"Feite opp" baby i livmoren?

RoXXy

Betatt av forumet
Ok, nå er det mulig at det er hormonene som snakker her :p

Men jeg vil så gjerne at babyen skal komme til verden med en god fødselsvekt.
Håper ikke på en gigantbaby, men godt over 3,5 kg hadde vært ideelt.
Fikk estimert vekt på babyen i uke 38 til 2800 gram.

Er litt bekymret for det med at baby mister en del vekt de første dagene, komme i gang med amming og at det kan ta litt tid etc.

Så til spørsmålet: Er det mulig å "feite opp" baby i livmoren nå de siste 10 dagene før termin?
Jeg mener rett og slett at jeg spiser litt mer enn jeg normalt ville gjort?
Eller blir det bare mer vekt på hoftene og rompa mi?:hilarious:

Blir vel naturlig litt mer spising uansett nå som det er jul da:D
Har ikke akkurat lagt noen bånd på meg når det gjelder matinntak så langt i svangerskapet, men er litt begrenset hvor mye jeg klarer og orker:hungover:
 
Hehe :D jeg vet ikke, men du fikk meg til å trekke på smilebåndene iallefall:p så lenge du spiser godt og variert så er vel det det beste. Jeg vil tro overskuddet havner på hofter lår osv. Babyen tar det han trenger slik jeg har forstått det.
 
Tror nok sjansen er størst for at du feiter deg selv opp ;)
 
Trur ikkje det hjelper å spise meir. Trur bare du legger på deg av det. Baby tar det den trenger [emoji4] min første gjekk ned 2-300gr første dagene. Det var heilt normalt. På 3 dager var ho i fødselvekt. Nr 2 gjekk ned 150gr. Var oppe igjen og over fødselsvekt 3 dager etter fødsel! Så eg hadde ikkje stressa det. Ein baby på rundt 3kg er jo ikkje gale [emoji4]
 
Trur ikkje det hjelper å spise meir. Trur bare du legger på deg av det. Baby tar det den trenger [emoji4] min første gjekk ned 2-300gr første dagene. Det var heilt normalt. På 3 dager var ho i fødselvekt. Nr 2 gjekk ned 150gr. Var oppe igjen og over fødselsvekt 3 dager etter fødsel! Så eg hadde ikkje stressa det. Ein baby på rundt 3kg er jo ikkje gale [emoji4]

Ja, babyen tar den den trenger har jeg også hørt:)
Men er det ikke samtidig slik at hvis mor for eksempel spiser mye søtt så er sjansen større for høy fødselsvekt hos babyen?
 
Ja, babyen tar den den trenger har jeg også hørt:)
Men er det ikke samtidig slik at hvis mor for eksempel spiser mye søtt så er sjansen større for høy fødselsvekt hos babyen?

De som har svangerskapsdiabetes får jo ofte større babyer, og det kommer vel av at de har et høyt blodsukker vil jeg tro. Men jeg tror det gjør mer skade enn nytte å presse i seg så mye sukker man klarer :p
 
Ok, nå er det mulig at det er hormonene som snakker her :p

Men jeg vil så gjerne at babyen skal komme til verden med en god fødselsvekt.
Håper ikke på en gigantbaby, men godt over 3,5 kg hadde vært ideelt.
Fikk estimert vekt på babyen i uke 38 til 2800 gram.

Er litt bekymret for det med at baby mister en del vekt de første dagene, komme i gang med amming og at det kan ta litt tid etc.

Så til spørsmålet: Er det mulig å "feite opp" baby i livmoren nå de siste 10 dagene før termin?
Jeg mener rett og slett at jeg spiser litt mer enn jeg normalt ville gjort?
Eller blir det bare mer vekt på hoftene og rompa mi?:hilarious:

Blir vel naturlig litt mer spising uansett nå som det er jul da:D
Har ikke akkurat lagt noen bånd på meg når det gjelder matinntak så langt i svangerskapet, men er litt begrenset hvor mye jeg klarer og orker:hungover:


Hei!

Jeg har ikke noe godt svar på hvordan den kan fetes opp, men det høres ut som du gjør rett ved å ikke ha noen begrensninger i forhold til matinntak:)

Jeg fikk estimert at sønnen skulle veie ca2800, og maks 3000. Jeg hadde for øvrig veldig liten mage, til tross for at jeg spiste det jeg orket (men jeg spiste lite søtt). Han kom over en uke før termin, og veide rett over 3800.
 
Last edited:
Tror ikke det har noe å si. Jeg har spist lite i svangerskapet men likevel er baby estimert til å være over 4 kg ved termin :p
 
Ja, babyen tar den den trenger har jeg også hørt:)
Men er det ikke samtidig slik at hvis mor for eksempel spiser mye søtt så er sjansen større for høy fødselsvekt hos babyen?
Er større sjangs for stor baby ja. Men ikkje sunn måte å feite han opp på.
Søster mi hadde ett svangerskap der ho spiste bare sundt og lite. Rørte ikkje sukker og brus. Baby var da 3900gr. Med baby nr 2 spiste ho lett fleire kg smågodt i veka, og drakk masse brus. Ho var 3200gr. Så trur ikkje alltid det har noko sammenheng heller.
 
Spis sunt og variert, det er best for deg og babyen. :)

Babyen kommer ut som den gjør uansett. ;)
2800 er en helt grei vekt, og den har ekstra fett nettopp for å tåle vektnedgangen de første dagene.
Råmelken man får rett etter fødsel (eller før) er laget for å holde babyen med næring og fett til melken kommer skikkelig i gang etter noen dager.
Dessuten er vektestimering en ganske unøyaktig måling. ;)
 
Helt innafor å spise sjokolade uansett altså hehe, men babyens vekt trooor jeg ikke du får gjort noe med ;)
 
Jeg er mere omvendt kjenner jeg.
Har litt "jeg vet hvor den babyen skal ut" skrekk..
 
Jeg er mere omvendt kjenner jeg.
Har litt "jeg vet hvor den babyen skal ut" skrekk..

Jeg kjenner meg også mer igjen på denne :eek: har hatt flere mareritt om at det kommer en Michelin baby på over 5kg :p

På flere av mine kontroller hos legen så har han kommentert at jeg har hatt en veldig "beskjeden vektøkning".. spurte da om jeg burde ha lagt på meg mye mer? (Synes jeg har lagt på meg greit med mine nå ekstra 13kg :p )
Det han sa da var at så lenge symfemålet økte, og holdt kurven min, hadde det ingenting å si. Da ville eventuelt babyen ta av mine "lagre" dersom den trengte mer næring :)

Er ikke bekymra for at babyen skal være for liten, heller for stor :)
 
Jeg er mere omvendt kjenner jeg.
Har litt "jeg vet hvor den babyen skal ut" skrekk..

Det er ikke så mye vekta som betyr noe her, mer hodestørrelsen. Når hodet er ute går som oftest resten mer eller mindre av seg selv.

Det som er farlig, er et barn med liten hodeomkrets og høy vekt. Da kan barnet bli stående fast med hodet ute.
 
Det er ikke så mye vekta som betyr noe her, mer hodestørrelsen. Når hodet er ute går som oftest resten mer eller mindre av seg selv.

Det som er farlig, er et barn med liten hodeomkrets og høy vekt. Da kan barnet bli stående fast med hodet ute.
Det er jo et godt poeng. Har ikke tenkt så mye på det annet en at jeg har tenkt stor baby, mere vondt [emoji28]
 
Tror heller det ikke har så veldig mye for seg å feite opp men om du harveldig lavt inntak av mat kan du jo legge inn litt ekstra så duikke går så mye ned i vekt selv. Ang vekt tilpasser morsmeøken seg ungen du får. Jeg har 2 gutter som veide nesten 1 kg i forskjell ved fødsel men ved 6 uker kontrollen veide de så og si det samme.
 
Prøvde på det samme med første :D Endte på 3,2 kg til termin og var 2,7kg på estimering rundt uke 37/38, så greide vell å feite han litt opp med å sitte å spise hele dagen de 3 siste ukene :) Estimeringen kan og være litt feil :)
 
Fikk beskjed om å ikke spise så mye sukker fra jordmor for at baby ikke skal bli så stor. Så spise ting som inneholder mye sukker, men du vil legge på deg du også..
 
Hehe, takk for erfaringer og råd folkens ;)
Skal kose meg med sjokolade i jula, og prøve å spise godt ellers. Min egen vektøkning har vært helt grei og gjennomsnittlig, men har jo ikke spesielt lyst til å legge på meg masse mer:p
 
Back
Topp