Fellesperioden- hvor mye fikk pappaen?

Men nav kan vel ikke bestemme det? De kan ikke gå inn og vedta det for alle familier? Trodde at hver enkelte familie måtte søke som det passet dem best.

Har aldri opplevd at nav går inn og styrer hvor mange uker far får av fellesperioden

Vi har sendt søknad det står når vi ønsker at far skal starte permisjon, så nav har ikke bestemt noe for oss.
 
Vi ble enige om at han tok sine pappauker og jeg fellesperioden. Han er lærer og hae hele sommerferien samt høstferie sammen med oss før han tar over :)
 
Ja da har dere jo gjort det selv ;-)

På innlegget ditt hørtes det ut som om dere ikke hadde søkt det sånn selv, men fått beskjed av nav ;-)
Hehe, ser den. Mange som skrev at jeg hadde fått hele fellesperioden, noe som ikke stemmer, ifølge vedtaket som er gjort etter vårt ønske ☺️
 
Sist hadde vi 59 uker hvorav han tok 14 uker (4 uker mer enn minimum), vesla er født i august, så da begynte hun i barnehage som ettåring. Denne gangen har jeg termin i mars, så vi kommer til å gjøre det samme denne gangen (14 uker til sambo og 45 uker til meg) og i tillegg ta to måneder der vi begge jobber 60% (tre dager i uka hver - moren min skal passe lillesøster en dag i uka for å få det til å gå opp). Resten dekker vi opp med ferie frem til barnehagestart i august.

Edit: kan jo legge til at jeg har tilbudt sambo å ta halve fellesperioden, men han ønsker selv ikke å ta mer enn 14 uker da han syns han får mer ut av å være hjemme når barnet er blitt litt større, og syns det blir for lenge å være borte fra jobb dersom han skulle ha tatt mer enn 14 uker.
 
Last edited:
Han tar kun pappapermen, gitt at han er i så god form i tiden før at vi ikke søker om å få den flyttet over til meg. Han er langtidssykemeldt, så han får mye tid med babyen uansett.

Samme her.
 
Han var hjemme 16 uker. Men fikk ingenting av fellesperioden. Han hadde fedrekvote på 14 uker + 2 uker ferie
 
Han fikk kun pappapermen. Han ville ikke ha noe mer heller.
 
Han skulle egentlig ha 3 eller 5 uker (husker ikke :p) av fellesperioden, men jeg var ikke klar for å begynne å jobbe, så jeg tok de ukene også. Han hadde 7 uker ulønna da, så han var hjemme i 17 uker totalt. Tror ikke han vil ha så mye med evt nestemann, og jeg vil ikke ha noe mindre tror jeg. Jeg likte stort sett godt å være i permisjon, han syns nok det var litt kjedelig. Er veldig få pappa-tilpassa tilbud her.
 
Han skulle egentlig bare ha fedrekvoten, men var hjemme med oss fra barnet var 10 uker til han var 5 mnd, og så enda en mnd før han tok ut fedrekvoten rett etter min del var over.
(Han tok over min del fordi jeg var skadet etter en ulykke og ikke kunne ta vare på babyen.)

Jeg ammet, og med vanlig "8-16-jobb" ville han sett babyen masse uansett. Vi følte det var best at jeg var hjemme med babyen så lenge som mulig, og at han tok sin fedrekvote etter jeg var ferdig.
Sønnen vår måtte begynne i bhg (60%) da han var 14 mnd (pga skaden min), selv om planen egentlig var å holde ham hjemme til han var 17 mnd.
 
Back
Topp