x1xgotherina
Glad i forumet
ORIGINAL: S_C
ORIGINAL: gotherina
ORIGINAL: Myshild Bergsprekken
Dette gjorde jeg:
hadde faste strenger rutiner ved legging...leste en bok, sang en sang, natta nuss, "mamma elsker deg over alt på jord, nå må du legge deg og sove, mamma er rett utenfor døren og passer på deg, natti natt, elsker deg" lyset av og ut...
lot døra stå litt oppe...
han gråt, så gikk jeg inn igjen etter ca 3-5min, sa "mamma er her, hun elsker deg, og går ikke fra deg, nå skal du sove, natti natt" gikk ut igjen...
lot døra hans stå litt oppe, gjorde litt husarbeid, gikk og sang, så han hørte at jeg var der, og viste jeg ikke hadde gått i fra han...
5min etterpå gikk jeg inn igjen, "mamma elsker deg, natti natt"
neste gang sa jeg bare "natti natt lille elskling"
kutta ned oppmersomheten for hver gang jeg var inne, men passet på at han hørte meg når jeg ikke var i rommet, og gi beskjed om at jeg var glad i han hver gang...
min var da ca like gammel som din er nå, dette tok ca en uke hos oss, og har ikke hatt problemer med legging siden...noen kvelder er det jo, men ikke noe store greier...
sånn gjorde vi det også ! bare vi gikk inn hvert. 3 min uansett, økte ikke. vi prøvde opp ned metoden. men det funket ikke her i hvertfall. men nå var det vel ikke akkurat ferber vi gjorde heller da..
Er vel dette vi har gjort også, men fulgt ferber tidspunktene veldig nøye og..
Men hun ligger oppe, så er ikke alltid hun hører meg nede heller..
da hadde jeg kutta ut økingen på tidspuktene, bare latt det gå 3-5min mellom hver gang...og sett om det ikke var en eller annen mulighet for at ikke du kunne blitt oppe, lagd litt lyd så hun vet du er der...
kansje[:)]
Ja for det er der jeg sliter mest.. Med å vente 10-15 min med å gå inn igjen til hun.. Det er sårt å høre på hun da..
Jeg pleier å vært oppe i begynnelsen, med en gang jeg legger hun, så snakker jeg til henne fra gangen.
Da griner hun og sier "mamma utenfor", "komme inn og sova".. Grusomt..[&o]
Vet ikke om hun er redd f.eks mørkredd..[&:]
hmmmm, har hu nattlampe??? hu vet jo du er utenfor, hu vet at du er der...
Jeg er en av de som mener at vi faktisk er nødt til å lære ungene våre å bli litt selvstendige også, selfølgelig ikke som spebarn, men når de er 2år er det greit med litt...
hva med å da stikke hodet inn og si "ja, mamma er utenfor, men ***** er stor jente nå, og må sove i sengen sin alene, men mamma er rett utenfor døren og passer på deg. Så kan vi kose oss masse sammen i morgen, mamma elsker deg, natti natt"
Da får hu tilbakemld fra deg, samtidig som du ikke gir etter...
og 5min holder i massevis, både for deg og henne, hadde ikke økt mere enn det...
Sa faktisk til sambo no at vi må skaffe hun en nattlampe, over sin seng som hun kan få styre selv..
Hun har til nå bare hatt lyset fra gangen inn døren som står åpen..
Det tror jeg og, med 5 min..
ble du noe klokere av dette??
nå må jeg snart gå å legge meg, ønsker dere masse lykke til, bare prøv dere fram, gjør det som er best for dere, ikke heng dere opp i å skulle følge de forskjelige metodene, barn er forskjelige, og vi foreldre er forskjelige...følg magefølelsen[;)]
lykke til[:)]