Ferie uten unger?

Tenker at det er ok når ungene selv kan si at de ikke vil være med/vil heller være hos mormor (f.eks). Ihvertfall ikke tidligere enn barneskolen.

Dette er ikke særlig bra for tilknytningen, er det første jeg tenker.

Personlig så kan jeg ikke se for meg at jeg vil på ferie uten ungene mine.

¨Hadde aldri klart å reise en uke på ferie med baby eller eldre unger. Nå har jeg skolebarn men for oss er ferie noe vi gjør sammen, ikke bruke penger uten at barna får være med...

Av ulike årsaker var jeg borte fra eldstedatteren i 14 dager da hun var 3,5 mnd gammel. Ammet ikke, men det var ingen god opplevelse uansett. Da vi endelig var sammen igjen, var hun utilpass og utrygg. Tok sin tid å få en trygg og god baby igjen. Så nei, jeg ville ikke anbefalt noen å være borte lenge fra babyen sin!
Var borte 2 netter fra yngstesønnen da han var 4 mnd og han fikk kraftig separasjonsangst etter på. Kort fortalt, han er 2 år nå, og har først den siste måneden godtatt å ha barnevakt.
På den annen side, så bodde jeg hjemme hos foreldrene mine da min eldste var baby, så han hadde både meg og dem som omsorgspersoner fra dagen han ble født. Han var med mormoren sin på helgetur hos oldeforeldrene sine da han var 7 mnd. Det gikk kjempefint! :) Ammet enda på kveld/natt, men pumpet før jeg la meg på kvelden, og ammingen gikk kjempefint da han kom hjem igjen. Men som sagt, han var da like mye knyttet til mormor som han var til meg. Så mulig situasjonen var litt annerledes.. :)

Tusen takk for at du deler erfaringen du hadde ❤️

Tenk hardt og lenge på det. Følg magefølelsen din så finner du nok ut av hva som passer for deg og din baby:) Ikke alle er like, takk Gud for det;)
Jeg har 3 barn og alle har hatt/har forskjellig behov fra meg/far og har dermed sovet borte i forskjellige aldere:)

Jeg var i London i 4 dager for litt over 1mnd siden når mini var 7mnd. Han var hjemme med sambo da. Jeg var helt dårlig over å skulle dra, og hadde verdens verste samvittighet. Det var en overraskelsestur så jeg hadde ikke bestilt det selv, men guuud så deilig når jeg først var der borte og det gikk kjempe fint med lille hjemme uten meg :)

Jeg vil si at det er direkte skadelig å reise fra barnet sitt i en hel uke, når barnet er så lite.
Nei, det kommer ikke fra mammapolitiet, det kommer fra en med en barnevernfaglig utdannelse. Barnet ditt har ikke tidsperspektiv, og er ikke i stand til å forstå at mamma kommer tilbake. For barnet ditt så er du (og evt pappa) den aller viktigste . Du er tryggheten som barnet ditt tolker verden ut i fra. Du er den barnet ditt søker trøst hos når den blir redd. Du er den barnet ditt har fått dekket alle sine behov av.
Jo, alle de andre rundt betyr også mye, men til syvende å sist er deg deg babyen din er fullstendig avhengig av for å overleve. Det vil skape spor i hjernen til babyen din om du velger å reise bort en hel uke uten å ta den med. Det kan i verste fall føre til varig endring i hjernen til babyen din, fordi at babyen din kan slutte å stole på at verden er et trygt sted. Det vil påvirke den på en eller annen måte.

Det er viktig å prioritere parforhold og egentid. Men ikke på denne måten. Du kan ta deg en tur ut med venninnene. Du og kjæresten kan ta en tur ut på date en kveld . Men å reise fra en 4,5 mnd gammel baby i en hel uke er ikke bra.

Hvis du har noen spørsmål, så ta gjerne kontakt via pm.

Eg skal 4 dagar til London no når småen er 6 mnd. Mannen blir heime med han, eg ammar ikkje. Eg har tilbrakt 5 veker på sjukehus i haust, så småen er godt vant med å berre ha pappa å forholde seg til, og eg er trygg på at han og pappa klarar seg kjempefint.

Eg ville derimot ikkje reist vekk saman med mannen uten babyen. Vil at han skal ha ein av oss der så lenge han er liten.

Personlig ville jeg nokk ikke reist i fra mini før hun nermet seg skolealder! Og da kun en helg:p

Eg skal 4 dagar til London no når småen er 6 mnd. Mannen blir heime med han, eg ammar ikkje. Eg har tilbrakt 5 veker på sjukehus i haust, så småen er godt vant med å berre ha pappa å forholde seg til, og eg er trygg på at han og pappa klarar seg kjempefint.

Eg ville derimot ikkje reist vekk saman med mannen uten babyen. Vil at han skal ha ein av oss der så lenge han er liten.
Det er jeg enig med deg i, ville heller ikke reist begge to

Back
Topp