Felles økonomi

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Felles matkonto bare. Den styrer jeg da det ikke gikk så bra da han hadde ansvaret.

Alt er felles her og vi har tilgang til begges nettbank og har felles regningskonto og et felles kort vi bruker til mat og div. Har ikke "egne" penger, alt går i samme pott.

Vi har felles økonomi (er gift) men har ingen felles kontoer o.l. Vi deler på alt av regninger, utgifter osv.. for oss er det oversiktlig nok. Blir ca 50/50..er jo ikke så nøye når en er gift og dermed har forsørgerplikt ovenfor ektefellen.

Har felles konto. Synes det blir enklere slik, da ser vi hva som kommer inn, og hva som går ut. Ingen diskusjon om hva pengene går til.

Ja, det har vi. Enklere å overføre mellom kontoene våre da.

Vi har våre egne konti hvor lønn kommer inn, og så deler vi to konti hvor den ene har autotrekk til felles regninger og utgifter, og den andre har vi hvert vårt kort til og brukes til mat. Vi overfører et bestemt beløp over til konto hver mnd. Går på autotrekk, så tenker ikke særlig over det. Mest kjekt at uansett hvem som kjøper maten så har vi oversikten.

Vi ser ikke hverandres lønnskonto eller sparekonto nei, men vi har en felles regningskonto som begge ser, i tillegg til felles matkonto som begge har kort til, og begge har tilgang til å se lånet og sparekontoen til lillesnupp. Vi tjener ganske likt og bidrar med lik sum til fellesøkonomien. Det som står på lønns- og sparekonto når faste utgifter er dekket disponerer vi som vi vil. Jeg er like lite interessert i år bruke min lønning på båtdeler til han, som han er på å bruke sin lønning på klær til meg. Derfor har vi valgt en semi- felles økonomi.

Det vet jeg [emoji1303]
Gjelder dette også om man er gift? Og har felleseie? Om jeg sparer opp en formue på min private konto og evt blir skilt har jobbane krav på halvparten av mine sparepenger- som jeg har tatt med inn i ekteskapet..
hvis huset og lånet står på begge to er det vel 50/50??

Nei, det trenger vi ikke :) Jeg betaler de fleste regninger og han betaler for husholdning :)

Ja, jeg er husets «økonomisjef». Mannen er glad han slipper [emoji846] han har egen nettbank, konto og visakort, men jeg har også tilgang til alt fra min.

Nei, har kun en felles konto hvor begge setter inn penger på fra private kontoer (der lønnen kommer) og brukes til boutgifter, mat, felles ting og tang :) Fortsetter nok slik da jeg ikke føler jeg har noe med hans private økonomi så lenge han bidrar med sitt til felleskontoen og omvendt. Hva vi bruker pengene på utenom har vi bestemt er vår sak. Eneste blir vel at når begge er i full jobb og ikke studenter/deltidsstudent så blir den totale summen inn på felles langt høyere enn nå, alt etter hva vi tjener.

Gjelder dette også om man er gift? Og har felleseie? Om jeg sparer opp en formue på min private konto og evt blir skilt har jobbane krav på halvparten av mine sparepenger- som jeg har tatt med inn i ekteskapet..

Jeg har så liten peiling på økonomi at det kan jeg ikke svare på :/ Men kan tenke meg at han kan ha krav på halvparten av de pengene.

Vi har felles økonomi, men hver våres kontoer :)

Jeg betaler forbruksvarene som mat, klær, interiør og sånn, mens mannen betaler regninger, pluss styrer lån og sparing.

Hvis jeg trenger noe ekstra til store innkjøp så overfører han det til meg fra lånet. Vi har ikke behov for tilgang til hverandres kontoer - men hvis en av oss skulle ønsket det ville det ikke vært noe problem [emoji106]
Vi diskuterer alltid større innkjøp, og er ærlige om hvor pengene går [emoji4]

Vi har to felles kontoer. En der begges lønninger går inn på og regninger betales ut fra. En som vi har kort på og bruker for å handle ting fra, overfører fra lønn/regningskontoen.

Vi har hver vår «ego-konto» som det overføres månedlige lommepenger som vi bruker på oss selv/hva vi vil.

Vi har flere kontoer, som det egentlig er meningen begge skal se, men aldri fått somlet oss til banken.

Nei, alle trekk går fra min konto. Mannen overfører penger til meg hver lønningsdag.

Det man tar med inn i ekteskapet kan man ta med ut. Står huset på begge blir det 50/50[emoji4]

Vi har felles regningskonto og matkonto, pluss noen sparekontoer, fører over faste beløp dit hver mnd og begge har kort og tilgang i nettbank. Vi har ikke tilgang til hverandres lønnskontoer.

Egen konto med en felleskonto som vi overfører et beløp til hver måned. Resterende gjør vi som vi vil med. Blander meg ikke i hva han bruker penga på og omvendt.

Vi har en felleskonto på ting som er felles samt barna. Den står på mannen, men begge kan se den i sin nettbank.

Utenom har jeg min konto og han sin, ville ikke at han skulle sett bruken på den og jeg har null ønsker om å se hva han bruker sine penger til.

Back
Topp