Ferie uten unger?

Ville kanskje nøyd meg med en helg så tidlig, og heller tatt mer tid en annen gang :) men kan godt forstå lysten altså, det kan være en intens tid, så godt å få et avbrekk :)

Jeg hadde konferanse da mini var 5 mnd det var dog en helg. Så tydelig at det ikle lønnet seg. Dro tilbake på jobb da mini var 7 mnd da er jeg borte i to uker og det var rett og slett trist. ( gubben har vært hos barnet hele tiden når jeg er vært borte)

Jeg å gubben har tenkt å ta en kjæreste natt. Men eneste grunnen til det er at mini trives veldig med bestemor og hjemmet hennes. Men ikke en uke selv om ham nærmer seg 11 mnd:)

Jeg har sendt eldste på overnatting hos mamma siden han var ca 4 mnd, men jeg ville aldri sendt bort en baby en hel uke. Tror dere også har mer gevinst av en helg enn en uke. Jeg hadde heller tatt med ungen på ferie om jeg skulle bort en uke.

Jeg forstår mange syns det vi vurderer er galskap, og tilknyttinger starter allerede når frøet er sådd i mors mage. Mange kunne aldri tenkt seg å reist fra sitt barn før det blir 18 og flytter ut. Jeg stoler på mormor og at hun vil bli tatt godt vare på om vi drar, hun var 6 uker på første overnatting. Jeg ønsker ikke kritikk for at jeg i det hele tatt vurderer det. Men er det noen der ute som har vært borte fra sitt barn før det var 6 mnd og kan dele erfaring? Føler meg som tidenes verste mor bare for og spør og lese svarene deres. Noen kan gi slipp tidlig og andre ikke. Enkelt og greit.
Mannen min og sønnen min var borte fra meg i 3-4 dager da han var på den alderen. Jeg orket ikke å bli med de, da jeg var gravid og konstant dårlig... Savnet han veldig mye, men det gikk veldig fint. Hadde ihvertfall ikke glemt meg... Hehe... Tror det skal litt mer enn noen dager før et barn glemmer foreldrene sine.... :)

Vi var to netter i London nå når lillemor var 8 mnd. Det gikk så bra så:) men ei uke hadde jeg ikke klart.

Av ulike årsaker var jeg borte fra eldstedatteren i 14 dager da hun var 3,5 mnd gammel. Ammet ikke, men det var ingen god opplevelse uansett. Da vi endelig var sammen igjen, var hun utilpass og utrygg. Tok sin tid å få en trygg og god baby igjen. Så nei, jeg ville ikke anbefalt noen å være borte lenge fra babyen sin!
Var borte 2 netter fra yngstesønnen da han var 4 mnd og han fikk kraftig separasjonsangst etter på. Kort fortalt, han er 2 år nå, og har først den siste måneden godtatt å ha barnevakt.
På den annen side, så bodde jeg hjemme hos foreldrene mine da min eldste var baby, så han hadde både meg og dem som omsorgspersoner fra dagen han ble født. Han var med mormoren sin på helgetur hos oldeforeldrene sine da han var 7 mnd. Det gikk kjempefint! :) Ammet enda på kveld/natt, men pumpet før jeg la meg på kvelden, og ammingen gikk kjempefint da han kom hjem igjen. Men som sagt, han var da like mye knyttet til mormor som han var til meg. Så mulig situasjonen var litt annerledes.. :)

det virker litt som at du tror at de som anbefaler deg å ikke gjøre det er alle hysteriske mammapoliti som er ekstreme. Vil bare si at de fleste er nok ikke det, prøv se bort i fra hvem som er klar for det eller ei som mamma, og heller tenk på DIN baby og hva den er klar for. Det er absolutt ikke anbefalt å reise bort fra en så liten baby så lenge, hvis man skal på på fakta og forskning . Det er en grunn til at du finner veldig lite når du søker om det, rett og slett fordi veldig få velger gjøre noe sånt da det ikke er gunstig. Om babyen klarer seg tviler jeg ikke på, og besteforeldrene er sikkert kjempe flinke. Men hvis du feks vil fortsette amme, noe som definitivt er best for din baby at du gjør, kommer du til å måtte sitte pumpe deg hver 5 time hele uka for å opprettholde melka, og hvor hyggelig tur blir nå det da?

Håper ikke du føler jeg dømmer for hardt, men hadde definitivt tatt denne turen senere, tror du desverre kommer til å få få erfaringer her på mødre som har reist vekk fra babyen sin av fri vilje så tidlig. Forstår HS reagerer, de ønsker bare det beste for lille, selvom hun kunne prøvd forklare hvorfor det er så viktig ikke reise så lenge sånn.

Jeg er ganske large og laidback, men nei hadde ikke gjort det. Skal 24-timer til Oslo til helgen og tar babyen (3 mnd) med. Ja, man trenger voksentid, men det kan man løse på mange andre måter enn å løsrive seg fra er lite barn som er fullstendig avhengig av mor.

Amming er ikke bare mat.

Frøkna var 2.5 år da hun var borte fra oss i 1 uke. Selv da synes jeg det var altfor lenge og tidlig, hun hadde en fest hos besteforeldrene.

Personlig kunne jeg aldri reist når de var så små. Selv om storebror tok flaske og jeg delammet han så slet jeg nok med ammingen der og hadde vært redd for å miste melken.
Lillebror tar ikke flaske og har begynt å spytte ut mme så der er det ikke aktuelt å reise vekk så lenge. Skulle jeg reist vekk i det hele tatt hadde jeg begynt med en natt evt en helg:-). Kan få mye kvalitetstid som kjærester da også tenker jeg ihvertfall:-). Og heller tatt en uke ferie uten barn når barna var eldre:-).

Babyen har behov for å være hos sine foreldre, eller andre som har hovedansvaret. Så nei, 1 uke så tidlig er absolutt ikke å anbefale. At den kjenner barnevakten godt er ikke bra nok.
Vi var borte fra lillemor i nesten en uke nå i høst for første gang, hun er 4 år. Det gikk veldig fint. Men min mann har fått kjenne på at hun ikke var fornøyd med at han dro fra henne så lenge. Hun er pappadalt. I fjor måtte han bo fra henne i ukedagene, den gang var reaksjonen sterk på at han forlot henne. Og jeg kjenner til historie med yngre barn der mor måtte være vekk fra ungen i en periode, der fikk ungen en kraftig reaksjon på dette.

For meg personlig hadde ikke jeg dratt. Klarer ikke ei helg vekke fra 2 åringen engang :p
Men selv om det kan virke deilig med litt egentid så er det noe med det når de er så små. Jeg ville nok begynt i det små med en natt på hotell. Men som sagt. Dette gjelder jo meg selv :)

Når det er OK vet jeg ikke, men har også hørt at 1 t pr mnd er anbefalingen. 1 mnd = 1t, 4 mnd=4 t... Jeg vet ikke årsaken til behovet for egentid så raskt etter fødsel, men dersom det er en god grunn til det så har jeg forståelse. Dersom det kun er for sin egen del ville jeg nok aldri gjort det. Det er krevende å få barn og man blir vanvittig sliten i perioder, men når man først har valgt å få barn så bør man kunne vente med så lange ferier til barnet blir eldre. Men det er bare mine tanker. Og bare sånn at det er sagt; jeg sier det ikke for å dømme mor, alle drømmer nok om et avbrekk!! Men jeg sier det fordi jeg er helt sikker på at det er barnets beste ❤️

Last edited:
Hvis dere skal bort en uke ville jeg tatt med baby og heller vært borte en natt-2 en helg. Jeg ville min svigermor låne gutten vår når han var 16 mnd i ca en uke. For meg Ble det for lenge. Kan heller være mer borte fra han når han er større. Er nå ca.20 mnd og det lengste han har vært borte fra oss er 3 dager ca

Jeg var borte fra bøtta når hun var 4,5 mnd, i 2,5 døgn. Da var hun sammen med pappaen sin. Hadde ikke reist om ikke det var pappaen som var hjemme med henne :-)
Og en hel uke er kanskje litt lenge for en sånn liten baby, men dette må alle få velge selv. Personlig ville jeg nok ikke dratt bort med pappaen så lenge.

Hva med en helg istedenfor? Forstår behovet for en pause, men en hel uke er nok litt lenge når baby er så liten. Høres nok fint og flott ut, men etter en stund er det ikke sikkert det er så kjekt likevel ;) eldste her hadde kolikk og var tidlig på sin første overnatting hos mormor, men det var en natt her og en der. Hadde en hel helg borte når hun var ca 6 måneder og da var det nok :)

Jeg ville personlig ikke dratt når babyen er så liten. Vi var en uke borte fra barna når de var 2 og 4,5 år - det gikk veldig bra, de var hos besteforeldre og de var så store at vi fikk snakket masse med de på forhånd. Jeg sleit nok mer de siste dagene enn barna.

Vi var borte en helg når eldstemann var 1 år, han fikk skikkelig separasjonsangst en god stund etterpå, det var vondt å se.

Men man gjør det som er best for seg og sine barn :)

Det er vel opp til hver enkelt! :) jeg personlig hadde ikke klart meg uten baby i den alderen! Syns det er kjipt åndra fra dem en helg enda, 3 og 5 år!:D

Jeg forstår mange syns det vi vurderer er galskap, og tilknyttinger starter allerede når frøet er sådd i mors mage. Mange kunne aldri tenkt seg å reist fra sitt barn før det blir 18 og flytter ut. Jeg stoler på mormor og at hun vil bli tatt godt vare på om vi drar, hun var 6 uker på første overnatting. Jeg ønsker ikke kritikk for at jeg i det hele tatt vurderer det. Men er det noen der ute som har vært borte fra sitt barn før det var 6 mnd og kan dele erfaring? Føler meg som tidenes verste mor bare for og spør og lese svarene deres. Noen kan gi slipp tidlig og andre ikke. Enkelt og greit.

Men hva er du ute etter da? Du sier du vil ha råd, men på meg så virker det som du ønsker at noen skal skrive noe som gjør at du ikke har en vond følelse for å dra bort.
For du hadde aldri skrevet på et forum for råd, hvis ikke tanken plager deg.

Og jeg skal være helt ærlig, jeg forstår ikke at noen trenger en pause fra et barn på 4,5 mnd i ei hel uke. Noen timer, ja. Noen trenger et døgn. Men ei uke, det er ganske lenge for et så lite barn.

Dette var kjekkere å lese en alle som aldri kan reise fra sitt barn, og får meg til og føle meg ræva for å vurdere det en gang! :/ takk:)

Vi måtte reise bort når prinsen var 3 mnd i et bryllup. Da reise vi en helg. Det gikk helt fint. Han var strålende fornøyd når vi kom hjem igjen.

Hvis folk skal følge time/mnd regelen så kan jo ikke foreldre gjøre noe uten de små.

Jeg er ganske avslappet som mamma. Vi har ikke fulgt 1måned=1time på vår gutt. Han er på overnatting hos besteforeldrene hver 4-6 uke og har hvert det siden han var rundt året. De har passet han noen timer på dagtid fra 3-4 måneders alderen og det har gått helt fint. Han overnattet første gang når han var 6 måneder.
Han var også hos dem på en ukes ferie i sommer, er snart 2,5 år.

Men en uke, så tidelig hadde ikke hvert aktuelt.
Da det er mer for deres skyld en for barnet.
Du er ikke en ræva mor som vurderer det, men det virket som du tenker mer på deg selv enn barnet.
En helg nok mer passende også heller øke det etterhvert som barnet blir eldre.

Back
Topp