Felles skravle 2015

Sprø spekeskinke som har vært i ovnen er også veldig godt, og siden den er varmebehandlet kan gravide spise den
Ja, det er sant :) det er godt med kyllingfilet med mozarella og spekeskinke rundt :)

Taster på appen :)

Det er bra :) :D hva kjøpte du?

❤Jente Juli 2013❤
❤Termin 2. januar 2015❤
Tights og t skjorte :D Hadde gavekort på 600 på Xxl så var på tide å bruke det :)

Hva hvis den har vært fryst da?
Tror ikke de bakteriene du evt finner i spekemat dør ved frysing på -18. Da våkner dem igjen på utsiden av fryseren tror jeg.

❤Jente Juli 2013❤
❤Termin 2. januar 2015❤

Hva hvis den har vært fryst da?

Nja...
Det er to ting gravide skal unngå.
Toxomosplaose (eller hvordan det nå skrives) og listeria.
Toxo.. er en parasitt som blant annet lever i kjøtt og dør ved varmebehandling og frysing.
Listeria er en bakterie som lever på overflaten av blant annet kjøtt.

Dersom man kjøper en hel spekeskinke, fryser den og forer mannen med yttersiden, kan en gravid spise det som er inni, men når den skives og legges i pakker kan den spre seg til alle overflater.

For eksempel dersom man fryser ned en biff, steker den godt på ALLE siden kan en gravid godt spise den blodig, men kjøttdeig MÅ være helt gjennomstekt selv om den har vært fryst

Føler jeg ikke får svar på det det blir spurt om:
Kan gravide spise spekemat dersom man fryser ned kjøttet først?

Publisert: 19.01.2011
Sist endret: 25.04.2014
Del/Tips
Skriv ut
Hovedrådet som gis til gravide er å unngå rått kjøtt. Blant eksemplene på rått kjøtt er gravet kjøtt og biff tartar, men også spekemat/spekepølse. Gravide rådes til å ikke spise spekemat i løpet av svangerskapet, med mindre den varmebehandles godt. Bakgrunnen for dette rådet er at spekemat kan inneholde både Toxoplasma og Listeria.
Mange produsenter av spekepølse fryser inn kjøttråvarene på forhånd. Dette vil riktignok drepe Toxoplasmaparasitten, men ikke Listeriabakterien. Spekemat kan også forurenses med Listeriabakterier under oppskjæring og pakking, på samme måte som for annet skivet kjøttpålegg. Hvis spekematen er eller blir forurenset med Listeriabakterier, kan disse formere seg gjennom den svært lange holdbarhetstiden og gi et for høyt bakterienivå.
Frysing av råvarene før spekeprosessen begynner, dreper altså Toxoplasma, men sikrer ikke mot forekomst av Listeria i det ferdige produktet.
Ansvarlig: Mattilsynet Kontakt: 22 40 00 00

❤Jente Juli 2013❤
❤Termin 2. januar 2015❤

Nja...
Det er to ting gravide skal unngå.
Toxomosplaose (eller hvordan det nå skrives) og listeria.
Toxo.. er en parasitt som blant annet lever i kjøtt og dør ved varmebehandling og frysing.
Listeria er en bakterie som lever på overflaten av blant annet kjøtt.

Dersom man kjøper en hel spekeskinke, fryser den og forer mannen med yttersiden, kan en gravid spise det som er inni, men når den skives og legges i pakker kan den spre seg til alle overflater.

For eksempel dersom man fryser ned en biff, steker den godt på ALLE siden kan en gravid godt spise den blodig, men kjøttdeig MÅ være helt gjennomstekt selv om den har vært fryst
Toxo er det også det som kan overføres hvis en gravid tar katten sin kasse?

Heeeei! Var på trening i går og fikk beskjed om at vi kom til å ikke klare å gå i dag. Hun fikk rett. Aldri hatt så vondt b30 min puls og 45 min styrke i sal. Ææææ!! Og siden jeg har avtale om trening to ganger i uka fra mandag-søndag må jeg trene i morgen. Det går jo ikke når jeg så vidt klarer å gå. I trappa må jeg ta et og et trinn. Bruker et kvarter på å sette meg ned eller reise meg.

❤Jente Juli 2013❤
❤Termin 2. januar 2015❤
Så flink du har vært !!!!! Jeg må nok komme i gang igjen jeg også :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Tights og t skjorte :D Hadde gavekort på 600 på Xxl så var på tide å bruke det :)

Treningstøy hjelper på motivasjonen :D

Føler jeg ikke får svar på det det blir spurt om:
Kan gravide spise spekemat dersom man fryser ned kjøttet først?

Publisert: 19.01.2011
Sist endret: 25.04.2014
Del/Tips
Skriv ut
Hovedrådet som gis til gravide er å unngå rått kjøtt. Blant eksemplene på rått kjøtt er gravet kjøtt og biff tartar, men også spekemat/spekepølse. Gravide rådes til å ikke spise spekemat i løpet av svangerskapet, med mindre den varmebehandles godt. Bakgrunnen for dette rådet er at spekemat kan inneholde både Toxoplasma og Listeria.
Mange produsenter av spekepølse fryser inn kjøttråvarene på forhånd. Dette vil riktignok drepe Toxoplasmaparasitten, men ikke Listeriabakterien. Spekemat kan også forurenses med Listeriabakterier under oppskjæring og pakking, på samme måte som for annet skivet kjøttpålegg. Hvis spekematen er eller blir forurenset med Listeriabakterier, kan disse formere seg gjennom den svært lange holdbarhetstiden og gi et for høyt bakterienivå.
Frysing av råvarene før spekeprosessen begynner, dreper altså Toxoplasma, men sikrer ikke mot forekomst av Listeria i det ferdige produktet.
Ansvarlig: Mattilsynet Kontakt: 22 40 00 00

❤Jente Juli 2013❤
❤Termin 2. januar 2015❤
Listeria bakterien kan fortsatt være der selv om det er fryst :) Da tar jeg ikke noen sjangser. Vi får bare steke det godt ;)

Back
Topp