Sniker litt her

Det er som de sier store uenigheter i miljøet om hva som er best. Riksen tviholder på to-dagers og mener deres forskning støtter opp under at det vil være større sannsynlighet for at et embryo utvikler seg til et barn i livmoren enn i varmeskapet. De fleste andre klinikker har gått mer og mer mot dyrking til blastocyst fordi de mener at om det er «programmert» til å bli et barn, ja så blir det det. På den måten kan de minimere «tid til barn» og unngå å kaste bort tid på embryoer som uansett ikke utvikler seg videre etter innsett.
Jeg opplever likevel at alle klinikker gjør individuelle tilpasninger hvor Riksen har begynt å dyrke til blasto for det med 8 eller flere befruktede embryoer på dag 1 og andre klinikker setter inn 2-dagers dersom pasienten har få gode egg ut og dårlig befruktning. Etter fire mislykkede innsett med 2-dagers var jeg veldig på å få dyrke dette uttaket til bkasto på Riksen men med bare 6 befruktede sa de nei. Jeg fikk dog de to som de mente var gode nok på dag 2 inn fordi jeg argumenterte sterkt for at jeg ikke ønsket å «kaste bort mer tid» på å sette inne et og et halvgodt embryo. Det endte med graviditet og er 15 uker i dag med en gutt.
Hva som er best tror jeg avhenger av hver enkelt pasient. Føler man at man har litt dårlig tid og ønsker å «ofre» embryoer som kunne blitt barn (i følge Riksen) for å raskere bli gravid er blasto tingen men kumulativ fødselsrate er veldig lik for to-dagers og blastocyst.