Fellesperioden- hvor mye fikk pappaen?

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Hvor mange uker av fellesperioden fikk/skal pappaen få?

Syns det er så merkelig at folk reagerer på hvor lenge min mann skal være hjemme med mini. " er det greit for kona di?" Spør de...jeg syns det er kjempe flott! Og han gleder seg virkelig.

Jeg begynner å jobbe når mini er 10mnd. Og da skal han være hjemme til barnehagestart i august,da er mini 15mnd. I sommer skal vi ha ferie sammen.
 
Siden minsten ble født før de nye reglene,hadde pappaen 14 uker. Og siden han jobber skift med friperioder, fikk han friperioden før og etter perm
. Så han var hjemme 18 uker i strekk.

Han hadde ellers friperioder, og syns han var mye hjemme.
Jeg tok altså hele fellesperioden.
 
Det ble vel rundt 17 uker på pappaen. Vi deler 50/50 fra 4 mnd. Fungerer supert for oss.
 
Her fikk jeg alt av fellesperioden pga aap. Satt på venteliste til tiltak. Synd for min mann. Han ville ha halve perioden egentlig (hadde nok kranglet litt der). Blir ikke annerledes neste gang heller.
 
Han tar kun pappapermen, gitt at han er i så god form i tiden før at vi ikke søker om å få den flyttet over til meg. Han er langtidssykemeldt, så han får mye tid med babyen uansett.
 
Hvor mange uker av fellesperioden fikk/skal pappaen få?

Syns det er så merkelig at folk reagerer på hvor lenge min mann skal være hjemme med mini. " er det greit for kona di?" Spør de...jeg syns det er kjempe flott! Og han gleder seg virkelig.

Jeg begynner å jobbe når mini er 10mnd. Og da skal han være hjemme til barnehagestart i august,da er mini 15mnd. I sommer skal vi ha ferie sammen.

10 mnd er jo fortsatt egentlig hele fellesperioden. Det er jo bare det at dere totalt sett skal være hjemme mer enn de 49 ukene man får. Så er jo ikke sånn at du skal i jobb 'unormalt' tidlig (som man gjerne får reaksjoner på om man deler som dere, men gradert i stedenfor)
 
Jeg skal ha hele fellesperioden da det er mest gunstig for oss økonomisk :)
 
Her tar jeg jammen meg hele fellesperioden OG fedrekvoten selv om at vi bor sammen :)
 
Første gang fikk mannen 20 uker og han har hatt ferie i tillegg og jobbet turnus så han har vært hjemme mer. han syntes det var lenge og jeg angret veldig på å være tilbake i jobb når mini var 7,5 mnd. nå venter vi nr 2 og jeg skal ha hele fellesperioden. Siden han jobber turnus får han mye mer tid med baby når han først er hjemme..
 
Med eldste fikk mannen 6 uker pappaperm og seks av felles.

Med mellomste 8 uker pappaperm og 4 uker av felles.

Denne gangen 12 uker pappaperm som skulle begynt i går men han begynte i ny jobb for to uker siden og har valgt å utsette permisjonen inntil videre. Jeg har alrså tatt alt felles denne gangen, men det blir 12 uker pappaperm hver gang (denne gangen var han da arbeidsledig de første 10 mnd av hennes liv så de har vært mye sammen)
 
10 veker pappaperm og 6 veker felles her, begynner til nyttår.

Men eg har vore sjuk og innlagt lenge i haust, så pappaen måtte overta ca 12 veker av min del av fellesperioden i tillegg (frå babyen var 3,5 til 6 mnd omtrent).
 
10 mnd er jo fortsatt egentlig hele fellesperioden. Det er jo bare det at dere totalt sett skal være hjemme mer enn de 49 ukene man får. Så er jo ikke sånn at du skal i jobb 'unormalt' tidlig (som man gjerne får reaksjoner på om man deler som dere, men gradert i stedenfor)
Valgte 80% (59uker) og utsatte permisjon med min ferie,så ifølge vedtaket fra NAV får han 8 uker fra fellesperioden.

Er vel heller det at jeg ikke tar hele fellesperioden mange reagerer på. Syns det er flott at mannen min har lyst å være hjemme med mini så lenge ☺️❤️
 
Valgte 80% (59uker) og utsatte permisjon med min ferie,så ifølge vedtaket fra NAV får han 8 uker fra fellesperioden.

Er vel heller det at jeg ikke tar hele fellesperioden mange reagerer på. Syns det er flott at mannen min har lyst å være hjemme med mini så lenge ☺️❤️

Joda. Bare tenker at teknisk sett er løsningen det samme som om du tok hele fellesperioden og mannen tok ulønna/ferie. Men supert at mannen din vil være hjemme og at du 'lar' han. Jeg synes det er kjempe viktig å få fokus på at det faktisk er fellesperiode og ikke mammaperm og dermed gi mer rom for at mannen også får være hjemme. Mannen min vil gjerne være hjemme men klarte ikke å se for seg å bare være hjemme over lengre tid derfor landa vi på gradert i steden. Jeg synes også det passa fint siden jeg da også fikk være hjemme med junior litt når han var større. Siden gutten er født i august begynte han i barnehage ved 12 mnd. Nå som jeg har termin i mars er det usikkert på hvor lang permisjonen totalt blir men vi følger samme strategi så lenge permisjonspengene varer også får vi se hva vi gjør etterpå. Siden det er inntektsforskjell på oss kan det hende det bare er jeg som tar ulønna dersom det skulle bli nødvendig.
 
Jeg hadde i utgangspunktet hele fellesperioden, men grunnet sykdom hos meg og barnet, var han mye hjemme i fellesperioden :)
 
Med første så fikk han 5uker av fellesperioden, så hans perm startet da barnet var 7mnd. Med nr 2 så ønsket han ikke å ha så lang perm, mens jeg ønsket medt mulig, så da tok jeg hele fellesperioden og startet å jobbe da mini var 8mnd:)
 
Her tok jeg hele fellesperioden og skal det nå og. Gikk uansett 10 mnd da, og det er jo ikke noe uvanlig det. Hovedårsaken her var at jeg ikke ønsket å dra tilbake på jobb og da, og vi ville prøve å bli gravide før permisjonen min gikk ut:)

Er jo supert at far ønsker å gå lengre enn fedrekvota da, og at man har mulighet til å velge dette selv :) Ingen som har noe med det å gjøre syns jeg.
 
Min har ikke hatt opptjent foreldrepenger noen av gangene. Men han var hjemme i 1 år med eldste før bhg start og har vært hjemme med meg og minste siden fødsel for 5,5 mnd siden.
 
Back
Topp