ORIGINAL: Sicily
ORIGINAL: S_C
ORIGINAL: Snickers
ORIGINAL: S_C
Prøvd opp-ned metoden?
Nei, den har jeg ikke hørt om??
Kan du fortelle om den, kanskje jeg kan søke om den??
Er ikke noe gøy når barnet gråter seg i søvn, kan da ikke være bra, er det bare jeg som er hysterisk?
Hører jo om de som er så fornøyd med ferber metoden at jeg tenkte jeg kunne prøve den. Men vet ikke hvem som vil gråte mest, jeg eller jenta mi..
Går an å google opp-ned metoden, men jeg har brukt min egen variant. Prinsippet er å gradvis kutte ned på tilstedeværelse og stimuli. Første kvelden legger man barnet i sengen, snakk minst mulig, unngå for mye øyekontakt.. Sitt ved siden av sengen og gjør og si det du pleier for å roe barnet. Ta henne opp hvis hun begynner å gråte, og legg henne ned når hun er rolig igjen. Ikke gå ut før barnet sover. Når barnet bare legger seg for å sove uten å gråte mens du gjør dette, er dere klar for neste steg, som er å ikke ta henne opp, men roe henne i sengen.. Så ser du selv gradvis hvordan dere kan gå fremover. Det tar mye lengre tid enn Ferber, men er en metode som lærer barnet å sovne alene på en trygg måte og på barnets premisser i barnets tempo. Ellers, så er erfaringen min at barn gjør det meste av seg selv når de selv er klare uten at foreldrene stresser med det.
Dette høres ut som en flott metode!!! Barnet føler seg trygg til enhver tid- og det er sånn det SKAL være!!!!!!
Jeg syns også det, som hun som skal teste den på sin 10 mnd gamle baby, sikkert helt flott..
Men ser ikke hvordan jeg skal løse den med min 2 år gamle jente.. Tror rett og slett hun er for stor til den metoden..
Neida, det er hun ikke. Er bare å tilpasse den ltt. Prinsippet er jo det samme. Kutte gradvs ned på sovehjelpen og tilstedeværelse.
Ja, jeg kunne jo tilpasset den mer et større barn, men det å ta hun opp tror jeg kan bli et problem.. Hun er ikke så dum nemlig.[:)]