Felles skravle 2015

Jeg synes det er kjempespennende med adopsjon, men det virker som en utrolig vanskelig/tøff prosess.

Det er ikke en lett prosess nei

Også tar den TIIIID

Det er rart, for 8-9 år siden, så brukte man kanskje et år på den norske rapporten, så sendte man søknaden sin til Kina, 6mnd senere fikk man tildelt ei jente på rundt et år, som man 6-8 uker senere dro på en 14 agers gruppereise og hentet, sammen med alle andre fra samme forening som hadde fått tildeling samtidig. Det var to mnd med "innloggende søknader" som fikk tildeling om gangen.

Og nå... de siste som fikk tildeling nå, var "innlogget i Kina" 11.12.2006 TO TUSEN OG SEKS!

Nei, da er jeg nødt til å komme meg i butikken..
Ellers blir det ikke det som er planlagt til middag i dag..

Middagen vår sto på bordet for to timer siden den.

Nå skal ungene snart ha kveldsmat. Når mannen slutter å sove på sofaen. Det er flere enn meg her i huset som er trøtt....

Det er fredag i da.
Da spiser vi litt sammen med barna, og så har vi egen middag bare oss to etter at ungene er i seng.
Kjærestetiden vår :)

Det er lenge ja. Det er normalt sett ikke så lenge, i de fleste land er det snakk om uker.

Uker er mer overkommelig. Jeg kan se for meg at besteforeldrene hadde blitt ganske gærne av å vente i opptil 12 måneder. :p

Det var jo ventetid da også, utredning og sosialrapport, søknad og det hele, og ventetid. Men levering med eskorte i stedet for å hente selv.

Men ja, at barn og foreldre får noe tid sammen i barnets hjemland før hjemreise er nok å anbefale, det er vel derfor alle land har gått over til denne varianten.

Ja, ventetid har det vel heldigvis stort sett alltid vært, det burde jo være en del papirarbeidet. Det synes jeg jo at det burde.

Hyppige rapporter er det ikke nei, bare sånn et par stykker kanskje. Og mye, mye venting.

Jeg husker ikke hvor lenge de var der, det tror jeg ikke er så lenge

Og ja, den lange ventetiden har ingen fornuftig forklaring, verdens barn oppgir " Det er lang ventetid fra tildeling til hentereise i Sør-Korea. Årsaken til dette er hovedsakelig at MoHW hvert år kutter ned på antall utreisetillateser som gis, til tross for at myndighetene til nå ikke har lykkes i å få opp antall innenlandsadopsjoner, og det fortsatt er mange barn i Sør-Korea som har behov for en familie i utlandet. "

Ah. Enda et eksempel på fornuftig politikk som ikke er tenkt helt gjennom fra den ene enden til den andre? Noen ganger er beslutningstakere så langt fra virkeligheten at det er litt skummelt. Innenlandsadopsjon er kanskje det mest ideelle, men før det er et reelt alternativ er det farlig å kutte ned på utreisetillatelser da.

Det er ikke en lett prosess nei

Også tar den TIIIID

Det er rart, for 8-9 år siden, så brukte man kanskje et år på den norske rapporten, så sendte man søknaden sin til Kina, 6mnd senere fikk man tildelt ei jente på rundt et år, som man 6-8 uker senere dro på en 14 agers gruppereise og hentet, sammen med alle andre fra samme forening som hadde fått tildeling samtidig. Det var to mnd med "innloggende søknader" som fikk tildeling om gangen.

Og nå... de siste som fikk tildeling nå, var "innlogget i Kina" 11.12.2006 TO TUSEN OG SEKS!

Ja, Kina virker uaktuelt (bortsett fra i det tilfelle med hun ene som vil ha barn med "defekt").

Det er fredag i da.
Da spiser vi litt sammen med barna, og så har vi egen middag bare oss to etter at ungene er i seng.
Kjærestetiden vår :)

Jeg vet det. Det er bare så... eksotisk fortsatt. Jeg har ikke vennet meg til det. Vi spiser altså fredagstaco hele familien

Etter ungene er i seng spiser vi snacks. Jeg er mett enda etter den tacoen. Jeg elsker taco.

Leser på reglene for adopsjon. Ser at flere av landene har regler både for ekteskapslengde og KMI. Vi har ikke vært gift lenge nok, og jeg er jo overvektig, så det er greit at vi skal prøve selv en god stund til før dette blir aktuelt ja. Enda en motivasjon til å passe på vekt, mat og aktivitet (i tillegg til at jeg synes det er viktig som prøver altså, men ja, greit å ha i bakhodet).

Uker er mer overkommelig. Jeg kan se for meg at besteforeldrene hadde blitt ganske gærne av å vente i opptil 12 måneder. :p

Til gjengjeld får de tildeling etter 6-12 mnd da. Det hele er helt nytt, det var vel tre saker i fjor som startet det hele, eller var det tideligere i år? De første tror jeg fikk etter 3-4 mnd.

Altså er de hjemme hos besteforeldre etter max 2 år fra søknad sendt Kenya. Det siste året med hyppige bilder, blogg, video, evt besøk. Knapt noen land kan skilte med sånn fart.

Ja, Kina virker uaktuelt (bortsett fra i det tilfelle med hun ene som vil ha barn med "defekt").

Kina er pr i dag ikke aktuelt for nye søkere som ikke er åpen for barn med ekstra utfordringer, nei. Det var det dengang jeg regnet på "vi skal først prøve, og tre prøverørsforsøk, da rekker jeg passere 30, og vi har vært gift lenge nok, og søknad til Kina. Og unge etter 1/2 til 1 år. Det satt jeg altså å regnet på sånn i 2006-2007, hvor vi altså ikke kunne ("skulle") søke før i 2009. som sagt, siste tildeling søkte i 2006!!!

Leser på reglene for adopsjon. Ser at flere av landene har regler både for ekteskapslengde og KMI. Vi har ikke vært gift lenge nok, og jeg er jo overvektig, så det er greit at vi skal prøve selv en god stund til før dette blir aktuelt ja. Enda en motivasjon til å passe på vekt, mat og aktivitet (i tillegg til at jeg synes det er viktig som prøver altså, men ja, greit å ha i bakhodet).

Ekteskapslengde er ganske vanlig, og flere har vel kommet med kmi, det var ikke så vanlig før, men Kina innførte det sammen med "må ha vgs, må tjene så og så mye, så og så mye formue pr hode i familien etc" da de strammet inn reglene i 2007.

Til gjengjeld får de tildeling etter 6-12 mnd da. Det hele er helt nytt, det var vel tre saker i fjor som startet det hele, eller var det tideligere i år? De første tror jeg fikk etter 3-4 mnd.

Altså er de hjemme hos besteforeldre etter max 2 år fra søknad sendt Kenya. Det siste året med hyppige bilder, blogg, video, evt besøk. Knapt noen land kan skilte med sånn fart.

Ja, ok da. Ser at det blir "fordeler og ulemper" med de fleste alternativene her uansett ja.

Ekteskapslengde er ganske vanlig, og flere har vel kommet med kmi, det var ikke så vanlig før, men Kina innførte det sammen med "må ha vgs, må tjene så og så mye, så og så mye formue pr hode i familien etc" da de strammet inn reglene i 2007.

Ja, men i Kina var KMI-grensen 40, så stor er jeg heldigvis ikke, men så ut som noen av de andre hadde strengere KMI grenser på både 30 og lavere - og da er vi snart nede ved meg som er overvektig ja. Ekteskapslengde så ut som det var veldig vanlig ja, burde gått an å slenge med dokumentasjon på at man har bodd sammen før ekteskapet da. :p Tja. Innen adopsjon er aktuelt for oss så har vi vel vært gift i 3 år.

Kina er pr i dag ikke aktuelt for nye søkere som ikke er åpen for barn med ekstra utfordringer, nei. Det var det dengang jeg regnet på "vi skal først prøve, og tre prøverørsforsøk, da rekker jeg passere 30, og vi har vært gift lenge nok, og søknad til Kina. Og unge etter 1/2 til 1 år. Det satt jeg altså å regnet på sånn i 2006-2007, hvor vi altså ikke kunne ("skulle") søke før i 2009. som sagt, siste tildeling søkte i 2006!!!

Ja, det er sprøtt. Og litt rart at ikke de som har søkt Kina har byttet land etterpå? Eller, det er det vel sikkert noen som har gjort også da.

Ja, ok da. Ser at det blir "fordeler og ulemper" med de fleste alternativene her uansett ja.

De er mye å ta hensyn til når man velger land

Og innstille seg på at det ER lang ventetid, enten slik eller sånn

De er mye å ta hensyn til når man velger land

Og innstille seg på at det ER lang ventetid, enten slik eller sånn

Ja, det har jeg forstått, lang ventetid og mye opp-og-nedturer i vente der og gitt.

Back
Topp