Ferber metoden

ORIGINAL: S_C

ORIGINAL: gotherina

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

Dette gjorde jeg:

hadde faste strenger rutiner ved legging...leste en bok, sang en sang, natta nuss, "mamma elsker deg over alt på jord, nå må du legge deg og sove, mamma er rett utenfor døren og passer på deg, natti natt, elsker deg" lyset av og ut...
lot døra stå litt oppe...
han gråt, så gikk jeg inn igjen etter ca 3-5min, sa "mamma er her, hun elsker deg, og går ikke fra deg, nå skal du sove, natti natt" gikk ut igjen...
lot døra hans stå litt oppe, gjorde litt husarbeid, gikk og sang, så han hørte at jeg var der, og viste jeg ikke hadde gått i fra han...
5min etterpå gikk jeg inn igjen, "mamma elsker deg, natti natt"
neste gang sa jeg bare "natti natt lille elskling"

kutta ned oppmersomheten for hver gang jeg var inne, men passet på at han hørte meg når jeg ikke var i rommet, og gi beskjed om at jeg var glad i han hver gang...

min var da ca like gammel som din er nå, dette tok ca en uke hos oss, og har ikke hatt problemer med legging siden...noen kvelder er det jo, men ikke noe store greier...

sånn gjorde vi det også ! bare vi gikk inn hvert. 3 min uansett, økte ikke. vi prøvde opp ned metoden. men det funket ikke her i hvertfall. men nå var det vel ikke akkurat ferber vi gjorde heller da..

Er vel dette vi har gjort også, men fulgt ferber tidspunktene veldig nøye og..
Men hun ligger oppe, så er ikke alltid hun hører meg nede heller..

da hadde jeg kutta ut økingen på tidspuktene, bare latt det gå 3-5min mellom hver gang...og sett om det ikke var en eller annen mulighet for at ikke du kunne blitt oppe, lagd litt lyd så hun vet du er der...

kansje[:)]

Ja for det er der jeg sliter mest.. Med å vente 10-15 min med å gå inn igjen til hun.. Det er sårt å høre på hun da..
Jeg pleier å vært oppe i begynnelsen, med en gang jeg legger hun, så snakker jeg til henne fra gangen.
Da griner hun og sier "mamma utenfor", "komme inn og sova".. Grusomt..[&o]
Vet ikke om hun er redd f.eks mørkredd..[&:]

hmmmm, har hu nattlampe???    hu vet jo du er utenfor, hu vet at du er der...
Jeg er en av de som mener at vi faktisk er nødt til å lære ungene våre å bli litt selvstendige også, selfølgelig ikke som spebarn, men når de er 2år er det greit med litt...
hva med å da stikke hodet inn og si "ja, mamma er utenfor, men ***** er stor jente nå, og må sove i sengen sin alene, men mamma er rett utenfor døren og passer på deg. Så kan vi kose oss masse sammen i morgen, mamma elsker deg, natti natt"
Da får hu tilbakemld fra deg, samtidig som du ikke gir etter...

og 5min holder i massevis, både for deg og henne, hadde ikke økt mere enn det...

Sa faktisk til sambo no at vi må skaffe hun en nattlampe, over sin seng som hun kan få styre selv..
Hun har til nå bare hatt lyset fra gangen inn døren som står åpen..
Det tror jeg og, med 5 min..

ble du noe klokere av dette??

nå må jeg snart gå å legge meg, ønsker dere masse lykke til, bare prøv dere fram, gjør det som er best for dere, ikke heng dere opp i å skulle følge de forskjelige metodene, barn er forskjelige, og vi foreldre er forskjelige...følg magefølelsen[;)]

lykke til[:)]

Du kan jo prøve denne metoden:

http://www.barnogsøvn.com/?page_id=208

har ikke testet den selv, for frøkna mi er for liten. I tillegg har vi valgt å ligge sammen med henne til hun sovner til hun er større og vi kan bruke den metoden.

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

Dette gjorde jeg:

hadde faste strenger rutiner ved legging...leste en bok, sang en sang, natta nuss, "mamma elsker deg over alt på jord, nå må du legge deg og sove, mamma er rett utenfor døren og passer på deg, natti natt, elsker deg" lyset av og ut...
lot døra stå litt oppe...
han gråt, så gikk jeg inn igjen etter ca 3-5min, sa "mamma er her, hun elsker deg, og går ikke fra deg, nå skal du sove, natti natt" gikk ut igjen...
lot døra hans stå litt oppe, gjorde litt husarbeid, gikk og sang, så han hørte at jeg var der, og viste jeg ikke hadde gått i fra han...
5min etterpå gikk jeg inn igjen, "mamma elsker deg, natti natt"
neste gang sa jeg bare "natti natt lille elskling"

kutta ned oppmersomheten for hver gang jeg var inne, men passet på at han hørte meg når jeg ikke var i rommet, og gi beskjed om at jeg var glad i han hver gang...

min var da ca like gammel som din er nå, dette tok ca en uke hos oss, og har ikke hatt problemer med legging siden...noen kvelder er det jo, men ikke noe store greier...

sånn gjorde vi det også ! bare vi gikk inn hvert. 3 min uansett, økte ikke. vi prøvde opp ned metoden. men det funket ikke her i hvertfall. men nå var det vel ikke akkurat ferber vi gjorde heller da..

Er vel dette vi har gjort også, men fulgt ferber tidspunktene veldig nøye og..
Men hun ligger oppe, så er ikke alltid hun hører meg nede heller..

da hadde jeg kutta ut økingen på tidspuktene, bare latt det gå 3-5min mellom hver gang...og sett om det ikke var en eller annen mulighet for at ikke du kunne blitt oppe, lagd litt lyd så hun vet du er der...

kansje[:)]

Ja for det er der jeg sliter mest.. Med å vente 10-15 min med å gå inn igjen til hun.. Det er sårt å høre på hun da..
Jeg pleier å vært oppe i begynnelsen, med en gang jeg legger hun, så snakker jeg til henne fra gangen.
Da griner hun og sier "mamma utenfor", "komme inn og sova".. Grusomt..[&o]
Vet ikke om hun er redd f.eks mørkredd..[&:]

hmmmm, har hu nattlampe???    hu vet jo du er utenfor, hu vet at du er der...
Jeg er en av de som mener at vi faktisk er nødt til å lære ungene våre å bli litt selvstendige også, selfølgelig ikke som spebarn, men når de er 2år er det greit med litt...
hva med å da stikke hodet inn og si "ja, mamma er utenfor, men ***** er stor jente nå, og må sove i sengen sin alene, men mamma er rett utenfor døren og passer på deg. Så kan vi kose oss masse sammen i morgen, mamma elsker deg, natti natt"
Da får hu tilbakemld fra deg, samtidig som du ikke gir etter...

og 5min holder i massevis, både for deg og henne, hadde ikke økt mere enn det...

Sa faktisk til sambo no at vi må skaffe hun en nattlampe, over sin seng som hun kan få styre selv..
Hun har til nå bare hatt lyset fra gangen inn døren som står åpen..
Det tror jeg og, med 5 min..

ble du noe klokere av dette??

nå må jeg snart gå å legge meg, ønsker dere masse lykke til, bare prøv dere fram, gjør det som er best for dere, ikke heng dere opp i å skulle følge de forskjelige metodene, barn er forskjelige, og vi foreldre er forskjelige...følg magefølelsen[;)]

lykke til[:)]

Suger til meg tipsene deres jeg..[:)]

Tusen takk, skal ikke gi opp, men tror vi må legge om litt på metoden vi har brukt til nå.. Tror ikke den vil funke helt for oss, spesielt visst hun har et problem med mørke..
Noe jeg ikke har tenkt på før no når jeg skriver det ned.. Uff, stakkar liten..
Men nå er vi hvertfall obs på det.

Metoder er så mangt og så mye.[;)]

Det viktigste er at akkurat du kjenner ditt barn best. Om det gir deg en vond magefølelse å høre henne gråte er det sansynligvis fordi det ligger litt mer bak gråten en trass og håp om at mamma skal komme.

Kan hende hun er mørkredd. Kan hende hun sliter med å finne roen til kvelds. Kan hende hun ikke er fornøyd med sengen sin. Kan hende hun trenger selskap. Kan hende hun syntes det blir for stille. Kan hende hun har voksesmerter. Mye rart kan hende og jeg vil ikke spekulere i hva siden jeg ikke kjenner henne.

Noen forslag fra mange sene kvelder:
- nattlys om mørket er skummelt
- en lydbok eller en cd med nattasanger med såpass lav lyd at hun må være stille og lytte for å få det med seg
- en kosebamse som selvskap
- bilde av mamma og pappa på nattbordet
- en spilledåse med en god og kjent sang
- støvsug ved leggetid så hun hører det er folk i huset, men vet at de er opptatt
- klistremerkeliste med en liten premie som bonus

Det viktigste er at du skal ha det fint og hun skal ha det fint. [:)]

Håper du finner en løsning som passer for akkurat dere og at dere tør å prøve den ut til tross for en verden full av besserwissere. [;)]

ORIGINAL: Labambie

http://www.parentingscience.com/Ferber-method.html

Denne linken er hverken for eller imot metoden. Den drøfter HVA metoden er, HVEM den skal og ikke skal brukes på, HVA som faktisk foregår når den brukes osv osv.. Den er absolutt ikke negativt vinklet, og her kan du lese og gjøre deg opp en mening om det er noe som passer.

Veldig bra link! Herved lagret. [;)]

Forresten: Det er ikke en mulighet at FAR legger eldstemann nå når du er høygravid og sliten? Siden det er stor mulighet for at han må gjøre det en del når den nye babyen kommer uansett?
Om mamma plutselig blir "utilgjengelig" ved legging når nybabyen kommer kan hun jo koble dette negativt ("lillebror stjal mamman min"), men om dere rekker å starte vanen med at "noen ganger legger pappa" FØR barnet kommer kanskje det kan gå lettere?
Det vil jo være interessant å se hvordan hun reagerer på ham også - her sov Jr. MYE bedre når han var hos pappa enn når han var hjemme hos meg, i lange tider!

Jeg har kjørt litt inkonsekvent "opp-og-ned"-variant - sittet i samme rom når han er urolig, til og med med en hånd på magen hans, men ikke gitt ham oppmerksomhet ellers, og ikke løftet ham opp med mindre han har hatt magesmerter - han blir bare sint og hysterisk når jeg prøver å legge ham igjen. [8|]
Jr. begynte ikke å sove natten gjennom uten masse krøll før rundt 14 mnd.
Når våren kom i år gikk vi fra 2-30 minutters legging til 1/2 - 2 1/2 times legging...
Nå er mørketiden tilbake, og 8 av 10 kvelder kan jeg bare legge ham og gå ut av rommet - det kommer maks et gny fra ham før han sovner på egen hånd. [:)]

Når det gjelder Ferber-kuren har Ferber selv gått ut og sagt at han helst ikke vil anbefale den før 2 år, og kun ved bruk når ingenting annet nytter og barnet kun "maser" etter oppmerksomhet, ikke når det er redd/stresset.
Ser jo at jenta di er over 2, og da er det jo opp til deg som forelder å bedømme hva som ligger bak søvnnekten.

Ellers ville jeg nok prøvd med den gradvise avvenningen som opp-ned-metoden eller Midt imellom-metoden (fra Midtimellom-senteret for søvnproblematikk hos småbarn) anbefaler, og tatt med meg en stol inn på rommet hennes. Forklart at du (eller far) kan sitte hos henne, men ikke ligge i senga. Så bare sitter dere der, kanskje leser en bok eller noe om det er litt lys eller dere har leselys på boka.
Etterhvert flytter du stolen bort fra senga og nærmere døra.
Nest siste skritt er å sitte omtrent i døråpningen, før du flytter ut av rommet - da er forhåpentligvis barnet blitt vant til å ikke ha deg i umiddelbar nærhet, samtidig som det er trygt på at du ikke er langt unna.
Ikke gi barnet masse oppmerksomhet - et fast mantra av typen "Nå må du sove. Mamma er her og passer på deg, men nå er det natt" er beroligende samtidig som det ikke gir for mye oppmerksomhet til barnet.

Skjønner at rett før termin er litt dumt tidspunkt å starte dette på, men lurer derfor nok en gang på om ikke pappa kan stille opp og ta sin del av leggingen?
Om du synes Ferber er slitsom nå, kan nok barseltårer og hormonflom gjøre det ganske uutholdelig for deg. Samt at du uansett kan risikere å sitte opptatt med amming halve kvelden slik at far MÅ ta seg av legging. [;)]

SJOKKERT!!!!!
Trodde seriøst folk hadde begynt å skjønne at man ikke skal la barna grine seg i søvn...
Alt jeg har å si, stakkers barna deres som må føle seg så utrygg, forlatt og alene!
Skulle ikke vært lov!

ORIGINAL: Stita

SJOKKERT!!!!!
Trodde seriøst folk hadde begynt å skjønne at man ikke skal la barna grine seg i søvn...
Alt jeg har å si, stakkers barna deres som må føle seg så utrygg, forlatt og alene!
Skulle ikke vært lov!

Så sier vi takk til nok et saklig, hjelpsomt innlegg i debatten... [8|]

Hva med å komme med et konstruktivt forslag i stedet for å kritisere? [:)]

ORIGINAL: Minerva

SJOKKERT!!!!!
Skulle ikke vært lov!

Jeg kritiserer av den grunn av at jeg synes det er helt hårreisende å la barna sine gråte seg i søvn..
En ting er å la de klage litt og sutring, men når det er  direkte gråt så burde man trøste og møte deres behov.

Men du skal heller få et forslag siden du spør:
Ha faste rutiner om kvelden så barna skjønner at det er nattatid..
La dem småsutre litt, men hvis barnet begynner å skrike så gå inn på rommet gi eventuelt smokk for de små, stryk dem på skinnet, kyss dem på skinnet (altså, det som får dem til å slutte å gråte, prøv deg fram om du ikke vet hva som hjelper) La det være mørkt på rommet og snakk med en veldig rolig lav stemme om du må snakke..
Når barnet er roet ned, gå ut igjen..
Om barnet gråter med en gang du er ute av rommet, sitt deg inn på rommet (eventuelt på en stol rett utenfor døren og lar barnet vite at du sitter der) helt stille så barnet vet at du er der..
Det tar litt tid å gjøre det sånn, men etter en del kvelder så kan man korte ned tiden mer og mer og dermed ende opp med å ikke måtte være der i det hele tatt..

De små barna griner alltid av en grunn!  De har et behov som trenger å møtes. Sult, bleieskift, nærkontakt eller lignende.. Disse behovene skal alltid møtes for at et barn skal få trygghet og utvikle seg i riktig retning..
Er ufattelig mange voksne mennesker som sliter på grunn av ting som har skjedd når de var små.. De første leveårene er viktigst for å danne et godt grunnlag for en god oppvekst

Om man ikke orker å bruke tid på legging å gjøre det skikkelig, så anbefaler jeg prevensjon fra nå av!

ORIGINAL: Azoria

har ikke testet den selv, for frøkna mi er for liten. I tillegg har vi valgt å ligge sammen med henne til hun sovner til hun er større og vi kan bruke den metoden.

prøver å få denne frem, jeg...

SJOKKERT!!!!!
Skulle ikke vært lov!

Jeg kritiserer av den grunn av at jeg synes det er helt hårreisende å la barna sine gråte seg i søvn..
En ting er å la de klage litt og sutring, men når det er  direkte gråt så burde man trøste og møte deres behov.

Men du skal heller få et forslag siden du spør:
Ha faste rutiner om kvelden så barna skjønner at det er nattatid..
La dem småsutre litt, men hvis barnet begynner å skrike så gå inn på rommet gi eventuelt smokk for de små, stryk dem på skinnet, kyss dem på skinnet (altså, det som får dem til å slutte å gråte, prøv deg fram om du ikke vet hva som hjelper) La det være mørkt på rommet og snakk med en veldig rolig lav stemme om du må snakke..
Når barnet er roet ned, gå ut igjen..
Om barnet gråter med en gang du er ute av rommet, sitt deg inn på rommet (eventuelt på en stol rett utenfor døren og lar barnet vite at du sitter der) helt stille så barnet vet at du er der..
Det tar litt tid å gjøre det sånn, men etter en del kvelder så kan man korte ned tiden mer og mer og dermed ende opp med å ikke måtte være der i det hele tatt..

De små barna griner alltid av en grunn!  De har et behov som trenger å møtes. Sult, bleieskift, nærkontakt eller lignende.. Disse behovene skal alltid møtes for at et barn skal få trygghet og utvikle seg i riktig retning..
Er ufattelig mange voksne mennesker som sliter på grunn av ting som har skjedd når de var små.. De første leveårene er viktigst for å danne et godt grunnlag for en god oppvekst

Om man ikke orker å bruke tid på legging å gjøre det skikkelig, så anbefaler jeg prevensjon fra nå av!

regnet med det ville være minst 1 person som kom til å komme med usakelige kommentarer, så det går bra..
Når folk oppfører seg slik så preller det egentlig bare av for det blir så dumt..

Men til alle dere andre, tusen takk for veldig mange gode tips, her er det masse jeg kan jobbe med ser jeg..'
Det første vi skal gjøre i dag er å kjøpe en nattlampe som hun skal få styre selv, og en ny bok som vi skal lese i kveld som et nytt "rituale"[:)][:)]
Så skal jeg mer eller mindre droppe "ferber", den funket nok ikke for oss, finne en ny måte å gjøre dette på som ikke vil bli så hardt for hverken meg el jenta mi.
Og i kveld skal sambo få være med på leggingen, da det er viktig at hun kan bli lagt av han også som en sa tidligere..

prøver å få denne frem, jeg...

Se her ja, en link jeg ikke har fått med meg, skal lese den nå..[:)]

ORIGINAL: Labambie

Godt å høre du føler du har fått nok informasjon, så du kan ta det valget som passer dere. [:D]

Er veldig fornøyd med denne tråden, har vært mange godt tips å ta av..[:D]
Får bare håpe den får leve litt til så andre også får se den, her er det masse å ta av hvertfall.
Bare folk kan passe munnen sin, så går det sikkert kjempe fint..[;)][:D]

Ville bare si at nattlampen var en stoooor suksess!![:D]

Nå er hun riktig nok ikke sovnet enda, men det er litt min feil også.. Vi ble litt forsinket med leggingen i dag.
Så la jeg hun og viste henne lampen osv, så satt jeg utenfor i 10 min slik hun såg meg.
Ikke en sutring el grining i det hele tatt, så tar hun av og på lyset litt, snur seg og ser etter meg. Styrer litt på altså..
Så sneik jeg meg ned trappen og det er bom stille der oppe "bank i bordet"!!

Fader, der gikk en smokk i gulvet, regner med jeg straks må opp og finne den til henne.. hehe.[;)]

Man må regne med at barn protesterer når man innfører noe nytt, særlig når de har nådd en slik alder hvor vaner er godt innarbeidet hos våre søte små. Uansett tilnærming dere velger, så vær konsekvente. Det motsatte, forvirrer bare barnet, og gjør det vanskelig å fullføre noe påbegynt.

Jeg tror også det er viktig at foreldrene er fortrolige med metodene de bruker. Føler de seg ikke bekvemme med det de gjør, vil barnet lett fange opp disse vibbene og usikkerheten smitter over på barnet. Så gjør det dere selv føler er best for dere, og gjør det konsekvent.

Håper smokken er på plass igjen og at snuppa sover videre, natten gjennom[:)]

Oppdater oss - hvordan gikk det?

Det gikk over all forventning...[:D]

Hørte smokken gikk i bakken, så gikk jeg opp, da hadde hun slått av lyset selv og låg og sov..[:D][:D]
Nå er alle smokker på plass og håper hun sover hele natten og at dette kan være den nye sove rutinen hennes.. Hadde vært så bra..[:)]

Vi leste bok i stuen før vi gikk på badet og pusset tenner, så la jeg hun og vi snakket litt om den nye lampen hennes, sa at jeg var rett utenfor og at hun kunne se meg om det var noe.
Så gikk jeg ut og satt meg i trappen, hun kunne se meg og høre meg.
Der satt jeg ca 10 min mens hun styrte litt på med lyset, så slo hun det av selv og da gikk jeg ned.
Hørte ikke et pip etter det utenom smokken som gikk i bakken, trolig da hun sovnet.[;)]

Kommer fremdeles til å sitte utenfor en liten stund så lenge jeg føler hun trenger det, så får sambo stille litt opp også med leggingen, må bare klare å hjelpe hun med legging og en baby, så enkelt er det.
Jeg vil ikke stresse mer hvertfall, tror det bare gjorde vondt værre.

Ikke noe mer ferber her hvertfall, tror man kan finne sine egne løsninger på ting også, ferber var desverre ikke noe suksess her hos oss, forhåpentligvis kan dette bli løsningen.[:)]

Håper dere finner en løsning som funker for dere! Vi brukte Ferber i to netter og hadde null problem med søvn etter det... La henne "gi smokken" til abbyen når hun kommer, så har dere ett problem mindre i alle fall... Håper hun sovnet selv i dag[:)]

ORIGINAL: Fru Riskorn

Håper dere finner en løsning som funker for dere! Vi brukte Ferber i to netter og hadde null problem med søvn etter det... La henne "gi smokken" til abbyen når hun kommer, så har dere ett problem mindre i alle fall... Håper hun sovnet selv i dag[:)]

Hadde freber fungert etter 2 netter her hadde jeg jublet, vi holdt på 1 uke og det gikk bare ikke. Fulgte oppskriften etter punkt og prikke, men ikke søren.
Tror kanskje mørket spilte inn på vår unge, muligens vi løser dette nå.[:)]

i forrige uke skulle vi lære snuppa og sovne selv i sin seng.
hun har i hele sommer fått ligge i vår seng siden vi har vært nye ute og reist. fikk enda sove en mnd i vår seng etter vi kom hjem så hun skulle bli kjent med atmosfæren og rommet her.

så forrige mandag fikk min man utestengning fra soverommet under leggingen da han ikke takler at hun hyler.
hun var sint for at hun måtte ligge i sin seng og ikke i vår.
jeg var inne hvert halve minutt i 7 minutter, så hvert minutt i 10 minutter så økte jeg til 5 min, så 7,5 så 10 og så 15. og da sov hun. brukte 55 min. hun hylgråt ikke og det var ikke en sår gråt. bare sur gråt for at hun ville vi skulle være der med henne hele tiden.

dagen etter på gjorde jeg det samme men da sov hun etter 35 min, 25 min dagen etter på, så 20, så 5 min! nå tar det 5 min hver kveld og det helt uten gråting. men nå er mi bare 8 mnd.

jeg sto utenfor romdøra på kjøkkenet og snakket med min mann som vasket koppene så hun hørte oss hele tiden. for oss funket dette supert.

håper dere finner en løsning som hjelper dere.
lykke til

Back
Topp