Jeg skjønner deg så godt, Missy! Jeg ble med førstemann innlagt på nytt med 5 dager gammel baby som hadde gått ned 500 gr. Han tok pupp som en helt og vi hadde ingen problemer, bortsett fra det ene, veldig store: Jeg produserte utrolig lite melk. Jeg opplevde som de fleste andre at etter noen dager rant det melk så fort baby begynte å die, men det var liksom alt som var. Så var det stopp.
Jeg prøvde å pumpe opp produksjonen, men måtte gi meg etter noen uker da jeg enda satt med 20 ml per pumping... Tok det forferdelig tungt, og slet i månedsvis med en følelse av å ikke strekke til og å være udugelig som mor. Hva er vitsen med å kunne få barn hvis du ikke kan mate dem, liksom?
Sakte men sikkert har jeg vent meg til at sånn er det bare, og at nr 2 blir nok også flaskebarn. Jeg skal prøve å amme, og vil strekke meg langt, men skal ikke bli like skuffet hvis det ikke går. Håpet er at produksjonen skal ha tatt seg opp etter dette svangerskapet, noe som kan skje, men jeg har mine tvil.
Jeg syns også det er viktig å fokusere på fordelene med å ikke bare amme! Mer frihet til mor, tettere bånd mellom far og barn osv. Min samboer sa faktisk en gang: Jeg er glad vi har et flaskebarn. Han elsket de stundene med flaske og baby, og syns det var så fint for min del at jeg kunne tillate meg å være borte noen timer. Også mye lettere når mor begynner på jobb igjen! Min gutt er frisk og rask, var tidlig motorisk utviklet, er ikke noe mindre smart enn andre på sin alder og liker i dag ALT han blir tilbydd av mat.
Laaangt svar, men kort oppsummert: Gjør det som passer deg best! Du er en super mamma uansett. Har du det bra, har baby det bra