Ferie under mammapermisjon

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Marsmagi 2025
Hei!

Skal ut i permisjon til sommeren, og lurte derfor på følgende: Opparbeider man seg betalte feriedager når man er i mammaperm? Permisjonen min vil vare fra ca juni - februar.

Opparbeider jeg meg da fem uker betalt ferie som vanlig i 2023 da? Eller vil jeg kun få feriepenger som må dekke dersom jeg tar ferie?

Håper dere forstår spørsmålet :hilarious:

Hei!

Skal ut i permisjon til sommeren, og lurte derfor på følgende: Opparbeider man seg betalte feriedager når man er i mammaperm? Permisjonen min vil vare fra ca juni - februar.

Opparbeider jeg meg da fem uker betalt ferie som vanlig i 2023 da? Eller vil jeg kun få feriepenger som må dekke dersom jeg tar ferie?

Håper dere forstår spørsmålet :hilarious:

Kopiert fra nav sine nettsider

Feriepenger fra NAV utgjør 10,2 prosent av brutto foreldrepenger for de første 12 eller 15 ukene av den samlede stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent dekningsgrad og 15 uker ved 80 prosent dekningsgrad)

Egentlig helt sykt at du ikke får feriepenger for all tid man er i mamma eller pappaperm....

Der spørs rett og slett på arbeidsgiver.

Får du permisjonspengene fra nav så opparbeider du bare feriepenger de fleste ca 3 mnd av permisjonen og ender derfor med lite feriepenger.

Får du lønn som vanlig fra arbeidsgiver som så får refusjon fra nav, utbetaler de fleste arbeidsgivere vanlige feriepenger også

Der spørs rett og slett på arbeidsgiver.

Får du permisjonspengene fra nav så opparbeider du bare feriepenger de fleste ca 3 mnd av permisjonen og ender derfor med lite feriepenger.

Får du lønn som vanlig fra arbeidsgiver som så får refusjon fra nav, utbetaler de fleste arbeidsgivere vanlige feriepenger også
Helt riktig som du sier, men vil understreke der du nevner om fleste arbeidsgiverne, for det er dessverre ikke alle (inkl min egen arbeidsgiver:/)

så verdt å dobbeltsjekke :)

Last edited:
Ja, de fleste, men ikke alle. Verd å sjekke. Bør jo stå i kontrakt eller personalhåndbok eller noe sånn, men spørr den som har med lønn å gjøre. Eller hr. Eller noe sånn.

Ja, de fleste, men ikke alle. Verd å sjekke. Bør jo stå i kontrakt eller personalhåndbok eller noe sånn, men spørr den som har med lønn å gjøre. Eller hr. Eller noe sånn.

tillitsvalgt bør også kunne svare på det

Ja, de også.

Det variere fra sted til sted hvor det er naturlig å spørre

Tusen takk for svar. Da skal jeg undersøke hvilken ordning min arbeidsgiver har. Både mannen og jeg er ganske overrasket over at man mister ferie fordi man har mammapermisjon. Det blir jo enda et sted hvor kvinnen er taper på grunn av å få barn:eek:

Tusen takk for svar. Da skal jeg undersøke hvilken ordning min arbeidsgiver har. Både mannen og jeg er ganske overrasket over at man mister ferie fordi man har mammapermisjon. Det blir jo enda et sted hvor kvinnen er taper på grunn av å få barn:eek:
Du mister ikke ferie (fortsatt krav på 25 dager), men du mister feriepenger. Viktig forskjell ;)

Fedrene taper også her da :oops:

Back
Topp