller fleste er ferdig med ferieavvikling innen august.. (For de som ønsker dette) så er vel sjelden det er noe problem når dere selv kan sette opp ferien. På min arbeidsplass har vi forresten akkurat de ukene du beskrev som hovedferiene.. Alle som vil får 4 uker ferie sammenhengende! De ukene. Ikke sikkert man får når man ønsker men som regel gjør man det i stor grad ;)

Back
Topp