Feber

Tenker ved dårlig allmenntilstand og høy feber. Hvertfall det første :-) Ved dårlig inntak av mat og drikke også.

Fra Apotek1 sine sider (https://www.apotek1.no/feber-og-smerter/feber-hos-barn)

• Ved feber hos barn under tre måneder.
  • Ved feberkramper.
  • Ved svært nedsatt allmenntilstand og/eller mistanke om alvorlig sykdom.
  • Hvis barnet er medtatt etter avkjøling og febernedsettende medisin.
  • Ved feber og pustevansker, mye hoste eller nakkestivhet. Nakkestivhet kan være et symptom ved hjernehinnebetennelse.
  • Ved feber og hudutslett, magesmerter eller smerter ved vannlating.
  • Ved feber og barnet tar seg til ørene. Det er likevel sjeldent nødvendig med legetilsyn midt på natten.
  • Ved feber som varer lengre enn 3 dager.

Jeg tenker det er greit å være litt ekstra påpasselig når årsaken til feberen ikke er tydelig. Her i huset hadde vi 4. barnesykdommen for noen uker siden. Da hadde mini høy feber og var skikkelig utilpass uten at jeg skjønte hvorfor, da tok jeg kontakt med legen, som tippet 4. barnesykdom, men likevel sjekket lunger, hals, ører, urin etc, så vi fikk utelukket andre årsaker.

Jeg tenker det er greit å være litt ekstra påpasselig når årsaken til feberen ikke er tydelig. Her i huset hadde vi 4. barnesykdommen for noen uker siden. Da hadde mini høy feber og var skikkelig utilpass uten at jeg skjønte hvorfor, da tok jeg kontakt med legen, som tippet 4. barnesykdom, men likevel sjekket lunger, hals, ører, urin etc, så vi fikk utelukket andre årsaker.
Samme hos oss! Plutselig høy feber uten andre symptomer. Vi dro på legevakt pga. høy feber bare for å sjekke. Tok også en tur til fastlegen når helgen var over og feberen fortsatt var høy. Jeg var aldri bekymret for at det var noe alvorlig, men synes det var tryggest å få ham sjekket siden han var så pjusk.

Jeg har en generell regel på at det ikke skal være høy feber, og ikke mer enn 3 dager. F.eks hvis det er 39-40 i feber hos baby kan jeg dra til lege, eller hvis det er 38 i 3 dager.

Nedsatt allmenntilstand er også en årsak til at man bør dra til lege. Men hvis en voksen eller et storesøsken i husstanden har forkjølelse + feber, og lille får det, så vet man jo 90% sikkert hva det er og kan ta det derfra.

Back
Topp