Feilkjøp og 'must haves'

Dipsy

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Sommerfuglene
Dere som har barn fra før, hva var nyttige innkjøp til babyen og hva kunne dere klart dere uten? Og er det noe dere savnet som dere skal kjøpe denne gangen?

Jeg skal definitivt kjøpe en ordentlig brystpumpe denne gangen, investere i en god ammepute og ha bilstol man kan klikke på et understell. Kunne fint klart meg uten vogge og lekegrind da babyen bare ville sove på meg likevel :) Vi hadde også altfor mye klær i de ulike størrelsene. Og jeg skal ha en god bæresele. Sjal ble jeg aldri fortrolig med.

Babynest var en sikker vinner.
 
Vogge var kjempe bomkjøp
Ellers så var vi ganske restriktiv xD

kunne aldri klart oss (føler jeg) uten Stokke tripp trapp og new born Seat
 
Kunne klart meg uten bedsidecrib OG sprinkelseng (sovet med meg hele tiden), og kunne også klart meg uten vogge.

Hadde derimot aldri klart meg uten bæresjal, ammepute og babynest.
 
Must:
- Ha ammeputen klar til siste trimester.
- Ti bodyer og (strømpe)bukser
- et par ammevennlige topper.
- babyolje og tørrkluter. Har kun brukt våtservietter når vi er ute av huset. Babyoljen tar jeg på hvis avføringen sitter fast (det skjer).
- neglsaks (mye neglklipping på de minste).
- bilstolpose (da slipper du mye klær på i bilen, selen henger bedre på og barnet er bedre sikret).

Kunne klart meg uten:
- brystpumpe kjøpte jeg ikke før han var en måned.

Jeg tenkte som at butikkene var åpne etter fødsel, så jeg kjøpte kun det vi trengte, klær, bleier, stelleprodukter og div ting til amming.

Prøv å tenk på hva babyen må ha, alt det andre kan komme senere. Eks babygym og leker, den er ikke klar for det før den er tre/fire måneder.
 
Husker at ammepute og seng var bortkastet, han sov ikke i seng før han var 8 mnd.
Stellebord var også ett unødvendig kjøp her i huset, mye greiere å bare skifte i sofaen :hilarious:

Elastisk sjal var gull verdt.
Vogn var ett must.
 
Ting jeg aldri fikk bruk for:
- Sprinkelseng
- Bedside crib
- Lekegrind
- Ammepute
- Babynest
- Bilstoladapter
- Klær med fot
- Brystpumpe

Denne gangen er det vel bare et godt utvalg bæretøy (solgt alt utenom toddler str.) og slyngevugge på lista :happy:


Her fikk vi bruk for alt det du ikke trengte brukt flittig, bortsett fra klær med fot! Lillegutt hadde altfor store føtter til at det passet. Bilstol adapter også ble ikke altfor mye brukt her heller. Men alt ellers. Men når folk skriver at de ikke fikk bruk for sprinkelseng? Man får vel bruk for det etterhvert?
 
Her fikk vi bruk for alt det du ikke trengte brukt flittig, bortsett fra klær med fot! Lillegutt hadde altfor store føtter til at det passet. Bilstol adapter også ble ikke altfor mye brukt her heller. Men alt ellers. Men når folk skriver at de ikke fikk bruk for sprinkelseng? Man får vel bruk for det etterhvert?
Næ. Sover fortsatt med meg. Sov en periode i senga si i vinter (da i juniorseng).
 
Jeg skal definitivt skaffe en bilstolpose og spare meg for alt styret med ekstra påkledning før biltur.
 
Dette er da mitt første barn, men har bestemt meg for noe som jeg SKAL kjøpe, så får vi se om jeg bommer fullstendig eller ikke:D

• babynest
• sprinkelseng
• bilstol som jeg kan klikke på understell
• bilstolpose
• vogn
• bæresjal
• tripptrappstol med nyfødtsete
• badebalje
• gravidpute/ammepute

det var det jeg kom på nå i farten:hilarious:❤️
 
Dette er da mitt første barn, men har bestemt meg for noe som jeg SKAL kjøpe, så får vi se om jeg bommer fullstendig eller ikke:D

• babynest
• sprinkelseng
• bilstol som jeg kan klikke på understell
• bilstolpose
• vogn
• bæresjal
• tripptrappstol med nyfødtsete
• badebalje
• gravidpute/ammepute

det var det jeg kom på nå i farten:hilarious:❤️

Ser du skriver gravidpute/ammepute; dette er to vidt forskjellige produkter i mi bok. Bbhugme (den store) gravidputa var uunnværlig for meg i slutten av svangerskapet da jeg hadde bekkenløsning. Den er derimot alt for slapp i fisken til å brukes som ammepute (for min smak), så der sverger jeg til cosyfix! :notworthy
 
Ser du skriver gravidpute/ammepute; dette er to vidt forskjellige produkter i mi bok. Bbhugme (den store) gravidputa var uunnværlig for meg i slutten av svangerskapet da jeg hadde bekkenløsning. Den er derimot alt for slapp i fisken til å brukes som ammepute (for min smak), så der sverger jeg til cosyfix! :notworthy
Jeg brukte den samme til begge, men har skjønt at det har kommet to nye modeller nå. Skal skaffe ei til amming så den andre kan ligge i senga, ble gal av å dra den frem og tilbake. Brukte den bak ryggen da jeg ammet i senga, og sov med den i minst 2 år.
 
Jeg brukte den samme til begge, men har skjønt at det har kommet to nye modeller nå. Skal skaffe ei til amming så den andre kan ligge i senga, ble gal av å dra den frem og tilbake. Brukte den bak ryggen da jeg ammet i senga, og sov med den i minst 2 år.

Ja, man bør kanskje teste ut bbhugme-puta som ammepute først i tilfelle den er god nok, men den var ikke fast nok for min del. Etter en MEGET vanskelig ammestart som varte i fire måneder før det løsnet, så var cozyfix alfa omega for at jeg holdt ut. Kan ikke få prisa den ammeputa høyt nok opp i skyene!
 
Jeg skal ha Stokke tripp trapp stol med New born sete, babynest og en god bæresele:happy:
Jeg har lyst til å kjøpe meg et bæresjal, men ikke lett å finne frem i denne jungelen.
 
Ja, man bør kanskje teste ut bbhugme-puta som ammepute først i tilfelle den er god nok, men den var ikke fast nok for min del. Etter en MEGET vanskelig ammestart som varte i fire måneder før det løsnet, så var cozyfix alfa omega for at jeg holdt ut. Kan ikke få prisa den ammeputa høyt nok opp i skyene!

Bra den puta virka! Jeg har lyst til å teste den nå. ang bbhugme så gadd jeg ikke bruke de stopperne, syns de sklei og var i veien. knyta den så stram jeg ønsket.
 
Ting jeg MÅTTE ha/som vi brukte typ hver dag de første 6 mnd:

- Ammepute fra Cosyfix. Etter å ha balet med ammingen i 1 mnd kjøpte jeg endelig denne - og ENDELIG fikk vi litt dreisen på sugetak og sånn. Sikkert ikke alle som er like avhengig av pute som jeg var, men det er ikke uten grunn at det er den de har på barsel og helsestasjon. Ingen puter kan måle seg med denne synes jeg, bbhugme er feks altfor myk til å funke om du virkelig har litt trøbbel med sugetak og å legge til, fordi babyen synker ned og vekk fra brysthøyde.
- Lekegrind. Fikk fort en tung baby og vondt i ryggen av å løfte ned og opp fra gulvet. Han både sov og lekte i den frem til 8 mnd.
- Vippestol fra Babybjörn
- Elastisk bæresjal, vevd bæresjal, sele - elsker å bære :hilarious:
- Brystpumpe
- Bilstolpose (fødte i januar sist)
- spinkelseng til oppbevaring av bleier, gulpeklut er og stæsj. Den sto inntil vår seng så vi han kunne ligge ytterst i vår seng uten å ramle. Søk på IKEA bedside hack om du vil spare deg for å kjøpe en egen bedside. Vi fikk ordna det med vår seng som egentlig ikke kunne ha én side av på øverste hakk ;)
- Babycall, neonate uten kamera
- Babygymstativ og div leker med sterke farger


Det vi ikke ikke brukte/hadde var
- Babynest
- bukser med føtter
- bodyer som tres over huet de første månedene
- babysetet til tripptrapp, men tror vi får bedre bruk for det denne gangen med en til som gjør at vi ikke kan tilpasse måltidene etter babyen.

Ellers tror jeg vi hadde bruk for det meste vi hadde av utstyrsgreier. Hadde ikke Bilstoladapter til vogna, men det skal vi ha denne gangen.


Tror det blir noen bomkjøp, særlig med første barnet, men mye som lett kan selges på finn da. Eller så kan man kjøpe inn ved behov etter fødsel. Og som man ser av tråden over, har vi heller ikke like erfaringer på hva som var helt nødvendig og helt unødvendig :hilarious: så det er jo nesten ikke mulig å vite helt sikkert på forhånd og kan hende vi får en annen unge denne gangen, og får bruk for andre ting.
 
Jeg skal ha Stokke tripp trapp stol med New born sete, babynest og en god bæresele:happy:
Jeg har lyst til å kjøpe meg et bæresjal, men ikke lett å finne frem i denne jungelen.

Her i Bergen vet jeg at de har bæresjaltreff. Der kan du komme å prøve ulike sjal og finne det som passer deg. Kanskje verd å søke opp. Tipper det kan være greit å vente til du har fått babyen sånn at dere sammen finner det som er best for dere. Husker ikke hva dette treffet het, var en på barselgruppen som gikk på det.
 
Back
Topp