Feberkramper!

**Hengetrusa**

Forumet er livet
Noen av barna her inne som har hatt det?
Hvordan utartet det seg? Hvor mye feber hadde barnet??

Jepp, mange spørsmål[:D][:D]

Feberkramper
Anfall som utløses av høy kroppstemperatur, og som rammer omkring ett av 25 barn. Anfallene er stort sett helt ufarlige.

Årsaker
Når temperaturen i hjernen blir svært høy over kort tid, kan både spedbarn og større barn få feberkrampeanfall. Barn som har hatt feberkramper, har litt økt risiko for å utvikle epilepsi senere i livet.

Symptomer
Det kokvarme barnet blir fjernt; øynene ruller, mens armer og ben beveger seg i rytmiske krampetrekninger. Anfallet kan vare i flere minutter. Etter at anfallet er over, er barnet døsig, men ellers tilbake til normalt.

Behandling
For å unngå feberkrampeanfall, bør man sørge for å få senket temperaturen hos barn med svært høy feber. Man kan få feberen noe ned ved å kle av barnet, ved å gi det et avkjølende bad eller ved å sette en vifte ved barnesengen. Paracetamol kan også gis. Du kan enten ha barnet på fanget, eller legge det på siden, med hodet litt på skrå nedover, slik at det ikke risikerer å svelge gulp, slim eller oppkast. Ring lege hvis det er første gang barnet har et slikt anfall, eller hvis anfallet varer lenger enn 10 minutter.

Sykehusinnleggelse anbefales for spedbarn, slik at sykdommer som hjernehinnebetennelse kan utelukkes. 30 til 40 prosent av alle barn har tilbakevendende - eller har hatt - feberkrampeanfall. Barn med feberkramper kan ha god akutt hjelp av medisinen Diazepam, som gis i endetarmen.

Faresignaler
I følgende tilfeller må man sørge for å tilkalle øyeblikkelig hjelp:
Første gang barnet får feberkramper
Ved anfall hos barn som er yngre enn seks måneder, og eldre enn fem år
Ved krampesymptomer hos barn som ikke har feber
Ved anfall som varer i mer enn 10 minutter
Ved feberkramper som oppstår etter en hodeskade
Når barnet i tillegg til krampene har hodepine og er lysømfintlig

ORIGINAL: **Hengetrusa**

Noen av barna her inne som har hatt det?
Hvordan utartet det seg? Hvor mye feber hadde barnet??

Jepp, mange spørsmål[:D][:D]

Han fikk veldig fort feber, fra å være i god form til å ha rundt 40 i feber på et par timer sent på kvelden. Han lå ved siden av oss på sofaen og begynte plutselig å riste, prøvde å vekke han/snakke med han men det var som om han var i en annen verden og så oss ikke..drit ekkelt[&:] ut i bilen med han etter vi ikke fikk kontakt på noen min og når vi kom til legen hadde han blitt avkjølt av turen og var mer bevist[:)]

Takker for svar dere[:)]

Gutten min har ganske høy feber og da er jeg litt skeptisk når han skal legge seg. Han har ikke klær på seg og gir paracet, men den kommer like fort tilbake...

ORIGINAL: Frk.Mamma

han vår har hatt feberkramber som har vært falige og drastiske pga pustestopp. første gang hadde han 40 i feber andre gang hadde han 39 og tredje hadde han bare 38,1 i feber. her har han bare gått rett i gulvet og vært vekk så har han sluttet og puste og ambulansen har måtte hjekpe han med og puste og de har sliti med og fått han igang igjen, men fikk beskjed at det er ikek ofte sånnt kjer, men med gutten vår skjer det vær gang[&:]

Oi, så skummelt[:-][:(]

snuppa hadde når fin fikk beber i forbindelse med halsbet.da får di ofte raskt høy feber.og hun reagerte ikke på paracet.så det bruker vi ikke lenger.hun hadde ca 41 når vi kom på sykehuset.

ORIGINAL: Frk.Mamma

han vår har hatt feberkramber som har vært falige og drastiske pga pustestopp. første gang hadde han 40 i feber andre gang hadde han 39 og tredje hadde han bare 38,1 i feber. her har han bare gått rett i gulvet og vært vekk så har han sluttet og puste og ambulansen har måtte hjekpe han med og puste og de har sliti med og fått han igang igjen, men fikk beskjed at det er ikek ofte sånnt kjer, men med gutten vår skjer det vær gang[&:]

hørtes ut som meg når jeg var liten.i den tide lurte di på om det kunne være epelepsi pga jeg hadde nesten ikke feber og datt bare i gulvet.ganske oft.men ikke ofte nok til at det var epilepsi.

jeg vokste det av meg og fikk det skjeldnere og skjeldnere jo eldre jeg ble.helt stopp ved ca5 år.lykke til videre.

ORIGINAL: RedElf

Feberkramper
Anfall som utløses av høy kroppstemperatur, og som rammer omkring ett av 25 barn. Anfallene er stort sett helt ufarlige.

Årsaker
Når temperaturen i hjernen blir svært høy over kort tid, kan både spedbarn og større barn få feberkrampeanfall. Barn som har hatt feberkramper, har litt økt risiko for å utvikle epilepsi senere i livet.

Symptomer
Det kokvarme barnet blir fjernt; øynene ruller, mens armer og ben beveger seg i rytmiske krampetrekninger. Anfallet kan vare i flere minutter. Etter at anfallet er over, er barnet døsig, men ellers tilbake til normalt.

Behandling
For å unngå feberkrampeanfall, bør man sørge for å få senket temperaturen hos barn med svært høy feber. Man kan få feberen noe ned ved å kle av barnet, ved å gi det et avkjølende bad eller ved å sette en vifte ved barnesengen. Paracetamol kan også gis. Du kan enten ha barnet på fanget, eller legge det på siden, med hodet litt på skrå nedover, slik at det ikke risikerer å svelge gulp, slim eller oppkast. Ring lege hvis det er første gang barnet har et slikt anfall, eller hvis anfallet varer lenger enn 10 minutter.
Sykehusinnleggelse anbefales for spedbarn, slik at sykdommer som hjernehinnebetennelse kan utelukkes. 30 til 40 prosent av alle barn har tilbakevendende - eller har hatt - feberkrampeanfall. Barn med feberkramper kan ha god akutt hjelp av medisinen Diazepam, som gis i endetarmen.

Faresignaler
I følgende tilfeller må man sørge for å tilkalle øyeblikkelig hjelp:
Første gang barnet får feberkramper
Ved anfall hos barn som er yngre enn seks måneder, og eldre enn fem år
Ved krampesymptomer hos barn som ikke har feber
Ved anfall som varer i mer enn 10 minutter
Ved feberkramper som oppstår etter en hodeskade
Når barnet i tillegg til krampene har hodepine og er lysømfintlig

man må søke hjelp før det har gått ti min i krampe tilstand.jeg fikk med stesolid som jeg skulle gi vist det nerma seg ti min.hjernen kan ta store skader av å gå så lenge uten luft.

Back
Topp