ferie etter permisjon ??

Om du får 5 uker avhenger av avtalen du har med din arbeidsgiver ved kontrakt og/eller tariffavtale. Ferieloven gir deg rett til 4 uker
 
Jeg har 5 uker ferie hvert år. Så skulle trur de kunne flyttes over. Trur ikke det står i noen kontrakt hvor mange uker en kan flytte over ved evt permisjon
 
Hos meg hvertfall som jobber i kommunen, så fikk jeg beskjed om at alle 4 ukene + 1 dag måtte taes i år, og kunne ikke bli overført til neste år, for da ville det blitt 10 uker ferie neste år. Jeg tenkte også å flytte alle 4 ukene + 1 dag over til neste år og ta de like etter permisjonen og dermed få enda lenger perm. Dette var det både saksbehandler på møte med NAV, arbeidsgiver og økonomiansvarlig som sa til meg at ikke gikk. Den 5 ferieuken er jo valgfri om man vil ta, avhengig av hvor man jobber. Hos meg kan den også taes ut i lønn sa arbeidsgiver til meg om jeg ville :) Men den 5 uken har jeg fått overført til neste år, etter endt permisjon, men det er avtale med arbeidsgiver om dette. NAV sier man har bare har de 4 ukene + 1 dag som er lovgitt ferie som kan telles inn i permisjonen :)
 
Last edited:
Med 100 %, så går jeg ut i permisjon den 25 juni, termin 17 juli og har mine 9 uker permisjon i starten (3 uker før fødsel, og 6 uker etter). Etter dette tar jeg 4 uker ferie + 1 dag (årets feriekvote), og starter igjen på permisjonen etter dette igjen. Dette fordi det er vanskelig å få overført ferien til neste år, da det blir 10 uker i 2017. Så best å få flettet inn ferien etter dine obligatoriske mammauker og før fellesperioden starter, permen din blir uansett utsatt en måned året etter :) Permisjonen min varer da helt til 24 april :) Så får jeg overført den 5 ferieuka fra jobb etter det, så starter på jobb igjen første uka i mai. Så tar pappa sine 10 uker, som er ferdig i midten av juli, så tar vi neste års ferie etter det en gang, slik at det passer med barnehagestart :)

Jeg fikk hjelp til dette av økonomiansvarlig på jobben min, hjalp til å fylle ut skjema, som jeg skal levere til NAV etter uke 26, der står det både permisjon og ferie, foruten den siste og 5 ferieuken som blir tatt neste år, fordi det er en avtale mellom arbeidsgiver og meg :) Økonomiansvarlig leverer også samme skjema fra de, slik at våre stemmer overens, samt sender inn alle papirer vedrørende lønn og sånt. Man skal også levere terminbekreftelse på at du er gravid, til NAV, dette er det legen eller din jordmor som ordner. Så hvis du har noe sånt på jobben din så anbefaler jeg deg å få hjelp til alt sånn, eller bare ringe Nav eller gå ned på NAV og få de til å hjelpe deg :)
Det var veldig lurt. Sitter å lurer på hvordan vi skal gjøre det ifht perm/ferie. (Sniker fra august)
 
Jeg et ansatt i kommune og sjefen min spurte meg om jeg ville ha ferie før jeg gikk ut i permisjon, eller om jeg ville spare alt til neste år, for henne spilte det ingen rolle :) Dermed har jeg 10 uker neste år! Jeg skal ha 80% lønn og har permisjon til juni neste år, bare veldig spent på om jeg får ta ferien med en gang etter, slik at jeg får ferie hele sommeren :p
 
Jeg et ansatt i kommune og sjefen min spurte meg om jeg ville ha ferie før jeg gikk ut i permisjon, eller om jeg ville spare alt til neste år, for henne spilte det ingen rolle :) Dermed har jeg 10 uker neste år! Jeg skal ha 80% lønn og har permisjon til juni neste år, bare veldig spent på om jeg får ta ferien med en gang etter, slik at jeg får ferie hele sommeren :p


Aha, de opererer litt forskjellig da skjønner jeg! Men syns ikke det skal spille noen rolle egentlig om man tar ferieukene inni permisjonen eller etter, man får jo like lang permisjon uansett hva man gjør :) Du får jo en ekstra lang en da siden du har valgt 80 % lønn og permisjon. Med begge kvotene her så er vi ferdig i midten av juli med permen, så blir ferien tatt etterpå, sånn at det passer med barnehagestarten :)
 
Back
Topp